قلعه باستانی بیاضه

قلعه باستانی بیاضه

  • مجله چتراتا
172

این قلعه تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در روستای بیاضه شهرستان خور و بیابانک قرار دارد و معمولا قلعه ها ،مکانهای مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد فرهنگ تاریخ آن خطه می باشد،این قلعه جزقدیمی ترین آثار این منطقه می باشد و به دلیل داشتن قدمت ومعماری منحصربه فردی که دارد همواره مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است.

قلعه باستانی بیاضه

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک قلعه تاریخی و باستانی آشنا کنیم که با دیدن آن پی به مسائل بسیار زیادی خواهید برد  و از مردمان که در آن خطه زندگی می کردند آگاهی لازم را کسب خواهید کرد ،پس بهتر است این بخش از چتراتا را ازدست ندهید.

قلعه باستانی بیاضه

این قلعه تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در روستای بیاضه  شهرستان خور و بیابانک قرار دارد و معمولا قلعه ها ،مکانهای مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد فرهنگ تاریخ آن خطه می باشد،این قلعه جزقدیمی ترین آثار این منطقه می باشد و به دلیل داشتن قدمت ومعماری منحصربه فردی که دارد همواره مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است.

قدمت قلعه

این قلعه تاریخی دارای قدمتی بس کهن می باشد که براساس شواهد و مدارکی که باستان شناسان کسب کرده اند، قدمت این مکان تاریخی و با  ارزش را به  دوره ایران اسلامی نسبت می دهند  ،همچنین ناصرخسرو قبادیانی در سفرنامه خود که بسیار معروف ومشهور است نام این قلعه را ذکر کرده است که خود گویای قدمت این بنا می باشد.

معماری قلعه

در معماری این بنا از سبک معماری سلسله ساسانی بهره گرفته اند که در زمانهای دور این قلعه کارکرد دفاعی و بعدها کارکرد مسکونی داشته است و بهتر است بدانید این قلعه به دلیل کاربردی که داشت یکی از مکانهای پرطرفدار برای حسن صباح  بود که وی   از بنیانگذاران  دولت اسماعیلیه در ایران  بود.

سرنوشت بالا و پایین قلعه

در سال بیست وهشت هجری قمری نایب حسین کاشی و لشگرش شروع به تهاجم وحمله از نادین تا طبس را می کنند  که باعث سقوط این منطقه می شود و بعد این قلعه را به توپ می بندند ولی نمیتوانند آن را تسخیر کنند و بعدها پسر وی روی کار می آید به نام ماشالا خان و این فرد هم در تلاش برای تسخیر قلعه بود و یک نامه هم برای افراد درون قلعه می نویسد و از آنها می خواهد که تسلیم شوند ولی نهایتا با استقامت و رشادتهایی که مردمان قلعه انجام میدهند میتوانند لشگر ماشالا خان را به عقب وادارند و پیروز شوند.

ویژگی ها قلعه باستانی بیاضه

این قلعه باستانی که در دور تا دور آن شما خندق هایی را مشاهده خواهید کرد که در هنگام حمله دشمنان همانند دژ دفاعی عمل می کرد  و بنای قلعه دارای چند طبقه می باشد  که شامل اتاقهای تودرتو بسیاری است و درون قلعه دارای تجهیزاتی اعم از : ، کانال داخلی خندق، چاه های متعدد آسیاب‌های دستی و سه میدانگاه می باشد.

قسمت جالب این قلعه وجود تهویه در زیر زمین است که نشان دهنده هوش معماران ایرانی است و در گذشته این مکان برای نگهداری غلات اهالی آن منطقه استفاده می شد.

مرتبط:

آشنایی با آبشار زیبای لوه در گالیکش گلستان