آشنایی با خانه تاریخی سوکیاس

آشنایی با خانه تاریخی سوکیاس

  • مجله چتراتا
172

خانه سوکیاس از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه ارامنه استان اصفهان واقع شده است. این خانه با شکوه و جلال دارای معماری اسلامی- مسیحی است و جز جذابترین خانه های اصفهان به شمار می آید.

آشنایی با خانه تاریخی سوکیاس

در این مطلب از چتراتا به سراغ عمارت تاریخی در استان اصفهان رفته ایم. شهری که همانند موزه در سرزمینمان محسوب می شود و پر است از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیر که برای هر گردشگری جذابیت منحصر به فردی دارد.

 دراین مقاله هم یکی دیگر ازجاذبه های این شهر را به شما عزیزان معرفی میکنیم پس با ما همراه باشید.

خانه سوکیاس یک عمارت تاریخی در جلفای اصفهان

 خانه سوکیاس از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه ارامنه استان اصفهان واقع شده است. این خانه با شکوه و جلال دارای معماری اسلامی- مسیحی  است و جز جذابترین خانه های اصفهان به شمار می آید.

قدمت خانه سوکیاس

خانه زیبای سوکیاس را محققان به  عصر صفویه نسبت می دهند که همین قدمت و معماری باشکوه آن باعث شده است که گردشگران خارجی وداخلی را به خود جذب کند.

معماری بنا

خانه سوکیاس دارای مساحتی بالغ بر سه هزار و صدمتر می باشد و در دو طبقه بنا شده است.  خانه سوکیاس خود دو تا خانه می باشد که خانه شماره اول در بین خانه داوید و خانه شماره دو قرار دارد.

این خانه دارای دو بخش شمالی وجنوبی می باشد و برای تزیین این بنای تاریخی از طلا کاری و نقاشیهای فرنگی استفاده کرده اند. همچنین ورودی اصلی این بنا داخل کوچه تبریزیها می باشد. یک حوض سنگی در بخش تالار مرکزی موجود است  و اطراف این بنا را رواق های دو طبقه  فرا گرفته است. بر روی طاقچه ی این رواق های جذاب نقاشیهای مینیاتوری کشیده شده است که سبک این نقاشیهای مینیاتوری به رضاعباسی بر میگردد و در مجموع طرح زیبا وحیرت انگیزی است که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

پنجره های ارسی وجود در ایوان شمالی  باعث شده تا ایوان شمالی از تالار مرکزی جدا شود. سقف ایوان پر است از نقشه ونگار جذاب که با دیدن آن شما شکوه جلال را نظاره گر خواهید شد.  تخته کوبیهای شطرنجی وقاب بندیهای چوبی زیبایی دوچندانی را به سقف بخشیده اند.

بررسی مرمت و بازسازی

امروز زمانی که شما قصد دیدن از این مکان را داشته باشید، تغییراتی در آن رخ داده است که  آزمایشگاه‌های تخصصی گروه مرمت در ضلع شمالی دایر  می باشد و کارگاه‌های تخصصی مرمت مانند مرمت نقاشی، مرمت سفال، مرمت پارچه، مرمت عاج و استخوان، مرمت کاغذ و مرمت شیشه در ضلع جنوبی قرار گرفته اند.

مسیر دسترسی به عمارت سوکیاس

 همانطور که پیش تر گفتیم این خانه در استان اصفهان واقع شده است  و این استان همه وسایل نقلیه را دارا می باشد و میتوانید با استفاده از انها به منطقه ارمنی جلفای اصفهان بروید و از این خانه اسلامی -مسیحی سوکیاس دیدن کنید و متحیر شوید.

 

مرتبط:

از شهر خان زنیان چه می دانید؟