همه چیز در مورد تالاب زیبای چغاخور

همه چیز در مورد تالاب زیبای چغاخور

  • مجله چتراتا
172

این تالاب منحصر به فرد از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ارتفاعات رشته کوه زاگرس واقع شده است و بر بلندای فلات ایران خودنمایی می کند. مساحت این تالاب بالغ بر دوهزار وسیصد هکتار می باشد و در ارتفاع دوهزار وصدمتری از سطح دریا واقع شده است. تالاب چغاخور یک تالاب بین المللی محسوب می شود که در زمانهای گذشته از این تالاب جهت سیراب کردن دامهای ایل بختیاری استفاده می کردند.

همه چیز در مورد تالاب زیبای چغاخور

در این مطلب از چتراتا به سراغ فلات ایران و رشته کوه زاگرس رفته ایم که مظهر و نماد ایرانی است و به دلیل داشتن طبیعت منحصربه فرد و بی مانندش، در بین جاذبه های زاگرس خودنمایی می کند.پس چتراتا را همراهی کنید تا این مکان بین المللی را بهتر بشناسید.

تالاب چغاخور

این تالاب منحصر به فرد از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ارتفاعات  رشته کوه زاگرس واقع شده است و بر بلندای فلات ایران خودنمایی می کند. مساحت این تالاب بالغ بر دوهزار وسیصد هکتار می باشد و در ارتفاع دوهزار وصدمتری از سطح دریا واقع شده است. تالاب چغاخور یک تالاب بین المللی محسوب می شود  که در زمانهای گذشته از این تالاب جهت سیراب کردن دامهای ایل بختیاری استفاده می کردند.

آواز و رقص پرندگان بر سطح تالاب زیبایی آن را چند برابر می کند و در ختان سربه فلک کشیده  کوههای سپید پوش کلار نیز بر زیبایی این تالاب افزوده اند.ایل دوستداشتنی و مهمان نواز بختیاری هرساله تابستان به این منطقه ماجرت میکنند و در طول تابستان این مکان بکر و زیبا را برای اقامت خود بر می گزینند.

البته ناگفته نماند که تالاب چغارخور در  هر سال  میزبان هزاران پرنده مهاجر اعم از کشیم،کواصیل،قو،خروس کولی،فلامینگو،اردک،لک لک..  می باشد ، که دیدن این پرندگان خالی از لطف نیست و میتوان گفت که شما با رفتن به این تالاب در واقع تور پرنده نگری هم داشتید.

 

همچنین این تالاب انواع موجودات آبزی از قبیل:  گورخری،کپور ، فیتوفاک ،گامبوزیا... و دیگر موجودات آبزی  را شامل می شود.

بررسی گونه های جانوری تالاب چغاخور

این منطقه همچنین دارای جانوران مختلفی همانند:گرگ،خرگوش،لاک پشت،گراز،سمورسنگی،روباه... می باشد که هنگام رفتن به این تالاب مراقب آنها باشید.

پوشش گیاهی تالاب

این تالاب همچنین پوشش گیاهی غنی از جمله: جگن،پلی گونیوم پتامژتون .. را شامل می شود.این تالاب زیبا که دارای گل‌های لاله و چمنزارهای سرسبز می باشد  و همچنین در کنار خود چند تالاب کوچک دیگری به نامهای سولگان وگندمان  را دارد  که دیدن آنها تماشایی است و تماشای آنها از فراز کوهها بسیار رویایی خواهد بود.

بهترین فصل بازید از تالاب جغاخور

بهتر است برای رفتن به این تالاب بین المللی زمستان را انتخاب کنید که بسیار پرآب می باشد و البته در بهار و تابستان نیز آب وهوای خنکی بر این تالاب حاکم است ولی آب تالاب کمی روبه خشکی می رود.

در فصل پاییز به خصوص مهر و آبان نیز شما رنگ وبوی خاصی را در تالاب حس خواهید کرد و تابستانها هم تالاب چغاخور همیشه میزبان ایل مهمان نواز بختیاری می باشد که شما میتوانید درکنار این ایل دلی و سلحشور لحظات نابی را ثبت کنید.

 

مرتبط:

در مورد غار دربند مهدیشهر چه می دانید؟