با روستای ییلاقی لاویج بیشترآشنا شوید

با روستای ییلاقی لاویج بیشترآشنا شوید

  • مجله چتراتا
172

در یکی از زیباترین نقاط شهرستان نور ، روستای لاویج قرار دارد. این روستای زیبا دارای آب و هوای بسیار دلپذیر و خنکی در شش ماه اول سال می باشد و در میان دره های جنگلی رشته کوه های البرز واقع شده است و طبیعتی دارد با چشم اندازها و جاذبه‌های گردشگری فراوان، مانند آب گرم لاویج و آبشار آن و به همین خاطر جزو مقاصد جذاب بوم گردی و طبیعت گردی در شهرستان نور و استان مازندران است.

با روستای ییلاقی لاویج بیشترآشنا شوید

در یکی از زیباترین نقاط شهرستان نور ، روستای لاویج قرار دارد. این روستای زیبا دارای آب و هوای بسیار دلپذیر و خنکی در شش ماه اول سال می باشد و در میان دره های جنگلی رشته کوه های البرز واقع شده است و طبیعتی دارد با چشم اندازها و جاذبه‌های گردشگری فراوان، مانند آب گرم لاویج و آبشار آن و به همین خاطر جزو مقاصد جذاب بوم گردی و طبیعت گردی در شهرستان نور و استان مازندران است.

همچنین خانه نیما یوشیج در روستای یوش که به روستای لاویج بسیار نزدیک است در این منطقه قرار دارد. و از کلیسای آنتوان مقدس نیز نباید غافل شد که در شهرک ساحلی هایکاشن قرار دارد و آبشار آب پری نیز جذابیتی دو چندان به این منطقه داده است.

موقعیت جغرافیایی روستای لاویج چمستان

اگر بخواهیم موقعیت روستای لاویج چمستان را بطور دقیق بیان کنیم باید بگوییم که این روستا در مقیاس   جغرافیایی ۵۲ درجه در طول و ۳۴ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی آن در مدار ۳۶ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی قرار گرفته است. ارتفاع این روستا نیز حدود ۷۳۹ متر از سطح دریا واقع شده و پوشیده شده از جنگل‌های هیرکانی سبز با درختان راش می‌باشد. همچنین جنگل‌های این روستا تا حدود ارتفاع 250 متری از سطح دریا نیز پهن شده ‌اند. برخی از کارشناسان عقیده دارند که قدمت برخی از جنگل‌‌های هیرکانی در این منطقه به میلیون‌ها سال قبل باز می‌گردد.

جاذبه های لاویج

آب‌گرم لاویج

هر منطقه ای که دارای چشمه‌های آب‌گرم هست، همیشه جزو اماکن پرطرفدار بوده‌ و بخش قابل‌توجهی از درآمد مردم ‌آن، مربوط به مشاغل مرتبط با این‌ آب‌گرم‌ها ‌است. درحقیقت گردشگران به‌خاطر فوایدی که این ‌آب‌گرم‌ها برای درمان یا کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی و بیماری‌های پوستی دارند، به ‌این مناطق روی می‌آورند.

برای استفاده از آب‌گرم‌های طبی مراکز زنانه و مردانه متعددی در روستای لاویج وجود دارد. همچنین درصورتی که نیاز به وسایل خاص برای استفاده از آب‌گرم لاویج باشید، مغازه‌های مختلفی در اطراف آب‌گرم‌ها‌ برای فروش‌ اجناس موردنیاز وجود دارد. البته امکان تهیه بلیط بصورت انلاین نیز فراهم شده است و در صورت خرید حضوری، مردم محلی درباره‌ میزان کیفیت هر کدام از آن‌ها راهنماهای بسیار خوبی هستند.

جنگل‌های هیرکانی

عده ای معتقدند ‌جنگل‌های زیبای هیرکانی عمری به قدمت دایناسورها دارند. هیرکانی که بین کشور ایران وآذربایجان مشترک بوده و در ایران به جنگل‌های شمال مشهور است. هیرکان همچنین نام قدیم گرگان در گویش مازنی بوده که به صورت جرجان یا ورکان هم به‌ کار می‌رود. متاسفانه تعداد ناچیزی از مسافرین از ارزش این‌جنگل‌ها با اطلاع هستند.

جنگل های هیرکانی در قسمت پایین دریاچه ‌کاسپین قرار دارد و زیبایی بی‌نظیری به ‌این‌ نواحی داده ‌است. البته برای ثبت جهانی ‌جنگل‌های هیرکانی بسیار تلاش شده، ولی به‌ علت اشتراک آن بین ایران و کشور آذربایجان، هنوز نتیجه‌ قطعی در این‌ زمینه حاصل نشده است.

آبشار حرام‌‌او

آبشار حرام‌او از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است که در بیست وپنج کیلومتری جاده‌ نور قرار دارد. این اصطلاح بر اساس گویش مازنی انتخاب ‌شده است. حرام از کلمه حرم می آید و به ‌معنای مقدس است و واژه او طبق این‌ گویش آب ترجمه می‌شود.

همچنین درکنار جذابیت و زیبایی طبیعی این آبشار، مردم محلی مثل آب‌گرم لاویج معتقدند که این ‌آبشار هم دارای خواص درمانی است. ترکیب درخشش آب و سرسبزی چشم نواز جنگل در کنار این آبشار، قطعا محل بسیار خوبی برای تفریح و استراحت خواهد بود.

فیل سنگی

این قطعه سنگ بزرگ که در مرکز روستای لاویج قرار دارد،که در اثر فرسایش به شکل فیل در حالت نشستن بر روی زمین نقش بسته است که گردشگران و مسافران این روستای خوش آب و هوا از این منظره طبیعی و خاص دیدن می‌کنند. برای رسیدن به فیل سنگی بعد از عبور از آبگرم لاویج و با پیاده روی حداقل 10 دقیقه ای می توانید از این فیل سنگی دیدن کنید.

جاذبه‌های طبیعت گردی  لاویج

جاده‌های جنگلی سوردار: این جاده جنگلی زیبا نیز در فاصله بیست کیلومتری روستای لاویج و در مسیر لاویج به کرچی قرار دارد.

جنگل اسیونگ: در فاصله ده کیلومتری روستای لاویج و در مسیر رییس کلا به کیاکلا واقع شده است.
ییلاق زیبای ایزوا: در ۲۵ کیلومتری روستای لاویج و در مسیر لاویج به بهبنک روستای ایزوا قرار دارد .
پارک جنگلی کشپل: جنگل و چشمه «کشپل» از تفرجگاه های منطقه لاویج است که در نوع خود بی همتا هستند، به طوری که چشمه و درخت های به هم گره خورده جنگل تابلویی زیبا از طبیعت را در چشم بینندگان آن ترسیم می کنند.

این پارک جنگلی در حاشیه‌ی زیبای لاویج رود، با چشمه‌های پر آب و زلال، امکانات نسبی اقامتی و محل بازی کودکان که این پارک را به تفریحگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل نموده است.

آبگرم شفل: آبگرم شفل هم یکی دیگر از آبگرم‌های روستاست. در انتهای لاویج هم روستای کیاکلای لاویج قرار دارد که دیدن آن را نیز به اهالی سفر و طبیعت گردها توصیه می‌کنیم.
بازار محلی: بازار محلی لاویج هم دیدنی است. با آن که چندان بزرگ نیست، ولی سنتی است و زیبا و در بدو ورود نظر شما را جلب می‌کند.

 

 

مرتبط:

اکو‌ کمپ چیست؟ و معرفی بهترین اکوکمپ های ایران