با تالاب بین المللی چغاخور بیشتر آشنا شوید

با تالاب بین المللی چغاخور بیشتر آشنا شوید

  • مجله چتراتا
172

در استان چهارمحال و بختیاری و در مسیری که به خوزستان منتهی می شود و در حوالی شهر بروجن ، تالابی زیبا و ارزشمندی جای گرفته است که جزو مهم ترین تالاب های بین المللی کشور محسوب می شود.

با تالاب بین المللی چغاخور بیشتر آشنا شوید

در استان چهارمحال و بختیاری و در مسیری که به خوزستان منتهی می شود و در حوالی شهر بروجن ، تالابی زیبا و ارزشمندی جای گرفته است که جزو مهم ترین تالاب های بین المللی کشور محسوب می شود.

چغاخور به چه معناست؟

این واژه آمیخته‌ای از کلمه ترکی و پارسی است و چغا به معنای تپه و خور به معنی آفتاب تعبیر شده است.

موقعیت جغرافیایی تالاب

این تالاب زیبا در امتداد ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است. جغاخور به حدی در منطقه خویش زیبا است که کمتر جاذبه‌ طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان در آن حومه پیدا کرد. این تالاب بین المللی در گذشته بعنوان آبخور دام‌های ایل بختیاری که سیصد سال قبل بدین مکان مهاجرت کرده بودند استفاده می شد.

مساحت تالاب چغاخور در حدود دو هزاروسیصد هکتار است و شصت کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

از ویژگی های بارز این تالاب می توان به منعکس شدن طبیعت اطراف تالار بر روی آب آن و آواز پرندگان در سطح تالاب اشاه کرد. همچنین در فصل بهار در یک سوی تالاب، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز و در سوی دیگر، کوه‌های سر به فلک کشیده و سپیدپوش کلار خودنمایی می‌کنند. ضمنا در روزهای آفتابی نیز تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، زیبایی بی حد و حصری به این تالاب می‌بخشد. در تابستان این تالاب مقصد ییلاق عشایر بختیاری است که می توان زندگی آرام و باصفایشان را در کنار تالاب به نظاره نشست.

تفریحات تالاب چغاخور

پرنده نگری

به دلیل آنکه  تالاب چغاخور جزو صد تالاب مهم ایران برای پرندگان است، همواره میزبان پرندگان درخطر می باشد و از این حیث رتبه ششم در تالاب های مهم کشور را دارد.پرندگان مهم‌ترین جانداران این تالاب به شمار می‌روند که از پاییز تا اخر زمستان به این مکان می‌آیند.

گونه های مهمی همچون لک لک سفید، باکلان، کشیم ، شکارى‌ها،  فلامینگو ،حواصیل، اکراس، قو انواع غاز و مرغابی و اردک و حواصیل پرندگانی هستند که در این تالاب مشاهده می‌شوند.

تماشای طبیعت اطراف و شقایق‌های وحشی

 در این تالاب از اردیبهشت تا مهرماه سطح آب تالار کاهش پیدا می کند و همین باعث می شود به وسعت سبزه زار اطراف چغاخور طی این مدت افزوده شود و با بقیه ایام سال تفاوت کند. همچنین در فصل بهار همین دشت های مجاور تالاب چغاخور پر می شود از گل های شقایق که با دیدن ان هوش از سر ادم می رود.

ماهیگیری

همچنین می توانید از اوایل اردیبهشت تا اواسط شهریور در این تالاب ماهیگیری کنید و برای این کار باید از ادارات سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز لازم را کسب کنید.

قایق سواری

 در بهار و تابستان که هوای تالاب مناسب است، گردشگران و توریست های بیشتری به این تالاب می‌آیند و یکی از تفریحات، گشت زدن با قایق در تالاب است.

کوهنوردی

 قله کلار که نزدیک چهار هزار متر ارتفاع دارد و در نزدیکی این تالاب است یکی از مقاصد کوهنوردان است و تماشای منظره تالاب و دشت اطراف آن از فراز قله چیزی است که نصیب آنها می‌شود. همچنین این قله در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شود و حتی گاهی تا اواخر بهار نیز سفیدپوش است.

تماشای عشایر بختیاری

بعلت اینکه منطقه چغاخور یکی از مناطق بسیار خوش آب‌وهوای استان چهارمحال و بختیاری است، بنابراین این منطقه بعنوان ییلاق خان‌ها و ایلخان‌های بختیاری بوده است. دیدن عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری‌نشین اطراف چغاخور در تابستان از جذابیت‌های بازدید از تالاب چغاخور به شمار می‌رود.

حیات وحش تالاب

این منطقه حفاظت شده و دل انگیز میزبان انواع خزندگان همچون بزمجه‌ها و  مارها  و لاک‌پشت آبزى و پستاندارانی چون  شغال، گراز، شنگ، سمورسنگى، روباه، خرگوش، گرگ وانواع قورباغه است. همچنین در این تالاب آبزیانی چون ماهى ، گورخرى،  زرده پر ، عروس و کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی زندگی می‌کنند.

همچنین این تالاب بخاطر وسعت زیادش از ماهیانی باارزش ژنتیک بالا برخوردار است که یکی از آنها ماهی گورخری محسوب می شود. شما در بازدید از این منطقه می توانید این جاندران را ببینید و با داشتن یک راهنما اطلاعات خوبی از آنها کسب کنید.

پوشش گیاهی تالاب

پوشش گیاهى تالاب را گونه هاى نم پسند و حاشیه ای و شناور و غوطه ور تشکیل مى دهند که از آن جمله مى توان مرغ جگن، پلی گونیوم و پتامژتون و ساز را نام برد. این تالاب با پنجاه و هشت گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان نیز حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می شود.

 

مرتبط:

با بهترین هتل های دو شهر دزفول و ماهشهر بیشتر آشنا شوید