چک لیستی از اصول کوهنوردی

چک لیستی از اصول کوهنوردی

  • مجله چتراتا
172

یک کوهنوردی خوب مستلزم، تجربه و آمادگی روحی و جسمانی است تا بتوان با موفقیت به قله کوه صعود کرد. کوهنوردی شامل چند مورد از جمله صعود از سنگ ،یخ نوردی وصخره نوردی می باشد. پس با چتراتا همراه باشید تا شما را با اصول مهم این حرفه آشنا کنیم.

چک لیستی از اصول کوهنوردی

یک کوهنوردی خوب مستلزم، تجربه و آمادگی روحی و جسمانی است تا بتوان با موفقیت به قله کوه صعود کرد. کوهنوردی شامل چند مورد از جمله صعود از سنگ ،یخ نوردی وصخره نوردی می باشد.

پس با چتراتا همراه باشید تا شما را با اصول مهم این حرفه آشنا کنیم.

1.     آماده ‌سازی و برنامه‌ریزی

برای کوهنوردی و صعود از کوه شما نیازمند یک برنامه جامع و کامل می باشید  و باید از قبل تمای مسیرهای منتهی به کوه مورد نظر را مطالعه کنید و از تجربه افرادی که به این قله صعود کرده اند نیز استفاده نمایید تا از اتفاقات غیرقابل پیش بینی جلوگیری کنید.

2.     آمادگی جسمانی و روانی

 شما قبل از انجام به این کار باید خود را از لحاظ جسمانی وروحی تقویت کنید تا بتوانید با تمرکز بالا و تجهیزات کامل به این حرفه بپردازید و یک فتح دلپذیری را تجربه کنید.همچنین با توجه به فصلی که عازم می شوید باید تجهیزات متناسب باهمان فصل را هم همراه داشته باشید.

3.     کفش کوهنوردی

 کفش قلب دوم هر ادم است و برای اینکار مهمترین قسمتی که میتواند شما را گرم نگه دارد داشتن یک کفش کوهنوردی مناسب و حرفه ای است تا بدن شما را از سرما محافظت کند و همچنین بالارفتن از مسیر را برای شما راحت کند.

4.     تغذیه

 برای کوهنوردی شما نیازمند یک رژیم غذایی مقوی ومفید هستید که این رژیم غذایی باید دارای کالری زیاد و حجم کم باشد ولی در کنار آن شما انرژی لازم را برای ادامه کسب کنید .پیشنهاد می شود که حتما آب نبات، میوه خشک، بیسکوییت کرم دار، مواد انرژی زا... همراه خود داشته باشید که در بعضی مواقع به این چیزهای کوچک ومفید نیاز پیدا می کنید.

5.     بررسی وضعیت هوا

 همیشه قبل از انجام به هرکاری خارج از منزل شما نیازمند چک کردن آب وهوای منطقه مقصد می باشید به خصوص اگر مقصد شما کوهستان باشد، زیرا این مناطق باد و بارش و طوفان  زیادی را تجربه می کنند که اگر شما بی توجه به آب وهوا به این مناطق بروید میتواند برای شما خطرناک باشد.

6.     پناهگاه اضطراری

  ممکن است هنگام کوهنوردی به تاریکی هوا بخورید، پس بهتر است تجهیزات لازم برای ماندن شبانه در دل کوهستان را داشته باشید. وسایلی از جمله: چادر، پتوی نجات،کیسه خواب.. میتواند به شما کمک مفیدی کند.

7.     شرایط اضطراری

همیشه شما باید درصدی از شرایط اضطراری را برای خود در نظر بگیرید و آمادگی لازم  را داشته باشید. بهتراست در شرایط اضطراری در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید،بعد بررسی کنید و ببینید که خودتان به تنهایی میتوانید شرایط را مدیریت کنید یا نیاز به یک عامل خارجی دارید.در صورتی که کسی آسیب دیده آن را به جای امن وگرم ببرید تا آب مورد نیاز بدنش را تامین کنید و اگر  کسی ستون فقراتش آسیب دیده آن را تکان ندهید تا امداد برسد.

8.     قانون ساعت ۱۴

 این اصل و قانون برای بسیاری از کوهنوردان شناخته شده است  و محتوی آن این است که شما در هنگام کوهنوردی در هر فصل و روزی باید تا ساعت 14 به مبدا برگردید. پس برای اینکه صعود خوبی داشته باشید شب را زود بخوابید تا صبح زود حرکت کنید و انرژی لازم را داشته باشید.لازم به ذکر است باید با سرعت حدود چهارصد متر بر ساعت با تجهیزاتی بالغ بر پنج کیلو ارتفاع میگیرد همچنین هر چقدر تعداد کمتری باشید بهره وری بیشتری در زمان خواهید داشت.

هنگام کوهنوردی بهتر است با جان و دل به صدای طبیعت گوش دهید و از داشتن هندزفری که باعث کاهش هوشیاری شما می شود، بپرهیزید.

با هم تیمی های خود همکاری لازم را بکنید و از گذاشتن هرگونه زباله در دل طبیعت خودداری کنید.همچنین از توقف کردن در شیب دامنه ها بپرهیزید.

9.     تبعیت از سرپرست تیم

در آخر باید بگوییم که بهتراست به هرچیزی که سرپرست گروه می گوید گوش  دهید و جدای از گروه حرکت نکنید ،زیرا این هم به نفع شماست هم مانع گم شدن شما می شود.

 

مرتبط:

چک لیستی از اصول کوهنوردی