آشنایی بیشتر با کوه باشکوه تفتان

آشنایی بیشتر با کوه باشکوه تفتان

  • مجله چتراتا
172

کوه بلند قامت تفتان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی استان سیستان وبلوچستان واقع شده است و معمولا هر وقت نام کوهی به وسط می آید ناخوداگاه بسیاری از افراد به یاد کوهنوردی و اسکی... می افتند

آشنایی بیشتر با کوه باشکوه تفتان

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکانی سرشار از شکوه وصلابت آشنا کنیم که برای عموم، نامی آشنا و پر آوازه می باشد ،پس پیشنهاد میکنم این بخش را از دست ندید تا شما هم  اطلاعات جدیدی از این مکان را کسب کنید.

کوه تفتان

 کوه بلند قامت تفتان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی استان سیستان وبلوچستان واقع شده است و معمولا هر وقت نام کوهی به وسط می آید ناخوداگاه بسیاری از افراد به یاد کوهنوردی و اسکی... می افتند.ولی بهتر است بدانید که درکوهها که شامل یخچالهای طبیعی ، برای تامین آب مورد نیاز منطقه ، پوشش گیاهی متنوع وغنی ، گونه های مختلف جانوری  می شود ،از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

ویژگی منحصربه فرد تفتان

این کوه تنها کوهی میباشد که داری آتشفشان فعال در ایران است و دارای ارتفاعی بالغ بر چهار هزار متر از سطح دریا می باشد که جزو بلندترین کوههای ایران به حساب می آید. طول رشته کوه تفتان حدودا دوازده کیلومتر می باشد که در ارتفاعات این کوه بلند قامت سه دریاچه موجود می باشد که نام آنها (دریاسر ) است .

همچنین آب دو مورد از دریاچه ها شیرین و کم عمق می باشد و آب دیگری بزرگ وشور است.این رشته کوه زیبا وجذاب دارای سه دهانه آتشفشانی و چهار قله می باشد و در واقع این کوه یک تکه از منطقه آتشفشانی است که تا کشور پاکستان ادامه دارد و میتوان آن را به یک گروه آتشفشانی خاموش در کشور پاکستان  متعلق دانست.

این کوه بلند قامت دارای قله های بیشماری می باشد که (چهل تن ) نام قله آشفشانی آن است  و از این قله در بیشتر مواقع غبارهای آتشفشانی خارج می شود که این غبارها از گوگرد خارج شده اند.

چرانام این کوه را تفتان را نهادند؟

علت نامگذاری تفتان ریشه در زبان محلی آن منطقه دارد و در زبان بلوچی لغتی به نام (تپت ) موجود می باشد که معنای آن گرما است  و نام تفتان هم ریشه در جمع کلمه تپتان دارد .

چرانام قله آشفشان تفتان را چهل تن نامیدند؟

بدین علت چهل تن را برگزیدند زیرا در زمانهای گذشته در این قله چهل نفر از را شدین مذهبی گم شدند وبه پاس یاد بود از آنها نام چهل تن را برگزیدند.

تیزآب سلطانی چیست؟

بهتر است بدانید که گازهای خارج شده از این کوه بسیار سمی می باشند و این گازهای سمی از ترکیب شدن اسید سولفوریک با آب تشکیل می شود که میواند بسیار خطرناک باشد و به این ترکیبات تیز آب سلطانی  می گویند.

 پوشش گیاهی  وجانوری کوه تفتان

این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد و آب وهوای گرم آنجا باعث شده است تا درختچه هایی اعم از : کوهی، ارژن، بادام کوهی، پونه ، سیه چوب  ،گز و بوته‌هایی مانند آویشن، کاسنی، ریواس و پونه رشد کنند.

 

مرتبط:

آشنایی با معروفترین کوه های مشهد