جذب
گردشگر خارجی ،یکی از گزینه های مهم و مورد بحث در جامعه گردشگری می باشد. باتوجه
به اینکه سازمان های دولتی بودجه لازم برای تبلیغات در صنعت گردشگری ایران را در
اختیار ندارند یا برنامه صحیحی ارائه نمی دهند، بخش خصوصی این وظیفه را بر عهده
دارد تا بتواند با تهیه بروشور، تصویر، اقلام تبلیغاتی و حتی خرید دقایقی از تلویزیونهای
خارجی برای تبلیغ به معرفی جاذبههای ایران بپردازد.
اما
در این میان چتراتا راهکارهایی ارائه داده
است تا بتوانیم با موثر کردن تبلیغات و با صرف هزینه های کمتر ،کمک کرده و صنعت
گردشگری ایران را علیرغم تحریمها، بیشتر به جهانیان بشناسانیم و سرپا نگه داریم
و برای جذب گردشگران خارجی اقدام بهتری کنیم.
شرکت در نمایشگاههای بینالمللی
تبلیغ
آزاد در کشورهای دیگر به هر طریقی بسیار وقتگیر، پر هزینه و سخت است اما یکی از
راهکارها برای تبلیغات در سطح کشورهای دیگر، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی
گردشگری است. اغلب این نمایشگاهها در کشورهای موفق در زمینه گردشگری برگزار میشود
و افراد شرکتکننده در آنها نیز افرادی خبره در زمینه گردشگری هستند.
همچنین
غرفهداران این نمایشگاهها اغلب بخش خصوصی هستند که با پشتیبانی کشور خود توانستهاند،
در نمایشگاه شرکت کرده و هزینهای متقبل نشوند، زیرا هر دولتی موظف است تا هزینه
حضور بخش خصوصی را فراهم کند.
گسترش اینترنت پر سرعت و رایگان در نقاط گردشگر پذیر ایران
وجود
اینترنت در مناطق هدف گردشگری و برای گردشگران خارجی که به استفاده از اینترنت
عادت دارند ضروری است. از این فرصت می توان استفاده کرد و اطلاع رسانی نقشه های
گردشگری، مسیرها، جاذبه ها، خوراکیها و سوغاتیهای ایران را به شکل دیجیتالی یا اپلیکیشن
در اختیار آنها قرار داد.
مدیریت ریسک سفر و بیمه مسافرتی برای جذب گردشگران خارجی
حفاظت
از منافع قانونی و ایمنی گردشگران و معرفی ایران به عنوان کشوری امن با خدمات پزشکی
و سلامت ارزان و با کیفیت نیز از این جمله
اطلاع رسانی و آشنایی مخاطبان خارجی است. این موضوع می تواند علاوه بر
گردشگری تاریخی و طبیعی به گردشگری سلامت نیز کمک کند.
همکاری با افراد معروف برای جذب گردشگر
یکی
از روشهای محبوب و البته مؤثر در بازاریابی، کار با افرادی است که در بین مردم
نفوذ زیادی دارند. این افراد در فضای آنلاین، تعداد زیادی دنبالکننده دارند.
وبلاگنویسان، کسانی که در یوتیوب ویدئو به اشتراک میگذارند و افراد فعال در اینستاگرام
در این دسته قرار میگیرند. بسیاری از این افراد بین دنبالکنندگان خود محبوب
هستند و با مخاطبان زیادی تعامل برقرار میکنند. این موارد در جذب گردشگران خارجی
نیز موثر می باشد.
تسهیل روند ورود گردشگران خارجی
در
سال اول توافق هسته ای، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور یکی از نتایج مستقیم
نتیجهبخش بودن این مذاکرات بود. به اعتقاد آنها، افزایش تمایل خارجیها برای سفر
به کشور نه در نتیجه موفقیت سیاستهای بازاریابی و تبلیغات که پیامد مثبت ترمیم
چهره ایران در اذهان عمومی بود و در همین حال، گردشگران نیز با زدوده شدن زنگار
ناامنی از چهره ایران که در نتیجه تبلیغات خلاف واقع رسانهها و تحت تاثیر مسائل سیاسی
شکل گرفته بود، یکبار دیگر این کشور را در فهرست مقاصد سفرشان وارد کردند.
بیشتر بخوانید :
تولید محتوا در مورد جاذبههای ایران
اگر
در زمینه فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایران به تولید محتوا بپردازیم و از آثار ثبت
شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به زبانهای کشورهای هدف بهره ببریم،به استراتژی
خوبی دست یافتیم. ایجاد یک پورتال چند زبانه گردشگری ملی و حداقل به ۲۰ زبان بینالمللی
و به ویژه به زبان گردشگران کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد که بتواند شهرها و جاذبهها
و سوغاتیها و خوراکیهای ایران را به زبان خود آنها معرفی کند.
بازاریابی دیجیتال
باید
در شبکههای اجتماعی و اپلیکیشن هایی که
در کشورهای هدف کاربران بیشتری دارند، بازاریابی دیجیتال راه بیندازیم تا به جذب
گردشگران خارجی اقدام کنیم.گردشگران نسل هزاره سوم بدون اینترنت و مطالعه و بررسی
اطلاعات به سفر نمی روند و به شدت به تلفن
همراه و هوشمند خود وابسته هستند. با استفاده از تلفن خود و اینترنت، اطلاعات زیادی
را دریافت و حتی تولید و منتشر می کنند.
تسهیل
پروازهای خارجی ارزان از کشورهای هدف به ایران تاثیر زیادی روی آنها دارد. حتی می
توان هزینه بلیط ورود به ایران را حذف کرد و گردشگران را مجانی وارد ایران کرد.
همچنین
کوتاه کردن زمان پرواز در کنار کیفیت خدمات پروازی و کاهش هزینه ها به شدت مورد
توجه این نوع از گردشگران است. فرصت خوب درون پرواز برای معرفی دیدنی ها و خوراکیها
و سوغات و آداب و رسوم ایرانی باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و برای آن
برنامه ریزی اجرایی دقیقی انجام شود.
ارائه اطلاعات کامل دربارهی مناطق گردشگری
گردشگران،
عنصر حیاتی صنعت توریسم هستند و بازاریابی توریسم باید بر خواستهها و نیازهای
آنها متمرکز باشد. بیشتر آنها منطقهای را که به آنها معرفی میکنید بهخوبی محل
زندگی خودشان نمیشناسند و بنابراین بهدنبال یک راهنمای سرگرمکننده، جذاب و در عین
حال آموزنده هستند. راهنما باید طوری باشد که گردشگران بهراحتی بتوانند آن را
بخوانند و درک کنند، پس بهتر است سطح مطالب را بر این اساس تنظیم کنید.
منابع:
مجلات اینترنتی ناب رو، بازارگردی،کارناوال
دیدگاه ها