از تالاب قوری گل چه اطلاعاتی دارید؟

از تالاب قوری گل چه اطلاعاتی دارید؟

  • مجله چتراتا
172

تالاب زیبای قوریگل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این تالاب زیبا دارای ارتفاعی حدودا هزار ونهصدمتر از سطح دریا می باشد و محققان مساحت آن را شانزده کیلومتر مربع با طولی حدودا چهار کیلومتر مربع بر آورد کرده اند که البته دارای عمق سیزده متری می باشد.

از تالاب قوری گل چه اطلاعاتی دارید؟

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک جاذبه طبیعی در شمال کشور آشنا کنیم که میتواند بسیار زیبا و دیدنی باشد و مکان مناسبی برای هرگردشگری به حساب آید، پس بهتر است ما را در این بخش یاری کنید.

تالاب قوریگل

 تالاب زیبای قوریگل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این تالاب زیبا دارای ارتفاعی حدودا هزار ونهصدمتر از سطح دریا می باشد و محققان مساحت آن را شانزده کیلومتر مربع با طولی حدودا چهار کیلومتر مربع بر آورد کرده اند  که البته دارای عمق سیزده متری  می باشد.

منبع تغذیه این تالاب وجود چشمه های زیرزمینی در زیر این تالاب می باشد و البته قسمت اعظمی از آبگیرشدن تالاب را رودها و سیلاب های جاری از کوهها برعهده گرفته اند و به دلیل آب شیرین موجود در تالاب سالانه ماشاهد گونه های مختلف جانوری بر روی این تالاب هستیم.

علت نامگذاری این دریاچه به نام قوری گل

 این نامی که بر روی این تالاب نهاده اند، ریشه در زبان محالی آن منطقه دارد و قوری گل در بین مردمان ترک به معنی (استخر خشک می باشد ) و البته نام دیگری هم دارد به نام دوری گل که آن هم معنای استخری با آب زلال را می دهد.البته بسیاری از افراد محلی این منطقه را قویل گل می نامند که به معنای استخر و گودالی عمیق است.

همچنین در اطراف این تالاب، شما مناظر و مزارع بسیار سرسبزی را مشاهده خواهید کرد که میتواند یکی از بهترین مکانهای تفریحی به شمار آید.

گونه های جانوری منطقه

شما در گذشته با رفتن به این منطقه گونه های جانوری بسیار نادری اعم از :میش ارمنی وقوچ را میتوانستین مشاهده کنین که متاسفانه امروزه این گونه نادر ازبین رفته ولی درحال حاضر  موجودات دیگری اعم از روباه ، اردک بلوطی، گرگ ،موش کشتزار، اردک مرمری  ، سمور سنگی... را شامل می شود.

همچنین هرساله این تالاب میزبان مناسبی برای پرندگان مهاجر می باشد که از کشورهای سردسیر به سمت گرمسیر  مهاجرت می کنند و تالاب هایی را در بین مسیر خود برای استراحت و ماندن برمی گزینندکه تالاب قوریگل یکی از میزبانها می باشد.

گونه های گیاهی منطقه

این تالاب داری حدودا سیصد گونه گیاهی نیمه آبزی و آبزی است که در اکوسیستم نقش بسیار اساسی را عهده دار می باشند و این گونه ها منبع غذایی غنی برای جانوران تالاب هستند که میتوان به : آلاله آبی ،بارهنگ آبی، قوشاب شانه ای، انواع جلبک و فیتوپلانکتون ها .. اشاره کرد.

لازم به ذکر است که برای از بین نرفتن اکوسیستم غنی تالاب قوری گل ،هیچ گونه وسیله قایق رانی بر روی تالاب قرار داده نشده است.

مرتبط:

از تالاب قوری گل چه اطلاعاتی دارید؟