گردشگری ورزشی را می توان یکی از زیرمجموعههای
گردشگری و صنعت توریسم دانست که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد
طرفداران آن افزوده میشود.
با
چتراتا همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این نوع گردشگری آشنا شویم.
مفهوم گردشگری ورزشی
این
نوع گردشگری در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی
یا تماشای یک مسابقهی ورزشی است. . بطور خلاصه تر این نوع گردشگری به سفرهایی
گفته میشود که تماشای یک مسابقهی ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر میگیرد.
بیشتر بخوانید :
انواع گردشگری ورزشی
معمولا
این نوع گردشگری را به سه نوع تقسیم میکنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری
ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک.
گردشگری رویدادهای ورزشی
رویدادهای بزرگی مانند مسابقه های جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک را در حیطه گردشگری رویدادهای ورزشی جای می دهند.، این دو رویداد ورزشی مهم، جز رودادهایی هستند که هر چهار سال یکبار، تعداد زیادی از طرفداران این رشته های ورزشی را در یک جا جمع می کند.
گردشگری ورزشی فعال
افرادی
که برای انجام یک ورزش خاص و یا شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می کنند در حیطه این
نوع گردشگری قرار می گیرند.. این رویدادها شامل انواع ورزش ها و تورنمنت ها است.
گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر
در
گردشگری نوستالژیک ورزشی نیز ، گردشگران از جاذبه های گردشگری ورزشی بازدید می
کنند. از جمله نمونه های گردشگری نوستالژیک میتوان به بازدید از تالارهای مشاهیر ،
موزه ها و ورزشگاه های مشهور و حتی دیدار با قهرمان ها و مشاهیر ورزشی اشاره کرد.
انگیزه افراد برای گردشگری ورزشی
قاعدتا
این نوع گردشگری ارتباط ویژهای با ورزش دارد و افرادی که این نوع سفرها را در
برنامههای خود قرار میدهند، علاقهمندان به ورزش هستند. در واقع در این نوع
سفرها یک رویداد ورزشی باید هدف اصلی گردشگر باشد تا بتوان به آن ای نوع گردشگری
را نسبت داد. اما از دیدگاه مدیریت و بازاریابی صنعت توریسم، این نوع گردشگری به
دو دسته اصلی تقسیم میشود:
۱.
سفر به قصد مشارکت در یکی از فعالیتهای ورزشی (مانند: سفر با هدف گذارندن اوقات
فراغت و
۲.
سفر به منظور شرکت در یک رویداد ورزشی یا تماشای آن مسابقات (شرکت یا تماشای
مسابقاتی همچون المپیک یا دیگر مسابقات بینالمللی).
این
بخش از صنعت توریسم به سرعت در حال رشد است و کشورهای بسیاری، سرمایه گذاریهای زیادی
را در این بخش برای جلب نظر گردشگران انجام دادهاند. دلیل این امر هم تمایل
روزافزون گردشگران به این نوع سفرها است.
تاثیر
این نوع گردشگری بر روی اقتصاد
یکی
از صنایع اصلی هر کشور، گردشگری ورزشی و اقتصاد گردشگری آن کشور می باشند که به
طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر می گذارد. با
توجه به تعداد زیاد گردشگران و علاقمندان به ورزش، این نوع گردشگری ، یکی از استراتژی های مهم
اقتصادی و تجاری برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی
و اشتغال محسوب میشود.
همچنین
این دو مقوله می توانند توامان بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارند و از این جهت ،
گردشگری ورزشی بسیار مورد توجه برنامه ریزان، سیاستمداران و اقتصاد دان ها قرار
گرفته است.
برای
مثال، طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، گردشگری ورزشی یک تجارت ارزشمند و پول
ساز است که به سرعت در سطح جهان رشد کرده و انتظار میرود که رشد آن در سالهای بعدی
به 40 درصد برسد. به همین دلیل، این نوع گردشگری ، شیوه ای مطمئن برای توسعه
اقتصادی و افزایش اشتغال در همه کشورها مخصوصا کشورهای کمتر توسعه یافته است.
اهداف این نوع از گردشگری
شاید
جزو اصلی ترین اهداف این نوع از گردشگری، کسب درآمد بالا باشد که از راههای مختلفی
صورت میگیرد. در این نوع گردشگری ،جذب پرشمار تماشاگر از اهمیت بالایی برخوردار
است که منجر به فروش بالای رستورانها، فروشگاهها، استفاده از هتلها، حملونقل
و … میشود.
یکی
دیگر از اهداف موجود در این نوع گردشگری ، تبلیغات برای فرهنگ و دیگر جاذبههای
گردشگری محل برگزاری مسابقات است. همچنین یکی از هدفهای مهم برگزاری مسابقات ورزشی
بزرگ برای کشور برگزار کننده کسب اعتبار فراوان در جامعه بینالمللی در پی برگزاری
چنین رویدادهایی است.
در
مجموع توجه زیاد گردشگران به این بخش از صنعت توریسم و پیشرفتهای سریع کشورهای
مختلف نشاندهنده اهمیت بالای این نوع گردشگری در صنعت توریسم است. این گردشگری میتواند
در انواع آبوهوا و در فصول مختلف صورت گیرد تا برای مکانهایی که شرایط آن را
دارند کسب درآمد داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که برای جذب توریست ورزشی باید
یک سری از حداقل امکانات را برای گردشگران فراهم کرد.
گردشگری ورزشی در ایران
ایران
ما نیز به دلیل شرایط منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی ، پتانسیل های زیادی
برای جذب گردشگر مخصوصا در زمینه گردشگری ورزشی دارد. آب و هوا و موقعیت جغرافیایی
ما در مقایسه با کشورهای عربی که شرایط آب و هوایی شان در برخی از فصول طاقت فرسا
گزارش شده، بسیار مناسب تر است و در اکثر مواقع می تواند میزبان گردشگران ورزشی
باشد.
بنابراین، با در نظر گرفتن محدودیت های کشور برای
جذب گردشگر، مسئولین و سیاست گذران می توانند وضعیت گردشگری ورزشی در ایران را
بهبود بخشیده و شرایط کشور را از نظر فرهنگی و ارزشی تعدیل کنند.
منابع:
مجلات اینترنتی سفرستان،کارناوال،نبرو
دیدگاه ها