آشنایی با جزیره آشوراده بندر ترکمن

آشنایی با جزیره آشوراده بندر ترکمن

  • مجله چتراتا
172

این بندر زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان گلستان قرار گرفته است وجزو معروفترین و مشهورترین بنادر بخش شرقی دریای خزر می باشد و شما با سفر کردن به این منطقه می توانید در کنار قدم زدن در بازارچه های گوناگون این منطقه غذاهای مختلفی راهم بچشید ولذت سفر خود را دوچندان نمایید.

آشنایی  با جزیره آشوراده بندر ترکمن

این بندر زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان گلستان قرار گرفته است وجزو معروفترین و مشهورترین بنادر بخش شرقی دریای خزر می باشد  و شما با سفر کردن به این منطقه می توانید در کنار قدم زدن در بازارچه های گوناگون این منطقه غذاهای مختلفی راهم  بچشید ولذت سفر خود را دوچندان نمایید.

جزیره آشوراده

این جزیره زیبا  تنها جزیره دریای خزر می باشد  که برای رسیدن به این منطقه حتما باید راهی بندر ترکمن شوید و بعد رهسپار این جزیره دیدنی وجذاب شوید. این جزیره با ارزش که حدودا چهل درصد از خاویار کشور را تولید می کند و جز نخستین مناطق زیست کره جهان در سال پنجاه وچهار بوده است .

آشوراده به چه معناست؟

این لغت در بین عموم مردم ترکمن است و شامل  دوبخش آشیر(آشور) و آدا(جزیره) می باشد  و در بین مردمان بومی و محلی این منطقه به (مال آشیر ) معروف و مشهور می باشد که (مال به معنی دام می باشد ) و (آشیر به معنی رساندن است )و در مجموع میتوان گفت محلی برای چراندن دامها بوده  است.

 طبق روایتهای موجود در زمانی که مغولها به ایران حمله کردند، سلطام محمد خوارزمشاه گریخت و به جزیره ای به نام آبسکون پناه برد و در همان جا هم مرد که جزیره آبشکون همان آشوراده کنونی می باشد.

روایت دیگری موجود است که بیانگر اشغال روسها در زمان محمدشاه قاجار است و آنها برای داشتن قلعه نظامی به این منطقه آمدند ولی بعدها ایرانیا آنها را از این منطقه بیرون کردند. روسها تا زمان جنگ جهانی دوم در این جزیره ماندند و در زمان پهلوی این قلعه مورد مرمت وبازسازی قرار گرفت و به عنوان پاسگاه مرزی مورد استفاده قرار رفت.

سرنوشت آشوراده

متاسفانه بعد از سیلی که در سال هفتاد ودو در این منطقه آمد، باعث بالا آمدن آب دریا شد و در نهایت منجر شد تا بسیاری از مردمان و اهالی این منطقه به شهر های اطراف از جمله میان کاله مهاجرت کنند.

بررسی پوشش گیاهی و حیوانی در جزیره آشوراده

این منطقه زیبا و دیدنی دارای پوشش گیاهی متنوع وگوناگونی می باشد که میتوان به تمشک های خوشمزه ، درختان انار ترش ،خارخودرو و... اشاره کرد و حیواناتی که شامل : روباه ، خرگوش ، قرقاول ، پرندگان دریای ، شغال ، ماهی ،کبک و... می باشد.

لازم به ذکر است که به دلیل ارزش زیست محیطی این منطقه بهتر است در حفط این ارزش تاریخ کوشا باشید و با رفتن بدین مقصد از گذاشتن هرگونه آشغال و آسیب زدن به موجودات جزیره پرهیز کنیم.

مرتبط:

چک لیستی از مهم ترین لوازم مورد نیاز در سفر به شمال