آشنایی با خانه معتمدی در اصفهان

آشنایی با خانه معتمدی در اصفهان

  • مجله چتراتا
172

در این بخش از چتراتا قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از جاذبه های استان اصفهان آشنا کنیم که بی شک میتواند از دیدنی ترین و جذاب ترین مکانها باشد. خانه ملاباشی یا خانه معتمدی دقیقا در کجاست؟ این خانه زیبا و تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان قرار دارد و دارای معماری بسیار زیبا و خیره کننده ای می باشد و به جهت تاریخی بودن این بنا ،روایت های تاریخی زیادی هم در باب آن موجود می باشد.

آشنایی با خانه معتمدی در اصفهان

در این بخش از چتراتا قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از جاذبه های استان اصفهان آشنا کنیم که بی شک میتواند از دیدنی ترین و جذاب ترین مکانها باشد.

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی دقیقا در کجاست؟

این خانه زیبا و تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان قرار دارد و دارای معماری بسیار زیبا و خیره کننده ای می باشد و به جهت تاریخی بودن این بنا ،روایت های تاریخی زیادی هم در باب  آن موجود می باشد.

بررسی قدمت خانه ملاباشی یا خانه معتمد

طبق تحقیقات و کاوش های صورت گرفته بر روی معماری این عمارت ، محققان قدمت این بنا را به سلسله زندیه و قاجار و صفویه نسبت داده اند و به دلیل اینکه این مکان را فردی به نام ملاباشی برای اقامت برمیگزیند به همین نام معروف شده است.

ملا باشی چه کسی بود؟

در زمان ناصرالدین شاه پسری به نام ظل السلطان  از یک مادر غیر قاجاری متولد می شود و وی بعد از تولد به دلیل اینکه مادرش قاجاری نبود به عنوان ولیعهد انتخاب نمی شود و همین مساله باعث میشود که ظل السلطان  پر از کینه و عقده نسبت به پدر خود شود و شروع می کند به کارشکنی و ویرانی های بسیار در یاران به طوری ک بسیاری از پوشش گیاهی  و طبیعت میانکاله را از بین میبرد و حیوانات بومی از قبیل ببر خزری ومارال و... را نابود میکند.

ارتشی را تشکیل میدهد و معلمانی از آلمان برای آموزش آنها می آورد. وی به علت عقده های زیاد و خرابیهایی که مدام و پی در پی انجام  میداد ،باعث واکنش خانواده خود نسبت به این عملکرد شد. همسر ظل السلطان که فردی مومن بود برای نشان دادن ناراحتی و اعتراض خود به خانه  آقا نجفی آخوند می رود که امروزه این مکان به خانه مشروطه معروف است. ظل السطلان بعد از آگاهی در باب این اعتراض به تمام پسران خود می گوید که اگر هریک از شا موفق به کشتن مادرتان شدید نیم از اموال من مال اوست. که درنهایت یکی از پسران مادر را می کشد و نیمی از مال پدر را تصاحب می کند و بعد از این اتفاق حال وهوای اصفهان دگرگون می شود و باعث می شود ملاباشی راهی اصفهان شود.

البته در آن زمان خانه ملاباشی در دست حکومت بود و به نام دیگری معروف بود ولی با این حادثه عجیب، ملاباشی را برای آرام کردن جو متشنج حاکم بر شهر به اصفهان فرا می خوانند. وی  به اصفهان می آید و این خانه را از دولت می خرد وشروع به انجام تغییرات در فضای خانه میکند و آنجا را مکانی برای روحانیون اصفهان قرار می دهد.

بررسی معماری عمارت ملاباشی

این عمارت دارای چهار بخش اعم از : تابستان نشین ، حیاط بیرونی ، شاه نشین ، حیاط اندرونی می باشد.این عمارت جذاب که دارای معماری ویژه ای است و در آن دو حیاط موجود است که حیاط درونی برای فضاهای صمیمی وخصوصی بوده و حیاط بیرونی برای فضاهای خدماتی تعبیه شده است.

خانه ای که میتوان از آن به عنوان یادگاری از سلسله زندیه دانست ،تابستان نشین است  که دارای نقاشی از آن دوران بر روی ستونهای این خانه میباشد که البته باستان شناسان نقاشیهای بسیاری از ماههای باستانی و سیارت بر روی سقف و دیوارهای این عمارت کشف کرده اند که بسیار خیره کننده است.

شاه نشین خانه که قسمت جذاب این عمارت همین نقطه است، دارای ارسی های نه دری ،آینه کاری ،نقاشی های زیبا می باشد که ارسی های این نقطه جزو قدیمترین ارسی های ایران می باشد.

درحال حاضر از این عمارت به عنوان هتل دیپلمات استفاده میکنند و اتاقهای زیادی در آن ساخته شده است که نام هریک از آنها را به نام ماه های ایرانی نهاده اند.

 

مرتبط:

با عمارت کلاه فرنگی بیرجند چقد آشنایی دارید؟