آشنایی با بنای میل اخنگان مشهد

آشنایی با بنای میل اخنگان مشهد

  • مجله چتراتا
172

این جاذبه تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرتابان توس مشهد واقع شده است .این اثرتاریخی همانند یک معمایی حل نشده است زیرا در آن فردی دفن شده است که محققان هنوز پی به هویت آن فرد نبرده اند وهمچنان در هاله ای از ابهام می باشد.

آشنایی با بنای میل اخنگان مشهد

این جاذبه تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرتابان توس  مشهد واقع شده است .این اثرتاریخی همانند یک معمایی حل نشده است زیرا در آن فردی دفن شده است که محققان هنوز پی به هویت آن فرد نبرده اند  وهمچنان در هاله ای از ابهام می باشد.

محققان و باستان شناسان قدمت این جاذبه تاریخی را حدودا به قرن نهم هجری نسبت میدهند  که این مکان یک آرامگاه تاریخی می باشد.بر اساس کاشی کاریهای مربعی که در این بنا استفاده شده است،محققان گمان میبرند که این بنا به سلسله تیموریان بازمیگردد.

روایت دیگری موجود است که براساس معماری و تزیینات انجام شده در برج، این بنا را به دوره ایلخانی نسبت می دهند ،ولی ازهمه موثق تر همان نظریه قرن نهم هجری است .

معماری میل اخنگان

این بنا دارای عمری حدودا پانصد ساله است و معماری آن از مقبره هایی با ارتفاع هفده متر تشکیل شده است و این بنا بر روی سکوهایی به شکل ظاهری دایره ای و به همراه هشت نیم ضلعی ساخته شده است  و قسمت بیرونی آرامگاه به وسیله هشت نیم ضلعی بنا شده است.

استوانهای ستون این بنا دارای ارتفاعی بالغ بر چهارده متر می باشد و بر روی آن کلاهک عرق چنینی قرار داده اند و عمده مصالح استفاده شده در این بنا آجر می باشد و برای تزیینات این بنا از کاشیهایی به رنگ فیروزه ای ولاجوردی استفاده کرده اند.

شما بارفتن به این مکان  باشکوه سنگ قبری را با ابعاد صدوده سانتی متر در پنجاه سانتی متر خواهید دید که ارتفاعی بالغ بر چهل سانتی متر دارد  وبروی آن نسخ تنی وخط ثلث ثبت شده است

احتمالات نزدیک به واقعیت میل اخنگان

شما بارفتن به بنای میل اخنگان میتوانید نقش و نگارهایی از زنان را روی این برج مشاهده کنید و محققان براساس این نقش ونگارها گمان می برند که فرد دفن شده ،خانم بوده است که احتمالا خواهر گوهرشاد (گوهرتاج )را پیش بینی کرده اند که وی همسر شاهرخ تیموری است.

همچنین روایت دیگری است که بیان میکند این مکان محل دفن یک فرد هنندی است که هنگام زیارت در این محل از دنیا رفته است و اینجا دفن شده است که این حدس خیلی دور از واقعیت است.

مرتبط:

با قوانین کلی کوهنوردی بیشتر آشنا شوید