آشنایی با خاتون سرای قمصر

آشنایی با خاتون سرای قمصر

  • مجله چتراتا
172

قدمت این شهر زیبا و تاریخی را به دوران سلجوقیان نسبت داده اند و از لحاظ معماری می توانید زیباترین مشخصه‌های معماری مرکزی ایران را در خانه ها و سکونتگاه های قدیمی شهر قمصر مشاهده کنید.این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی از جمله مسجد جامع قمصر،سد تاریخی قمصر، کاروانسرای عباسی، خانه ورو و برج حسن کر می باشد که این آثار تاریخی درکنار سبک معماری سنتی جلوه ای دوچندان دارند

آشنایی با خاتون سرای قمصر

در این مطلب از چتراتا به سراغ اصفهان و شهر زیبای کاشان می رویم. قاعدتا هر کسی  وقتی نام کاشان را می شنود، اولین چیزی که به ذهنش خطور می کند، قمصر وگلاب گیری و برداشت گل محمدی  در این شهر می افتد.

ولی شهر قمصر علاوه بر رویدادهای گردشگری کشاورزی آثار زیبای دیگری هم دارد که باهم در این مقاله از چتراتا نگاهی می اندازیم.

شهر قمصر

قدمت این شهر زیبا و تاریخی را به دوران سلجوقیان نسبت داده اند و از لحاظ معماری می توانید زیباترین مشخصه‌های معماری مرکزی ایران را در خانه ها و سکونتگاه های قدیمی شهر قمصر مشاهده کنید.این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی از جمله مسجد جامع قمصر،سد تاریخی قمصر، کاروانسرای عباسی، خانه ورو و برج حسن کر می باشد که این آثار تاریخی درکنار سبک معماری سنتی جلوه ای دوچندان دارند.

خاتون سرای قمصر

این خانه ویلای شخصی آقای رضایی است و توسط استادان ماهر معماری زیر نظر استاد حلی ساخته شده است. صاحب این بنا که خود به بیش از سی کشور دنیا سفر کرده است و همه معماری های ساختمان های آنها را زیر نظر گرفته است و به این نتیجه رسیده که معماری ایرانی از همه معماری های موجود در جهان یک سر وگردن بالاتر است  و به گفته وی خاتون سرا یک قطره ای از معماری عمیق ایرانی است. 

بررسی معماری خاتون سرا

هنگام ورود به این خانه شما باید از قبل مشخص کرده باشید که با چه هدفی داخل می شوید زیرا هر قسمت از خانه برای هدف خاصی طراحی شده است و دارای معماری درون گری است. این بنا دارای فضای هشتی می باشد که از حوض خانه برای جلسات و مراسم استفاده می شده است و از شاه نشین برای میزبانی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفته است.

اگر از محارم این خانه باشید میتوانید به اندرونی بروید و همان اندرونی نیز ، دهلیزها و لایه‌های مختلفی دارد که هر کسی نمی‌تواند داخل شود. سردر سرداب این خانه به شیوه خانه تاریخی استاد  پیرنیا  و به شیوه منحصر به فردی با ضخامت پوسته پیازی، گچبری شده است.

سقف اتاق خاتون سرا دارای دوازده دایره می باشد که هرکدام با دوازده فیروزه به اندازه حروف ابجد نام مالک این ساختمان مزین شده است.درکنار حوض خانه مکان هایی را برای نشستن تعبیه کرده اند که صفحه شاه نشین روبروی درب چوبی که با سقف مقرنس کاری شده و گره درودگری منظره بی نظیری را در بخش زیر زمین ایجاد کرده است.

همچنین این بنا دارای اتاق موسیقی می باشد که  سقف آن برگرفته از عالی قاپوی اصفهان و اتاق آیینه برگرفته از شاه چراغ شیراز می باشد.در این بنا از گچبری های سبک قاجاری کاشانی و دو عدد پیش بخاری که در دو طبقه قرار داده شده است و دارای طرح کلاه سربازان صفوی می باشد.

خاتون سرای قمصر دارای ورودی هایی به سبک سنتی و هشتی بوده است و در نمای آن نیز از کاهگل استفاده شده است که در مجموع نقاشی اصیل ایرانی واسلامی را در این بنا مشاهده می کنید. پس می توانید نتیجه بگیرید که این تفکیک ها نشان کوچکی از معماری پرمایه ایرانی می باشد.

 

مرتبط:

آشنایی با اقامتگاه بوم گردی یارا در تنکابن