فهرج روستایی زیبا در دل کویر

فهرج روستایی زیبا در دل کویر

  • مجله چتراتا
172

اکثر روستاهایی که در دل کویر بنا شده اند عمدتا از ویژگی ها و جاذبه های خاصی برخوردارند که مردمانی را مجاب به زندگی و سکونت در این مکان ها کرده است. یکی از همین روستاهای زیبا ، فهرج است. این روستا در بیست کیلومتری جنوب شرقی یزد و در مسیر منتهی به جاده بافق به یزد قرار دارد. فهرج آب و هوایی نیمه بیابانی دارد و حدود 1300 متر از سطح دریا ارتفاع این روستا می باشد

فهرج روستایی زیبا در دل  کویر

اکثر روستاهایی که در دل کویر بنا شده اند عمدتا از ویژگی ها و جاذبه های خاصی برخوردارند که مردمانی را مجاب به زندگی و سکونت در این مکان ها کرده است. یکی از همین روستاهای زیبا ، فهرج است.

این روستا در بیست کیلومتری جنوب شرقی یزد و در مسیر منتهی به جاده بافق به یزد قرار دارد. فهرج آب و هوایی نیمه بیابانی دارد و حدود 1300 متر از سطح دریا ارتفاع این روستا می باشد.

تاریخچه روستای فهرج

پیشینه این روستا به قبل از اسلام برمی گردد و آثاری از آن بجا مانده است که ما را با قدمت و تاریخ آن آشنا می کند. بسیاری از کارشناسان قدمت روستای فهرج را به پنج هزار سال پیش نسبت می دهند و در زمان های دور فهرج یکی از چهار قسمت اصلی شهر تاریخی یزد بوده است.

ماجرای حمله اعراب به فهرج چیست؟

روایت های ضد و نقیضی در مورد حمله اعراب به این روستا نقل شده اما معتبر ترین آن روایات اینگونه است که بعد از حمله اعراب به این روستا، اعراب از روستاییان درخواست کردن که یا به اسلام گرایش پیدا کنید یا به ما باج و خراج دهید و یا اماده جنگ شوید. اهالی نیز از اعراب مهلت فکر کردن خواستن اما در واقع وقت زیرکانه ای بود تا بروند و با یهودیان خویدک مشورت کنند که ایا تن به صلح دهند یا جنگ و در نهایت تصمیم به جنگ با اعراب گرفتن و با حمله به آنها تعداد زیادی از آنها رو به قتل رسوندند و محل خاکسپاری آنها به مجموعه شهدا معروف شده است.

همچنین در این روستا قلعه تاریخی وجود دارد که به حدود قرون ده هجری برمی گردد و چشم انداز زیبایی دارد. در فهرج همچنین همه ساله مجالس جشن و شادی در اعیاد ملی و مذهبی و مراسم نخل برداری و گردانی در روز عاشورا می توان اشاره کرد.

بررسی معماری روستای فهرج

این روستا دارای بافت مسکونی ولی نيمه متمرکزی است که به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در ميان دشت استقرار يافته است. مصالحی که در این روستا به کار رفته از نوع خشت و گل و آجر و اندکی آهن است. همچنین مسجد جامعی در کانون روستا قرار دارد و بافت قدیمی روستا پیرامون آن است.

جاذبه‌های گردشگری روستا

مسجد جامع فهرج یزد

مسجد جامع فهرج، مسجد بزرگی است به عقیده عده ای از باستان شناسان متعلق به نیمه قرن یک هجری می باشد و از دو شبستان تابستانی و زمستانی بهره می برد. منار گلی مسجد از شاخصه‌های اصلی آن به حساب می آید که از فاصله دور هم می شود آن را دید و همچنین
ستون‌های مسجد نیز بزرگ و مستحکم است و تزئینات معماری ای مثل ظرافت گچبری‌ها و سقف بلند اون، هر بیننده ای رو به وجد می آورد.

آب انبار حسینیه

حسینیه یک آب انبار قدیمی است که قدمت آن به دوره‌های پیش از اسلام می رسد  و در حاشیه اون مراسم تقدیس آب را برگزار می کردند. بعد از اسلام هم این آب انبار مورد استفاده قرار گرفته. بعضی از آثار به جا مانده از دره ای که اطراف روستا وجود دارد را به قبرهای اوایل دوره اسلامی و تعدادی را به دوره‌های قبل از اسلام مربوط می دانند.

قلعه باستانی فهرج

این قلعه  باستانی دارای  پلانی چهار ضلعی است و بقایای چهار برج مدور در چهار گوشه آن دیده می شود. همچنین این برج ها در دو طبقه بنا شده اند و سوراخ هایی در آن برای نگهبانی از قلعه تعبیه شده است.

کمپ کویری فهرج

كویر دارای جاذبه های بیشماری است از جمله آسمان پر ستاره و زیبا، سکوت و تاریکی مطلق و بیابان های شنی و کمپ کویری فهرج نیز دارای همه این زیبایی ها می باشد. نزدیكی روستای فهرج به شهر یزد می تواند از دیگر جاذبه های این روستا به حساب آید. دیدنی ها و اماكن طبیعی و تاریخی شهر یزد و دیگر شهر های این استان از جمله زیباترین جاذبه های كشور می باشند.

 

مرتبط:

همه چیز در مورد منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل