از قلعه تاریخی باقرآباد بافق چه می دانید؟

از قلعه تاریخی باقرآباد بافق چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

یزد که به استان خشتی ایران معروف است و دارای گنبدهای خشتی زیبا وتاریخی بسیاری می باشد در مرکز ایران و میان عرض¬‌های جغرافیایی بیست ونه درجه تا سی وسه درجه شمالی و طول جغرافیایی پنجاه و دو درجه تا پنجاه وشش درجه شرقی قرار گرفته است.

از قلعه تاریخی باقرآباد بافق چه می دانید؟

یزد که به  استان خشتی ایران معروف است و  دارای گنبدهای خشتی زیبا وتاریخی بسیاری می باشد در مرکز ایران و میان عرض­‌های جغرافیایی بیست ونه درجه تا سی وسه درجه شمالی و طول جغرافیایی پنجاه و دو درجه تا پنجاه وشش درجه شرقی قرار گرفته است.

امروز در این قسمت از چتراتا قصد داریم تا شما را با یکی از جاذبه های تاریخی این استان کویری و شهر بافق اشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

روستای باقرآباد

 این روستای زیبا که در فاصله نزدیکی از شهرستان بافق قرار دارد در زمانهای قدیم هرجا آب و ابادانی بود خطر دزد وغارت را هم به همراه داشت و به همین دلیل در این روستا حاکمان تصمیم به ساخت قلعه ای گرفتند تا خود را از گزند حوادث و حملات بیگانگان محفوظ نگه دارند.

قلعه باقراباد

این قلعه به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمدتقی خان بافقی در سه مرحله ساخته شد که در مرحله اول ابتدا برج شمالی ساخته شد و سپس بعد از ده سال اقدام به ساختن برج جنوبی نیز کردند.

اگر شب هم در پهنه بی‌انتهای کویر اتراق کنید، می‌توانید انبوه ستارگانی را که در شهرهای بزرگ از لذت دیدنشان محرومیم، به راحتی و زیباییِ تمام ببینید. در بازدید از این قلعه‌ی باشکوه و کویرِ وسیع نزدیک شهر بافق نباید درنگ کرد.

 

معماری قلعه باقرآباد

این قلعه تاریخی شامل چهل و پنج اتاق و راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی می باشد ، که از مصالحی همچون خشت و گل در آن استفاده شده است. برج شمالی قلعه‌ای با ارتفاع هشت متر دارای دو طبقه،سه سنگ انداز و یکصدوچهل تیر انداز بوده است. برج جنوبی قلعه که برجی هشت ضلعی است، ارتفاع بیشتری دارد. این برج دو طبقه است.

در زمانهای قدیم هرجا که حاکمی بود، شما میتوانستید آثاری از قلعه در آن ببینید  و همین حاکمان دست ‌به ‌کارِ ساختِ قلعه‌ها و حصارها و برج و باروهایی مستحکم برای دفاع از جان و مال خود می کردند و کاربری قلعه باقرآباد بافق هم از این قاعده مستثنی نیست .

 همچنین این قلعه دارای کاربری دیگری نیز هست و آن، ذخیره غلات بوده است. اگر می‌خواستند منابع غلات را که وجودشان بسیار حیاتی بوده از دسترس دزدان و غارتگران دور نگه دارند، قلعه می توانست بهترین گزینه برای آنها باشد و به همین دلیل این مکان از اهمیت بالایی برای مردمان آن مرز وبوم داشت.

 

مرتبط:

هشت مکان دیدنی رامسر در فصل تابستان