معرفی آرامگاه دانیال نبی در شوش

معرفی آرامگاه دانیال نبی در شوش

  • مجله چتراتا
172

این آرامگاه مقدس از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر شوش استان خوزستان قرار گرفته است و در مجاورت آن تپه ای به نام ارگ موجود می باشد.

معرفی آرامگاه دانیال نبی در شوش

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکان تاریخی وکهن در جنوب کشور آشنا کنیم که بی شک میتواند از زیباترین وشگفت انگیزترین مکانهای دیدنی وتاریخی باشد. پس بهتر است این بخش از چتراتا را از دست ندهید.

آرامگاه دانیال نبی در شوش

این آرامگاه مقدس از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر شوش  استان خوزستان قرار گرفته است  و در مجاورت آن تپه ای به نام ارگ موجود می باشد.

آشنایی با شهر شوش

شوش،شهری تاریخی وکهن است که دارای قدمتی چهار هزار ساله می باشد  و رونق این شهر بعد از سقوط سلسله هخامنشینان از بین رفت  و شهر بزرگ را تبدیل به روستایی کوچک کرد. این شهر به عنوان کانون مذهبی شهرهای اطراف شناخته شده بود .

در واقع میتوان گفت شوش پایتخت سیاسی هخامنشینان بوده است و در زمان ساسانیان این شهر به همراه شوشتر و گندی شاپور جز مراکز اقتصادی  در جهت تولید و صادرات ابریشم به حساب می آمد و راه شاهی که در این شهر موجود بود باعث ارتباط آن به نقاط مختلف جهان می شد.

دانیال نبی که بود؟

دانیال فردی از پیامبرانی قوم بنی اسرائیل بوده است که متعلق به قرن هفتم میلادی است که بعد از مدتها زندگی به همراه گروهی از یهودیان به ایران مهاجرت کرد و در شوش اقامت کرد و بر اساس روایتهای موجود او تا سال سوم زندگی کوروش هخامنشی زنده بوده است که بعد از اینکه کوروش بزرگ بابل را فتح می کند و پیروز می شود ،دانیال نبی به شهر شوش مهاجرت می کند  ونهایتا در سن هشتادوسه سالگی فوت می کنند و این مقبره و آرامگاه در سال چهل ونه خورشیدی به فرمان جعفر شوشتری مجددا مرمت و ساخته شد و امروزه این مکان جز مکانهای جذاب ودیدنی می باشد.

معماری گنبد

آرامگاه دانیال نبی، معماری منحصربه فردی دارد و تنها گنبدی است که اورچین و دوپوسته می باشد و شامل بیست وپنج طبقه مضرب می باشد و ارتفاعی بالغ بر بیست متر دارد که قطری آن نیز حدودپنج متر است و یکی از ویژگی های منحصربه فرد این گنبد مقیاس انسانی بودن در قسمت و پوسته داخلی یا آهیانه آن می باشد.

بررسی قدمت گنبد دانیال نبی

براساس گفته محققان و باستان شناسان این گنبد زیبا و مقدس در زمان سلجوقیان ساخته شده است که معماری آن همانند سبک چغازنبیل است  و به دلیل تقسیم نیروها به وسیله آهیانه باعث شده است تا افزایش عمر این بنا را ضمانت کند .

یکی دیگر از ویژگی های منحصربه فرد این آرامگاه استفاده از ساقه درخت خرما برای ساخت این گنبد می باشد  و روی سر در آن را با کاشیهای ایرانی اسلامی  مزین کرده اند.

 دانیال نبی (پیامبر باران )

در کتب و مدارک بسیاری شما خواهید دید که از دانیال نبی به عنوان پیامبر باران یاد می کنند  و روایتی موجود است مبنی بر اینکه فرماند سپاه اسلام از جنگی باز می گردد  و با جسد مومیایی شده دانیال نبی مواجه می شود و مردمان به این فرمانده می گویند که هر وقت ما به بی آبی  برمیخوریم،جسد را از آلونک بیرون می آوریم و با بارندگی مواجه می شویم و اگر جسد را بازگردانیم به داخل آلونک بارندگی قطع می شود و از این رو به دانیال نبی لقب پیامبر باران را داده اند.

 

مرتبط:

لیستی از هتل های اقتصادی مشهد