معرفی خانه تاریخی رسولیان یزد

معرفی خانه تاریخی رسولیان یزد

  • مجله چتراتا
172

خانه زیبا و سنتی رسولیان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان یزد قرار دارد ،استانی که بافت سنتی و مردمان شیرین زبان و مهمان نوازی دارد.کاربری این خانه در زمانهای قدیم مسکونی بوده است ولی امروزه تبدیل به دانشکده معماری شده است و یک محیط آموزشی به حساب می آید.

معرفی خانه تاریخی رسولیان یزد

خانه زیبا و سنتی رسولیان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان یزد قرار دارد ،استانی که بافت سنتی و مردمان شیرین زبان و مهمان نوازی دارد.کاربری این خانه در زمانهای قدیم مسکونی بوده است ولی امروزه  تبدیل به دانشکده معماری شده است و یک محیط آموزشی به حساب می آید.

 قدمت خانه حاج کاظم رسولیان

محققان قدمت این خانه زیبا وتاریخی را به دوره قاجار نسبت داده اند و تاریخ ساخت آن را سال هزار ودویست و هشتاد وسه ثبت کرده اند . این بنای تاریخی و سنتی را استاد«محمد حسن محمد رحیم» در این شهر بنا کرده است.

مشخصات بنا و معماری خانه «حاج کاظم رسولیان»

 این خانه تاریخی شامل دو بخش اندرونی و بیرونی می باشد. بخش بیرونی از تالار ، بادگیر ، زیرزمین ، حوضخانه ... تشکیل شده است وبخش داخلی که به عنوان فضای خصوصی از آن استفاده می شد وشامل:کلاه فرنگی ، ارسی ، پنج دری ، حیاط مشجر..می باشد و لازم به ذکر است که در میانه بخش بیرونی و درونی حمام خانه موجود می باشد و از حیاط بیرونی برای روضه خوانی استفاده می کردند.

همچنین یک آرامگاهی مربوط به مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا که ( پدر معماری سنتی ایران) می باشد ، در وسط این حیاط قرار دارد وی برای بسیاری از بناهای سنتی ایران معماری کرده است و برای مردمان ایران علی الخصوص یزدی ها بسیار محترم و با ارزش بودندکه ایشان  وصیت کرده بودند  بعد از مرگشان  ، آن را  در این خانه باشکوه به خاک بسپارند.

این خانه زیبا از هر دوسمت به حیاط اصلی وکوچه راه دارد که حیاط اصلی این بنا را یک فضای یک طبقه پوشانده است ولی قسمت جنوب غربی آن دو طبقه است و به طبع ارتفاعی بالاتر دارد و همچنین در قسمت جنوب غربی ایوانی موجود است که به این بنا شکوه وجلال داده است .

همچنین یک بادگیری برفراز اتاق در ضلع جنوب شرقی ایوان قرار داده شده است که به این مکان حوضخانه میگویند. هریک از بخشها وقسمتهای این عمارت برحسب میزان دریافتی نور خوشید کاربری مختلفی داشتند که این معیارها در ساعات وفصول مختلف  فرق می کرد.

ثبت در آثار ملی

این خانه تاریخی با ارزش در سال هفتادوپنج در فهرست آثار ملی ثبت گردید  وامروزه به عنوان یک مکان آموزشی از آن استفاده می کنند.

 

مرتبط:

بهترین اقامتگاه های سنتی کاشان