معرفی تنگه زیبای هایقر در شیراز

معرفی تنگه زیبای هایقر در شیراز

  • مجله چتراتا
172

در زمانهای دور وقتی که سربازان انگلیسی به خاک سرزمینمان تجاوز کردند، افراد قشقایی آنها را در دره هایقر به خاک وخون کشیدند و لغت هایقر به معنی مردن است و بعد از موفق شدن مردمان بومی فریاد هایقر سردادند تا بقیه افراد قومشان از این موفقیت اطلاع یابند.

معرفی تنگه زیبای هایقر در شیراز

در این مقاله از چتراتا به سراغ استان فارس رفته ایم، استانی که پراست از جاذبه های تاریخی بسیاری که همین مساله باعث شده است که این شهر در بین بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به شهری پر از تاریخ وتمدن معروف شود.

پس با ماهمراه باشید تابه یکی دیگر از جاذبه های این شهر آشنا شویم.

تنگه هایقر، به چه معناست؟

در زمانهای دور وقتی که سربازان انگلیسی به خاک سرزمینمان تجاوز کردند، افراد قشقایی آنها را در دره هایقر به خاک وخون کشیدند و لغت هایقر به معنی مردن است و بعد از موفق شدن مردمان بومی فریاد هایقر سردادند تا بقیه افراد قومشان از این موفقیت اطلاع یابند.

معرفی تنگه هایقر

 تنگه زیبا و منحصر به فرد هایقر که در بین ایرانیان به گرند کنیون معروف است،  دارای جذابیت بی نظیری است و امکان ندارد فردی برفراز این دره بی نظیر بایستد و پی به ابهت و جذابیت این مکان نبرد.

این مکان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب فیروزاباد واقع شده است. تنگه هایقر را به سرسر تشبیه کرده اند که این سرسر باعث انداختن فاصله بین دو سمت کوه است. این تنگه دارای عمق به چهارصدوپنجاه متر می رسد و طول آن،  سیزده کیلومتر اعلام شده است.

عوامل پیدایش تنگه هایقر

طبق تحقیقاتی که انجام شده است این دره حاصل  یک سری فعل و انفعلات جغرافیایی می باشد که جاری شدن آب در این دره باعث شکل گرفتن طبیعی و منحصربه فرد این پدیده شده است البته این تنگه به یکی از ژئوپارک های ایران معروف است.

تفریحات در دره هایقر

  علاوه بر جذابیت خاص این مکان شما میتوانید فعالیت های دیگری هم انجام دهید از جمله:

کوهنوردی

برای گذشتن از رشته کوه زاگرس و رسیدن به این دره شگفت انگیز شما نیازمند یک راهنما با تجهیزات و تجربه کامل می باشید. مدت زمانی که طول می کشد شما به پایین دره برسید دو ساعت تخمین زده شده است که شما میتوانید یک کوهنوردی جذاب را برفراز این دره داشته باشید. فقط هنگام ورود به دره آرامش خود را حفظ کنید و هیچ گونه عجله ای نداشته باشید،زیرا ممکن است خطرافرین باشد.

تفریحات آبی

 این تنگه همچنین دارای امکانات قایق سواری هم می باشد. فقط توجه داشته باشید که هنگام قایق سواری حتما یک فرد مجرب و با تجربه را درکنار خود داشته باشید تا لذت شما از بین نرود.شما در قایق خود میتوانید اندکی تامل کنید و از این همه زیبایی پیش روی خود شگفت زده شوید.

اقامت در تنگه هایقر

 شما اگر قصد ماندن در این منطقه را دارید، بی شک یا باید در شهر وروستاهای اطراف اقامت کنید یا با عشایران عزیز کشورمان هم نشین شوید .

معرفی روستای اطراف تنگه هایقر

اولین آبادی نزدیک به این دره شهرستان فیروزاباد است.  همچنین اطراف این تنگه روستاهای وجود دارد که میتوانید در داشتن اقامتی خوب برای شما نقش مهمی داشته باشند.

هم نشینی با عشایر

اگر شما در یک فصل خوش آب و هوا به این منطقه رفتین و تعداد افراد همراهتان کم بود میتوانید با عشایران دلیر قشقایی شب را به روز برسانید که در مهمان نوازی بی نظیر هستند ولذت شما از این سفر به کمال می رسانند.

بهترین فصل سفر

استان فارس به علت اینکه گرم هست پس بهتر است شما برای رفتن به این دره،اواخر زمستان و اوایل بهار را انتخاب کنید که شرایط آب وهوایی خوب باعث دوچندان شدن جذابیت سفر شما می شود و ناگفته نماند که در فصل بهار دارای پوششی گیاهی خاصی است که شما را شگفت  می کند.

 

مرتبط:

شرایط و ضوابط اخذ مجوز ساخت اقامتگاه بوم گردی