چه چیزهایی باید در مورد نقشه گردشگری بدانیم؟

چه چیزهایی باید در مورد نقشه گردشگری بدانیم؟

  • مجله چتراتا
172

اگر بخواهیم بصورت خلاصه بیان کنیم ، نقشه ی گردشگری ، نقشه ای است که بر روی آن ، مکان های دیدنی و آثار تاریخی نشان داده می شود

چه چیزهایی باید در مورد نقشه گردشگری بدانیم؟

همه ما اگر در هنگام مسافرت نقشه به همراه داشته باشیم با خیال راحت می توانیم سفر کنیم  و با راهنمای نقشه به راحتی می توانیم هر کجا که می خواهیم برویم. اما باید در استفاده از نقشه در مسافرت نکاتی را رعایت کنیم و توضیحاتی را که درباره نقشه ها داده اند را به دقت بخوانیم تا اشتباه نکنیم. در ادامه راهنمای استفاده از نقشه در مسافرت را در چتراتا بخوانید.

معمولا مقصدها به چهار دسته متفاوت تقسیم شده‌اند: تاریخی،طبیعی،مذهبی . تفاوت بین دسته‌ی گردشگری و سه دسته‌ی دیگر معلوم نیست. چون گردشگران به همه انواع مقصدها سر می‌زنند و به همه‌ی آن‌ها امتیاز می‌دهند.

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود اهمیت میدهند. ثروتمندان همیشه به جاهای دور سفر کرده اند زیرا سفر به مناطق دور هزینه بیشتری صرف میکند. گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

نقشه ی گردشگری چیست ؟

 اگر بخواهیم بصورت خلاصه بیان کنیم ، نقشه ی گردشگری ، نقشه ای است که بر روی آن ، مکان های دیدنی و آثار تاریخی نشان داده می شود .

راهنمای استفاده از نقشه گردشگری

۱ـ راهنمای نقشه (Legend) : یعنی توضیح جزئیات هر رنگ، بصورت نماد یا رده بندی در این بخش توضیح داده می‌شوددر راهنما، واحدهای سنگ‌شناسی نقشه در قسمت‌های مختلف بوسیله رنگ‌های متفاوت تقسیم‌بندی شده و نشان می‌دهد هر رنگ مربوط به کدام واحد زمین‌شناسی بوده و دارای چه سنی می‌باشدبدون این راهنما، رنگ‌ها هیچ مفهومی برای بیننده نخواهد داشت.

۲ـ جهت شمال (North Arrow) :  این علامت یا نشانه هدفی ندارد جز مشخص نمودن جهات جغرافیایی و به بیننده امکان می‌دهد نقشه را بر اساس شمال جغرافیایی توجیه نمایدبیشتر نقشه‌ها جهت شمال را در بالای صفحه نشان می‌دهند.

۳ـ مقیاس (Scale) : مقیاس ارتباط بین قالب داده‌ها با اندازه‌های آنها، در دنیای واقعی را شرح می‌دهدانتخاب مقیاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار استمقیاس در حقیقت توصیف یک نسبیت است که ممکن است واحد به واحد یا از یک واحد اندازه گیری به یک واحد دیگر نشان داده شود.

بنابراین مقیاس ۱:۱۰٫۰۰۰ نشان می‌دهد هر واحد از نقشه معرف ۱۰٫۰۰۰ واحد از دنیای واقعی استبه عنوان مثال۱:۱۰٫۰۰۰ با واحد اینچ بدین معنی است که هر واحد نقشه مساوی با ۱۰٫۰۰۰ اینچ در دنیای واقعی می‌باشد.

و همچنین روش دوم برای نمایش مقیاس، مقایسه با دیگر انواع واحدها استبرای مثال:۱:۱۰۰ بدین معناست که هر واحد اندازه بر روی نقشه برابر با ۱۰۰ فوت در جهان واقعی استاین نسبت همان ۱:۱۲۰۰ (۱فوت=۱۲ اینچ) است.

۴ـ رونگاشت (Citation) : در قسمت رونگاشت نقشه اطلاعات مهمی شامل می‌شود. (Meta Data) در این قسمت از نقشه، توضیحاتی درباره منبع و مبلغ، اطلاعات پروژه و هرگونه توصیفی که مورد نیاز است، جای می‌گیردبرای مثال رونگاشت، می‌تواند منبع و تاریخ داده‌ها را مشخص کندرونگاشت به بیننده کمک می‌کند تا استفاده از نقشه را برای اهداف خویش تعیین نماید.

قرارگیری مرزها در نقشه گردشگری

مرزها (Border) : قرارگیری مرزها در نقشه به محصور کردن تمام عناصر نقشه کمک می‌نمایدبه علاوه، مرزهای داخلی، عناصر نقشه را طبقه‌بندی می‌نمایدمرزها همچنین حدود خارجی نقشه را معین می‌کنند.

تصویر کلی نقشه (Overview map) : تمرکز بر روی یک ناحیه، نمایی کلی از منطقه به خصوص برای جهت‌یابی بینندگانی که با منطقه مورد نظر آشنا نیستند، ارائه خواهد نمودبه علاوه، این تصویر کلی یک مفهوم بصری راجع به قرارگیری ناحیه مورد مطالعه در منطقه‌ای که آن را پوشش می دهد، در اختیار بیننده قرار می‌دهد.

اطلاعات بیشتری درباره مقیاس نقشههمانطور که می دانید نقشه هایی مفید است که دارای مقیاس باشندزیرا در این نقشه ها امکان محاسبه های فاصله های واقعی بر روی زمین و اندازه گیری از روی نقشه وجود خواهد داشتبنابراین در هر نقشه باید مقیاس آن به طور واضح مشخص گردد.

نکاتی در مورد نگهداری از نقشه گردشگری

مراقبت از نقشه ها تمام نقشه ها باید به درستی جمع شوندنقشه ها باید برای کوچکتر شدن و قابل حمل شدن، تا شوند تا به راحتی مورد استفاده قرار گیرندلازم نیست که برای هر بار استفاده کل تاها را باز کنیمپس از تا کردن، نقشه را در مکانی مطمئن بگذارید تا خراب نشودطوری آن را تا بزنید که لبه ها و گوشه های نقشه در هنگام باز شدن صدمه نبیند.

نقشه های ضد آب بیشتر نقشه ها چاپی هستند بنابراین باید دربرابر آب، رطوبت و گل و لای محافظت شوندبرای حفاظت بیشتر نقشه ها را در جلدهای ضد آب بگذاریدبرای این کار پوشش های مناسب و قابل حمل دردسترس هستدر گردش های پیاده از نقشه هایی استفاده میشود که روی کاغذ پلاستیکی که ضدپارگی و ضد آب چاپ شده باشند.

علامت گذاری نقشه اگر لازم است که نقشه را علامت گذاری کنید از ماژیک های روشن استفاده کنید که بتوان، بدون اینکه نقشه کثیف یا لکه شود آن را پاک کرداطلاعاتی که لازم است باید مرتب و تمیز در حاشیه نقشه نوشته شود.

فرق بین نقشه گردشگری ونقشه راه ها

نقشه راه‌ها (road map) یا نقشه مسیرها (route map) به هر نقشه جغرافیایی گفته می‌شود که در درجه اول برای نمایش جاده‌ها و حمل و نقل به جای عوارض جغرافیایی طبیعی تولید می‌شود. نقشه راه برای ناوبری و مسیریابی استفاده می‌شود و معمولاً شامل مرزهای سیاسی و برچسب نام مکان‌ها است و بنابراین یک نوع از نقشه‌های سیاسی هم محسوب می‌شود.

علاوه بر مسیرها و مرزها، نقشه‌های راه معمولاً محل‌های مورد علاقه و نیز مسیرهای غیرسواره مانند مسیرهای دوچرخه سواری هم ممکن است نشان دهد اما معمولاً این اطلاعات در نقشه ترانزیت قابل مشاهده است.

 



 

مرتبط:

آشنایی با روستای پلکانی پالنگان کردستان