چشمه کانی گراوان سردشت

چشمه کانی گراوان سردشت

  • مجله چتراتا
172

در استان اذربایجان غربی که دارای کوه ها و دشتهای زیبای زیادی است،شهرستان زیبایی به نام سردشت قرار دارد. این شهرستان در پای کوه گرده سور بر روی دشتی در ارتفاع شش کیلومتر مربع و با ارتفاع هزاروپانصد متر از سطح دریا قرار دارد. سردشت پر است از جاذبه‌های طبیعی وجاهای دیدنی بسیاری که میتواند برای هرمسافری سرگرم کننده باشد.

چشمه کانی گراوان سردشت

در استان اذربایجان غربی که دارای کوه ها و دشتهای زیبای زیادی است،شهرستان زیبایی به نام سردشت قرار دارد.

این شهرستان در پای کوه گرده سور بر روی دشتی در ارتفاع شش کیلومتر مربع و با ارتفاع هزاروپانصد متر از سطح دریا قرار دارد. سردشت پر است از جاذبه‌های طبیعی وجاهای دیدنی بسیاری که میتواند برای هرمسافری سرگرم کننده باشد.

کانی گراوان

یکی از چشمه های غنی آب معدنی که املاح بسیار کمی در آن موجود می باشد. این چشمه از لحاظ موقعیت مکانی در کنار روستایی به نام کانی گویز واقع شده است که این روستا در جنوب شرقی حوضه زاب می باشد.این چشمه دارای خواص درمانی بسیاری می باشد که میتوان آن را در دسته چشمه آب های معدنی گازدار قرار داد.آب این چشمه دارای موارد استفاده زیادی است علی الخصوص دربسیاری از امور زیبایی و پوست کاربرد دارد.

شهرت و محبوبیت اصلی چشمه کانی گراوان به دلیل جوشیدن آبی است که دارای خواص بسیار مفیدی با کاربرد در درمان‌های بیوفیزیولوژیکی می باشد.

همچنین بد نیست بدانید که آب  این چشمه سرد بوده و به دلیل شوری که دارد ،غیرقابل ‌شرب و آشامیدن است. چشمه کانی گراوان دارای فعل‌وانفعالات شیمیایی می باشد که همین مساله باعث شده است هرساله به ارتفاع مخروط آب این چشمه اضافه شود و از لحاظ ظاهری این چشمه به صورت یک تپه ی رنگارنگ و زیبا در پس زمینه ی تپه های سبز و درختان بلوط به زیبایی جلوه گری می کند.

سازه آهکی که  ارتفاع آن  به بیست متر میرسد در این چشمه قرار دارد و با گذر زمان تغییر شکل می دهد،اگر شما به بالاترین قسمت این چشمه رسیدید میتوانید صدای جوشیدن آب راحس کنید

درکنار این چشمه رودخانه زاب قرار دارد که همیشه درفصول سرد سال پراب است ولی در فصل بهار  هم پر آب می شود.

علت نام گذاری این چشمه چیست؟

نام این چشمه برگرفته از زبان محلی و بومی شهر سردشت می باشد که در زبان کردی  «گراوان» به معنی آبی سخت و سنگین است و روایت دیگری هم است که به دلیل وجود املاح زیاد آب این چشمه را گراوان می نامند.

چشمه کانی گراوان کجاست؟

چشمه ی کانی گراوان در فاصله ی دو کیلومتری شهر ربط واقع شده  است. شهر ربط همان شهر موصاصیر یا شهر آفتاب است است از گذشته تاکنون جز یکی ازشهرهای تاریخی بوده که دارای جاذبه های تاریخی بسیاری می باشد ودر جنوب دریاچه ی ارومیه واقع شده است.

 

مرتبط:

از شهر خان زنیان چه می دانید؟