شهر گور یک جاذبه گردشگری در فیروزآباد

شهر گور یک جاذبه گردشگری در فیروزآباد

  • مجله چتراتا
172

شهر گور را که امروزه از آن به نام فیروز آباد می شناسند و در این شهر بیشتر مردمان عشایری بودند که امروزه تصمیم به یکجانشینی گرفته اند و این شهر را انتخاب کرده اند ،در واقع شهر گور که امروزه سکونتکاه ایل مهمان نواز ودلیر قشقایی می باشد

شهر گور یک جاذبه گردشگری در فیروزآباد

در این مطلب از چتراتا به سراغ  یک شهر تاریخی و زیبا در جنوب ایران رفته ایم.برای آشنایی با این شهر قدیمی وکهن که همواره مورد توجه بسیاری از پادشاهان عصرخود بوده است ،ما را همراهی کنید.

شهر گور

شهر گور را که امروزه از آن به نام  فیروز آباد می شناسند و در این شهر بیشتر مردمان عشایری بودند که امروزه تصمیم به یکجانشینی گرفته اند و این شهر را انتخاب کرده اند ،در واقع شهر گور که امروزه سکونتکاه ایل مهمان نواز ودلیر قشقایی می باشد.شما با رفتن به شهر گور یادگاریهای تاریخی  و آثار بسیاری از سلسله ساسانیان را در گوشه وکنار این شهر خواهید دید.

موسس شهر گور و معماری آن

موسس این شهر باستانی  را اردشیر بابکان می دانند، زیرا  وی شروع به ساخت این شهر بر روی ویرانهایی که از جنگ اسکندر باقی مانده بود کرد.شهر گور که از لحاظ ظاهری به صورت مدور می باشد و دارای چهار خیابان وچهار دروازه به نامهای : بهرام،اردشیر، هرمزد،مهر می باشد.

هریک از این چهار بخش خود شامل پنج بخش می باشد که همه اینها در کنار هم باعث به وجود آمدن شهر گور شده است  و برای امنیت از این شهر شروع به حصار وکندن خندق های عظیم  در اطراف شهر کرده اند تا بدین جهت ایمنی شهر بالا برود.

 شما در مرکز شهر کاخی مرتفع را مشاهده خواهید کرد که این کاخ نمادی از الهه آب می باشد و آتشکده بسیار زیبایی در این شهر جلوه میکند . یک ساختمان در مرکز شهر می باشد به نام تخت نشین  که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه سر درهای تخت جمشید می باشد.قطر این شهر مدور حدود دو کیلومتر تخمین زده شده است  و در مرکز آن طربال یا منارمیلو به شکل یک برج دیده می شود.

رصدخانه شهر گور

رصدخانه شهر گور به شکل مدور است و قطر آن حدودا هفتاد متر برآورد شده است . بسیاری از مردمان کشور رصدخانه مراغه را به عنوان قدیمی ترین رصدخانه کشور میشناسند ولی بهتر است بدانی که قدیمترین رصد خانه در این شهر میباشد که حدودا سیصد سال قدمت بیشتری از رصدخانه مراغه دارد و به دوران ایلخانی نسبت داده اند.

علت نامگذاری شهر گور

بدین جهت به این شهر ، شهرگور میگویند شاید به دلیل معنای متعدد ومتنوع این لغت است معناهایی از قبیل گودال ،پشته،دشت می باشدومردم عرب به آن جور می گویند.

جاذبه های اطراف شهر گور

شما با رفتن به این شهر میتوانید از مکانهای گردشگری اطراف این شهر که نام برخی از آنها:پل مهرنرسه،قلعه دختر، آتشکده اردشیر بابکان...دیدن نمایید همچنین در اطراف این روستا  ،شما روستاهای دیگری  به نام خرقه رامشاهده خواهید کرد که این روستا مکان مناسبی برای اقامت و ماندن شبانه می باشد.

 

 

مرتبط:

از قلعه تاریخی باقرآباد بافق چه می دانید؟