آشنایی با بنای تاریخی پیر مراد آباد

آشنایی با بنای تاریخی پیر مراد آباد

  • مجله چتراتا
172

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک مکان تاریخی در شهر اراک رفته ایم که با دیدن این مکان زیبا شما شگفت زده خواهید شد و از خلاقیت معماری آن متعجب خواهید گشت ،پس با ما همراه باشید تا با این مکان تاریخی آشنا شوید.

آشنایی با بنای تاریخی پیر مراد آباد

در این مطلب از چتراتا به سراغ  یک مکان تاریخی در شهر اراک رفته ایم که با دیدن این مکان زیبا شما شگفت زده خواهید شد  و از خلاقیت معماری آن متعجب خواهید گشت ،پس با ما همراه باشید تا با این مکان تاریخی آشنا شوید.

علت نام گذاری این بنا به پیر مراد آباد

این بنای زیبا از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اراک واقع شده است و دارای یک روایت تاریخی در جهت نامگذاری آن است و روایت این چنین است:

در زمانهای خیلی دور پادشاه ساسانی که شاپور بود در هنگام گذر خود از  بقعه بنای پیر مراد از یک پیرمرد حاضر در آن مکان می پرسد که آیا شما فکر میکنید ما در این جنگ پیروز میشویم و یا شکست میخوریم؟ پیرمرد پاسخ می دهد قطعا پیروز می شوید  و پادشاه بعد از پاسخ وی رهسپار جنگ می شود و پیروز از آن جنگ به بیرون می اید  و هنگام باز گشت خود به آن شهر می رود تا از پیرمرد تشکر کند و طی پرس وجوهایی که انجام می دهد متوجه میشود پیرمرد فوت کرده است و شاه اندوهگین می شود و دستور میدهد تا در همان مکان به پاس یاد بود از وی بنایی بسازند و نام آن بنا را بقعه پیر مراد آباد بگذارند.

بررسی معماری بنای تاریخی پیر مراد آباد

این بنای تاریخی که ظاهر بیرونی آن به شکل کثیرالاضاع، منظم می باشد، روی هر ضلع آن طاق هایی ساخته شده است که روی آن با خط بنای نوشته شده و برای تزیین آن از اجر استفاده شده است .درقسمت بالایی آن گنبدی مدور قرار داده شده است که این بنا دارای معماری ویژه وفوق العاده ای است که شکوه وجلوه خاصی دارد. همچنین این بنا دارای دوازده پایه با ارتفاع چهارده متر می باشد و عمده مصالح استفاده شده در ساخت این بنا گچ وساروج می باشد و برای تزیین آن از اجر استفاده شده است.

در قسمت اندرونی راه پله موجود است که شما برای رسیدن با پشت بام میتوانید از این پله ها استفاده کنید  وتمامی بناهای این بقعه چهارگوش می باشد.در مرکز بقعه و در زیر گنبد دوپوش ، دو سنگ قیر کوچک و بزرگ با اشکال ویژه و نوشته های حک شده به خط کوفی وجود دارد.

قدمت بنای پیرمراد اباد

محققان قدمت این بنای تاریخی را به قرن هفتم وهشتم هجری نسبت داده اند.همچنین در کنار این بقعه تاریخی یک تپه تاریخی وجود دارد که هنوز روی آن کاوشی صورت نگرفته است. البته محققان و باستان شناسان تاحدی پیش بینی کرده اند که این تپه قدمتی بس کهن دارد.

 

 

مرتبط:

لیستی از بهترین رستوران های ماسوله