نقشه راه گردشگری مشهد

نقشه راه گردشگری مشهد

  • مجله چتراتا
172

مشهد، یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است. وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند.


مشهد، یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است. وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند.

این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است،‌ دومین شهر پهناور پس از تهران به شمار می‌رود. در دوران‌های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره مورد توجه بوده است.

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و مهم‌ترین مکان مذهبی ایران، حرم امام هشتم شیعیان در این شهر واقع شده است. علاوه بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و دارای مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی است و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد.

به‌دلیل حجم زیاد مسافر با هر سن و سالی برای بازدید از مشهد و زیارت امام رضا(ع)  تنوع انتخاب برای سفری برنامه‌ریزی شده با درنظرگرفتن تمامی عناصر سفر همچون هتل مناسب، هزینه حمل‌و‌نقل یا غذا بسیار زیاد است. برای دستیابی به این هدف تور‌های مسافرتی تدارک دیده شده‌اند تا سفرکردن به این شهر را راحت‌تر کنند.

 

حرم امام رضا (ع)

 

حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد، استان خراسان رضوی، ایران، بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است که نزد مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرامی داشته می‌شود و مقدس است. این مکان مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را در بر می‌گیرد. سازه‌های این حرم مقدس، از دوران پیش از صفویان دوران تیموری و زمان‌های متعدد تاریخی به‌جا مانده، اما در زمان شاه طهماسب صفوی فعالیت بسیار برای گسترش حرم صورت گرفته است ازاین‌رو این مکان مقدس موزه‌ای وسیع از معماری ایران است.

گاهی مسافرت‌های یک یا ۲ روزه به مشهد تنها برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) صورت می‌گیرد. برای چنین سفرهای کوتاهی یا سفرهایی که مسافر تور را ترجیح نمی‌دهد و تمایل دارد که خود برنامه سفرش را تنظیم کند تنها تهیه بلیط ضروروی است.

 

مسجد گوهرشاد

 

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد است که در یکی از صحن‌های حرم مطهر امام هشتم قرار دارد. در سال ۸۲۱ هجری قمری بانویی به نام گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا -بزرگ‌ترین پادشاه تیموری- بانی ساخته شدن مسجدی در قسمت جنوبی حرم امام رضا (ع) شد.

 

 این مسجد فاخر به سبک کلاسیک ساخته شده است. صحن مسجد مساحتی مربعی شکل است و چهار ایوان بزرگ در اضلاع آن قرار دارد که به صورت قرینه ساخته شده‌اند. هفت شبستان بین ایوان‌ها وجود دارد و شش در ورودی و خروجی برای آن در نظر گرفته شده است. مساحت این صحن حدود ۲۸۷۳ متر مربع است. زیربنای مسجد ۹۴۰۰ مترمربع است.

این مسجد باشکوه و حیرت‌برانگیز از گذشته‌های دور تا به امروز در بین مردم شهر مشهد یا مسافرانی که به قصد زیارت امام رضا (ع) این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کردند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اگر پای صحبت‌های افراد قدیمی بنشینید بدون شک داستان‌های جذاب و شنیدنی بسیاری در مورد کراماتی که در این مسجد رخ داده‌اند خواهید شنید. اما فارغ از محیط معنوی این مسجد لازم است به معماری بی‌نظیر آن نیز اشاره شود. این معماری منحصر به فرد سبب شده است که مسجد تاریخی گوهرشاد به عنوان یکی از جذاب‌ترین آثار و ابنیۀ تاریخی ایران زمین شناخته شود.

 

آرامگاه نادر (گنجینه باغ نادری) مشهد

 

آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری، در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است.

 

ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه می‌باشد و دو تالار موزه تشکیل شده‌است که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد. به طور قطع آرامگاه نادرشاه یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد محسوب میشود.

نادر شاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد.

ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

این موزه هم‌اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادری که بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطیلی دوباره بازگشایی شد. فیلمی در باره آرامگاه در ساله ۱۳۸۹ به کارگردانی علی حسن زاده ساخته شده‌است .

 

آرامگاه فردوسی مشهد

 

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و موزه توس که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی، به‌ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید. نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به‌خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی است. بخش فوقانی بنا به‌صورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰  ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش‌هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب شده که نمایش صحنه‌هایی از روایات شاهنامه است.

 

مجموعه کوهسنگی

 

پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ (بعد از پارک ملت) مشهد است. این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار گرفته است. پارک کوهسنگی در حاشیه کوه‌هایی مرتفع ایجاد شده و از قدیمی‌ترین روستاهای مشهد است. کوه سنگی از میان تفریحگاه‌های شهر مشهد از قدمت و شهرت بیشتری برخوردار است و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران است. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است. در سال ۱۳۴۰ شمسی با گسترش شهر مشهد، کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوه سنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد. با طرح‌های توسعه شهر مشهد، پارک کوه سنگی به مجموعه‌ی تفریحی گردشگری تبدیل شد.

 

كلیسای مسروپ قدس

 

كلیسای مسروپ قدس، تنها کلیسای مشهد توسط ارامنه ساکن در مشهد در میدان دهم دی بنا شده است. قدمت این بنا به دوران پهلوی اول می‌ رسد و پلان ساختمان کلیسا فرمی تقریبا ذوزنقه‌ای شکل دارد. این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دوی این مخروط‌ها صلیب قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز و منحصر‌به‌فرد این ساختمان به شمار می‌رود. گنبد بزرگ‌تر در وسط ساختمان قرار دارد و صلیب نصب شده در بالای آن از جنس آهن است؛ در حاشیه زیر گنبد ردیفی از کاشی‌های سفید رنگ قرار دارد که منقش به گلی سبزرنگ است.

 

بازار رضا

 

بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد است.

 

دشت ارغوان

 

چهار کیلومتر مانده به طرقبه اگر در مسیر طرقدر به روستای کلاته‌آهن قرار بگیرید، با ورود به مسیر فرعی نزدیک به روستای کلاته‌آهن، دشتی زیبا و صورتی رنگ را پیش روی خود خواهید دید. دره‌ای زیبا که در دل خود رودخانه‌ای خروشان جای داده است.

ارغوان‌های این دشت وسیع تنها در اردیبهشت ماه زیبایی خود را نثار چشم‌های مسافران می‌کنند و پس از آن رخت سفر بسته و تا اردیبهشت بعدی دره را ترک می‌نمایند.

این دشت طبیعتی بکر و دست نخورده دارد و برای یک روز طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در رودخانه خنک بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

 

طرقبه مشهد

 

طرقبه یک منطقه ییلاقی در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد، در مسیر راه جاغرق است که با آب و ‌هوای مطبوع و طبیعت زیبای خود از مورد توجه ترین جاهای دیدنی مشهد در بین گردشگران و مسافران است. از روستا های مهم اطراف طرقبه می توان به حصار گلستان، طرقدر، عنبران، کنگ، نغندر و جاغرق و همچنین طرق، زشک، ابرده اشاره کرد. از مناطق بکر و زیبای طرقبه رودخانه بار (رودخانه حصار) می‌باشد.طرقبه مشهد به دلیل معماری بومی و زیبای خود به یکی از شهر های استثنایی خراسان رضوی تبدیل شده است.

 

 از جاذبه های طبیعی که بگذریم نوبت به جاذبه های تفریحی این شهر زیبا می رسد. طرقبه دارای تفریحات بسیاری می باشد که دارای تنوع بسیار هستند و از جمله جاهای دیدنی طرقبه مشهد می توان به دهکده آبی ویلاشهر، باغ وحش، مجتمع سوارکاری ارشاد، مجتمع تجاری بعثت، پارک سنگی نصوح آباد، سد چالیدره، رودخانه جنگلی طرقبه، مسجد ازغد، سنگ مولانا علی معروف به سنگ کمربسته در رودخانه باز طرقبه، چشمه عسل و ارتفاعات کردینه، پیست اتومبیل رانی، استادیوم بزرگ ورزشی ثامن و پیست اسکی ابرده اشاره کرد.

 

دهکده ییلاقی شاندیز مشهد

 

شاندیز یکی از پربازدیدترین مناطق ییلاقی شهر مشهد در ۳۸ کیلومتری غرب این شهر می‌باشد. این منطقه آب و هوای معتدلی دارد که با درختان سر به فلک کشیده‌اش، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

 

 وجود دره های مصفا و رودخانه‌های پرآب که از دامنه کوه‌های بینالود سرچشمه میگیرند، مناظر طبیعی بی‌نظیری را خلق کرده‌ است. شاندیز علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد به سبب آثار تاریخی و جاذبه های تفریحی خود مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از جمله آثار تاریخی و جاهای دیدنی مشهد در این منطقه می‌توان آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، رباط تاریخی ویرانی شاندیز، سنگ نگاره‌های شتر سنگ (کمر مقبولا)، درخت بید شاندیز، بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ شاندیز، روستای ابرده بالا و موزه رباط ویرانی را نام برد. اما جذابیت‌های دیگر این منطقه مانند رستوران‌های پدیده و ارم و شاندیز نیز قابل چشم پوشی نیستند.

 

چالیدره

 

از دیگر جاهای دیدنی مشهد، منطقه گردشگری چالیدره در ابتدای روستای نغندر است و با مشهد حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. وسعت آن حدود ۱۶۰ هکتار می‌باشد. در سال ۱۳۷۶ مسئولین گردشگری عملیات تبدیل چالیدره به منطقه‌ای تفریحی و توریستی را آغاز کردند و تا به امروز امکانات رفاهی فراوانی در آن تأسیس شده است.

 

چالیدره جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی دارد. وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار فراهم آمدن امکانات رفاهی و تفریحی، گردشگران زیادی را به این مکان خوش آب و هوا می‌کشاند.

 

پارک جنگلی وکیل آباد

 

پارک جنگلی وکیل آباد در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط حسین ملک‌التجار وقف عمومی شد. مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار دارد و یکی از بزرگ‌ترین ییلاقات مشهد است.

 

پارک جنگلی وکیل آباد که در گذشته با نام‌های باغ وکیل آباد یا میرطراز شهرت داشته، یکی از وسیع‌ترین پارک‌های قدیمی مشهد است. درختان کهنسال این پارک جنگلی زیبا و فریبنده از گونه‌های چنار، سرو و کاج هستند. نهرهای بسیار و رودخانه فصلی‌ای که در مسیر پارک قرار دارد جلوه و زیبایی پارک را دو چندان کرده است. همچنین پارک وکیل آباد در منطقه خوش آب و هوایی از مشهد قرار دارد. مجموع موارد ذکر شده سبب گشته تا این پارک قدیمی مسافران مشهد را به سوی خود جذب کند.امکانات رفاهی گوناگونی مثل رستوران، موزه، دریاچه، پارک بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی، اورژانس، استراحتگاه، فوریت‌های پلیس و پارکینگ در این پارک فراهم می‌باشد.

 

آبشار اخلمد

 

این آبشار در ۱۵ کیلومتری شهرستان چناران و ۸۵ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است و یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. دو آبشار بلند در کنار هم که یکی از آن‌ها بالغ بر ۸۵ متر ارتفاع دارد، در دو کیلومتری روستای اخلمد زیبایی خاصی به طبیعت این منطقه داده‌اند.

 

قدمت اخلمد به چند هزار سال می‌رسد و در دره‌ای میان کوه‌های بینالود قرار دارد. در ابتدای دره، گیاهان زیبا و گل‌های رنگارنگ به همراه حجم وسیعی از درختان میوه خودنمایی می‌کنند. با طی مسیری به آبشار اول اخلمد می‌رسیم که حدود ۲۳ متر ارتفاع دارد و پس از حدود یک کیلومتر راه، آبشار اصلی اخلمد با ۸۵ متر ارتفاع نمایان می‌شود. آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشار قرار دارند.


پارک طبیعی هفت حوض


یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد پارک طبیعی هفت حوض است که مکانی دیدنی برای یک گردش و تفریح حسابی به شمار می‌رود.

 

این پارک در فاصله هفت کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در میان کوه‌های خلج بنا شده است.

اگر به دنبال یک جای بکر با مناظر فوق‌العاده و منحصر به فرد می‌گردید، باید بدانید که این پارک طبیعی یکی از بهترین انتخاب‌ها در مشهد است.وقتی در فصل بهار به پارک هفت حوض می‌روید، شکوفه‌ گل‌های شقایق را می‌بینید که چشمتان را از زیبایی پر می‌کند.

هوای بی‌نظیر، مناظر جذاب، سکوت و آرامش وصف نشدنی و تصویر حیرت‌آور حوضچه‌های سنگی هزار ساله از جمله ویژگی‌هایی است که هر گردشگری را به این منطقه دیدنی جذب می‌کند.

غار بیمار آب

در حد فاصل ۶ کیلومتری دهکده ی کوشک آباد مشهد یک غار بسیار بلند قرار گرفته که در سطح آن، آب بسیار زیادی جریان دارد.

 

 این که چرا به این غار نام بیمار آب را نهاده اند به این خاطر است که محلی های منطقه برای درمان بیماری بیماری های حیوانات خود، از آب این غار به آن ها می خورانده اند! در ابتدای غار بیمار آب یک چاه عمودی به عمق ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آب های چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه ی نسبتا عمیق را داده اند. دهانه ی ورودی غار هم ۳ متر است. جالب است بدانید که هنوز هم مردم محلی این اعتقاد را دارند. در ضمن یادتان باشد که بدون محافظ هرگز به این غار نروید.


باغ وحش وکیل آباد مشهد


باغ ‌وحش وکیل آباد، در جنوب غربی مشهد و همجوار با پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد و تنها باغ‌وحش مشهد و استان خراسان رضوی است.

 

 انواع مختلفی از حیوانات گوشتخوار، علف‌خوار، آبزی و پرندگان را در این مجموعه گرد آورده‌اند. نیمی از حیوانات حاضر در باغ وحش بومی هستند و نیمی‌ دیگر غیربومی. همچنین دو قسمت مجزا با بلیط‌های ورودی جداگانه در باغ وحش وکیل آباد جای گرفته‌اند که یکی از آن‌ها به حیوانات تاکسیدرمی شده اختصاص دارد و بخش دیگر مخصوص خزندگانی مانند سوسمار، تمساح و مار است. برای بازدید از باغ وحش وکیل آباد می‌توانید همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا حدود ۸ شب به آن مراجعه کنید.

 

منابع : مجله سفرزون ، مجله میزبون،مجله جاذبه ها

مرتبط:

مناطق گردشگری جواهرده رامسر