چک لیستی از مهم ترین لوازم مورد نیاز در سفر به شمال

چک لیستی از مهم ترین لوازم مورد نیاز در سفر به شمال

  • مجله چتراتا
172

شمال ایران و به بیان بهتر حاشیه دریای کاسپین به دلیل داشتن خط ساحل و جنگل‌های انبوه و سرسبز با پوشش گیاهی متنوع، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای بیشتر ما ایرانیان است. برای سفر راحت به چنین منطقه‌ای باید وسایلی تهیه کنید که برای شرایط محیطی و جغرافیایی شمال مناسب باشد.با چتراتا باشید تا چک لیستی از وسایل مورد نیاز را باهم بررسی کنیم

چک لیستی از مهم ترین لوازم مورد نیاز در سفر به شمال

شمال ایران و به بیان بهتر حاشیه دریای کاسپین به دلیل داشتن خط ساحل و جنگل‌های انبوه و سرسبز با پوشش گیاهی متنوع، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای بیشتر ما ایرانیان است. برای سفر راحت به چنین منطقه‌ای باید وسایلی تهیه کنید که برای شرایط محیطی و جغرافیایی شمال مناسب باشد.با چتراتا باشید تا چک لیستی از وسایل مورد نیاز را باهم بررسی کنیم.

زیرانداز

لباس مناسب فصل

چادر

فلاسک و یخدان

کرم رفع گزش حشرات

کیسه خواب

 

1.    زیرانداز

یکی از وسایل ساده‌ سفر زیرانداز است ولی درعین‌حال اهمیت زیادی دارد. اگر نوع با کیفیت این وسیله را تهیه کنید راحت می‌تواند در محیطی سخت برای شما بستری عالی مهیا کند، درحالی‌که یک زیرانداز نامناسب، می‌تواند لذت سفر شما را کاهش بدهد. شهرهای شمالی معمول هوا و خاک مرطوبی دارند و برای همین باید برای خرید زیرانداز مسافرتی، ضدآب بودن را مدنظر قرار داد. انواع مختلفی از زیراندازها وجود دارند که شامل، زیراندازهای فومی، پارچه‌ای، بادی و غیره می‌شود. هرکدام از این محصولات در جای خود کاربرد  دارند و انتخاب از میان آن‌ها به سبک و نوع سفر شما بستگی دارد.

2.    لباس مناسب فصل در سفر به شمال

قاعدتا با هر لباسی می‌توانید به طبیعت و جاده‌های شمال سفر کنید  اما توجه به چند نکته در انتخاب لباس می تواند به شما کمک کند سفر بهتری را تجربه کنید.شهرهای شمالی آب و هوای متغیری دارد و حتی ممکن است در وسط مرداد ماه باد و باران غافلگیرتان کند، برای همین بهتر است که یک کت یا بادگیر به همراه داشته باشید.

در این میان همچنین یک جفت کفش راحتی در جنگل و یک جفت دمپایی برای قدم زدن کنار خط ساحل را فراموش نکنید.یک شلوار نخی راحت هم می تواند گزینه مناسبی در سفر به خطه شمال باشدعینک آفتابی و یک کلاه هم می تواند جزو  وسایل موردنیاز در مسافرت به شمال هستند.

3.    چادر

داشتن یک چادر،بهترین سرپناه در یک سفر ماجراجویانه‌ است. چادرها در انواع و سایزهای متنوعی عرضه می‌شوند که بسته به نوع سفری که در ذهن خود دارید می‌توانید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید. در زمان خرید چادر مسافرتی بهتر است ابعاد آن در حالت باز و بسته را مدنظر قرار دهید. همواره این موضوع را نیز در نظر بگیرید که داخل فضای چادر علاوه بر شما و دیگران، باید فضای کافی برای قرار دادن وسایلتان هم وجود داشته باشد.

 یعنی بهتر است برای یک سفر دونفره به شمال، یک چادر سه‌نفره را برای کمپ زدن انتخاب کنید، تا فضای خالی بیشتر و در نتیجه راحتی بیشتری داشته باشید. البته این موضوع در سفر به ییلاقاتی مثل جواهرده یا آلاشت به دلیل هوای خنک‌تری که دارند، کمی متفاوت خواهد بود. در هوای خنک و سرد باید همواره به این موضوع فکر کرد که گرمایش اصلی چادر توسط افراد داخل آن ایجاد می‌شود و بنابراین فضای خالی بیش‌از‌حد، می‌تواند گرم‌ شدن داخل چادر را به تعویق بیندازد.ضمنا ضد آب بودن چادر هم نکته مهمی در انتخاب چادر است.

4.    فلاسک و یخدان

نوشیدن چای از عادات اغلب ما ایرانیان است و در زمان سفر هم نمی‌توانیم بدون آن سر کنیم. این را بدانید که در جاده‌ همراه داشتن فلاسک یکی از اولین خواسته‌های راننده است. فلاسک‌ها به دودسته کلی عایق شیشه‌ای و عایق استیل تقسیم می‌شوند. اولی به دلیل ساختاری که دارند به‌طورمعمول نسبت فلاسک‌هایی با عایق استیل دما را بهتر حفظ می‌کنند. البته بهتر است به خاطر داشته باشید که چنین فلاسک‌هایی به دلیل شکنندگی شیشه، احتمال خراب شدن بیشتری هم دارند و در زمان حمل و نگه‌داری آن‌ها باید حواس‌جمع بود.

5.    کرِم رفع حشرات

در فصل تابستان که شمال کشور پر می شود از پشه و مگس و می تواند این موضع کمی ناخوشایند و آزار دهنده باشد.پس بهتر است پیش از اقدام سفر به شمال کشور، کرم های دفع کننده حشرات را تهیه کنید.

6.    کیسه خواب

شاید کیسه خواب هرگز نتواند جایگزین تختخواب نرم و راحت شما باشد ولی در برخی مقاصد گردشگری، بهترین گزینه‌ای است در اختیار خواهید داشت. برای تهیه هر کیسه خوابی در وهله‌ی اول باید ابعاد آن را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید به راحتی درون آن جا شوید.  همچنین به بازه‌ی دمایی آن نیز توجه کنید. کیسه خواب‌ها به‌طورمعمول با درجه‌بندی‌هایی شامل، دمای مناسب برای استفاده ،حداقل دماي مناسب براي استفاده و در برخی موارد نیز حداقل دمای قابل‌استفاده تقسیم می‌شوند.

پس شما با توجه به مقاصدی که انتخاب می‌کنید، باید بازه‌ی دمایی کیسه خواب را درست انتخاب کنید.

 

 

مرتبط:

از نهرداریون شوشتر چه می دانید؟