معرفی روستای کردشت و حمام تاریخی آن

معرفی روستای کردشت و حمام تاریخی آن

  • مجله چتراتا
172

این روستای زیبا دارای موقعیت ویژه جغرافیایی می باشد که از ساحل جنوبی رود ارس از سمت غرب به شرق امتداد یافته و در ناحیه شرقی شهرستان جلفا قرار دارد. در شمال این روستا کوههای ارمنستان واقع شده اند و در جنوب آن کوه های کمتال آن را پوشانده است.

معرفی روستای کردشت و حمام تاریخی آن

این روستای زیبا دارای موقعیت ویژه جغرافیایی می باشد که از ساحل جنوبی رود ارس از سمت غرب به شرق امتداد یافته و در ناحیه شرقی شهرستان جلفا قرار دارد. در شمال این روستا کوههای ارمنستان واقع شده اند  و در جنوب آن کوه های کمتال آن را پوشانده است.

مجموعه کردشت

شما برای دیدن این مجموعه زیبا باید راهی جلفا در استان اذربایجان شرقی شوید که سالانه بسیاری از افراد برای دیدن این مکان زیبا راهی جلفا می شوند .این اثر منحصر به فرد خود از چندبنای مهم اعم از : دیوانخانه، یخچال ، مسجد قریب ، حمام کوچک ،قلعه منسوب به عباس میرزا وساخلو ، حمام بزرگ تشکیل شده است.

کردشت به چه معناست؟

این لغت در بین مردمان بومی آن منطقه بسیار رایج می باشد و آن را کوردش تلفظ می کنند.  کلمه کور خود به تنهایی معنای حجیم بودن و پر بودن را می دهد. روستای کردشت در زمانهای قدیم از لحاظ استراتژیک بسیار مهم و با ارزش بوده است و به خصوص در جنگ های ایران و روسیه در زمان قاجار نقش اساسی را داشته است و به عنوان پایگاه عباس میرزا در مقابل ارتش روسیه قلمداد می شد.

براساس دستور عباس میرزا این هشت عمارت تاریخی در این روستا بنا شد که از مهمتری بناهای این روستا میتوان به حمام و قلعه کردشت اشاره کرد.

 

پیشینه و معماری حمام کردشت

 محققان و باستان شناسان قدمت این حمام تاریخی را  به دوران صفویه نسبت می دهند  که در آن زمان به علت اینکه حاکمی دستور ساخت آن را داده بود به حمام خانی مشهور ومعروف است  و بعدها توسط آقامحمد خان مرمت شد و تغییراتی در آن رخ داد که البته از این حمام بیشتر پادشاهان وحاکمان وبزرگان سرزمین استفاده می کردند.

معماری حمام کردشت

برای ساخت این حمام از معماری سنتی استفاده کرده اند و آن را در وسط یک با غ بزرگ بنا کرده اند. این اثر که به صورت هشت ضلعی بنا شده است ، ابعادی بالغ بر سه ونیم در سه ونیم را شامل می ود و ارتفاع آن حدودا چهارونیم متر است  که در یکی از اضلاع آن ورودی قرار داده شده است و در قسمت دیگر رختکن تعبیه شده است.

لازم به ذکر است که این اضلاع به وسیله ستون به سقف متصل شده اند و در زیر رختکن ها مکانی جهت گذاشتن کفش ساخته شده است .همچنین گنبد سربینه دارای آهک بریهای شکیلی می باشدکه نشاندهنده معماری بی نظیر این اثر است و برای روشنایی حمام از روزنه های موجود در سقف استفاده کرده اند

قلعه کردشت

همچنین قلعه تاریخی عباس‌آباد كردشت، یکی از هشت بنا می باشد  و در بالای یک تپه صخره ای قرار دارد که درب ورودی آن در قسمت شمالی واقع شده است.

مرتبط:

از قلعه تاریخی باقرآباد بافق چه می دانید؟