نقشه راه گردشگری کردستان

نقشه راه گردشگری کردستان

  • مجله چتراتا
172

کردستان یکی از استان‌های زیبا ایران است که در دل رشته کوه زاگرس واقع شده و قطعا افرادی که علاقمند به دیدن طبیعت ایران هستند، طبیعت کردستان آشنایی دارند. آبشارها، کوهستان‌های سرسبز، چشمه‌های پر آب، کوهستان‌های سرسبز و آب و هوای دلنشین؛ بخش هایی از جاهای دیدنی کردستان هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند. علاوه بر این موارد در کردستان آثار تاریخی زیادی هست که به عنوان جاذبه توریستی شناخته میشوند و ارزش زیادی دارند. در ادامه این مطلب از سایت چتراتا جاذبه‌های گردشگری و مناطق بکر کردستان را خدمت شما خوانندگان معرفی می‌کنیم تا در زمان مسافرت به این این استان بتوانید از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.


کردستان یکی از استان‌های زیبا ایران است که در دل رشته کوه زاگرس واقع شده و قطعا افرادی که علاقمند به دیدن طبیعت ایران هستند، طبیعت کردستان آشنایی دارند. آبشارها، کوهستان‌های سرسبز، چشمه‌های پر آب، کوهستان‌های سرسبز و آب و هوای دلنشین؛ بخش هایی از جاهای دیدنی کردستان هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند. علاوه بر این موارد در کردستان آثار تاریخی زیادی هست که به عنوان جاذبه توریستی شناخته میشوند و ارزش زیادی دارند. در ادامه این مطلب از سایت چتراتا جاذبه‌های گردشگری و مناطق بکر کردستان را خدمت شما خوانندگان معرفی می‌کنیم تا در زمان مسافرت به این این استان بتوانید از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.

 

رود سیروان

 

رود سیروان یکی از جاهای دیدنی کردستان است که بین سنندج و کرمانشاه قرار گرفته و هر ساله افراد زیادی برای دیدن منظره‌های زیبای اطراف آن به این منطقه می‌آیند. به عقیده بسیاری از گردشگران بخش زیبای این رود در اورامان یا هورامان واقع شده است.

 

برای رسیدن به رود سیروان شما باید ابتدا به مریوان رفته و یک مسیر ۷۵ کیلومتری تا اورامان طی کنید. اگر با خودروی شخصی هستید میتوانید در نزدیکی دریاچه زریوار استراحت کنید و ماهی دلچسبی بخورید. همچنین در صورتی که خودرو شخصی ندارید، نیازی نیست نگران چیزی باشید. چون تورهای طبیعت گردی در مریوان به راحتی شما را به این منطقه می‌آورند. رود سیروان معروف ترین رود این استان است و اطراف آن میتوانید مناظر بسیار زیبایی را از طبیعت کردستان ببینید و لذت ببرید.

 

روستای تنگی سر

 

روستای تنگی سر یکی از چندین روستای زیبا در استان کردستان و اطراف سنندج است که وقتی وارد آن می‌شوید، خود در میان کوههای بلند و سرسبز این منطقه می‌بینید. طوری که اگر در زمان شب خواستید نگاهی به آسمان پرستاره بیاندازید به مشکل برمیخورید.

 

 در این روستا ۵۰۰ خانوار و حدود ۲ هزار نفر زندگی میکنند. همین جمعیت پایین باعث شده که اطراف این روستا به عنوان مناطق بکر کردستان شناخته شود و هر ساله افرادی که دوستدار طبیعت و طبیعت گردی هستند به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا بیایند. جالب است بدانید ساکنین این مناطق بر این عقیده اند که از سالهای بسیار دور در این روستا اجدادشان زندگی میکردند و همچنین مدارکی وجود دارد که نشان میدهد زندگی در این روستا از درون کوه‌ها شروع شده و کم کم خانه هایی در این منطقه ساخته اند.

 

بازار سنندج

 

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده با نام های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. پلان هر دو بازار به شکل مستطیل میباشد و بازار قدیمی این شهر معماری مشابه با بازار میدان نقش جهان اصفهان را دارد. این بازار دارای بخش های مختلفی بوده که در دوره پهلوی اول تخریب شده و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده اند و از چهار دروازه قدیمی، تنها سه تای آنها باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به دوره صفویه بر میگردد.

 

خانه آصف وزیری

 

این خانه از عمارت های زیبایی است که در مرکز شهر قرار دارد و توسط میرزا علی‌نقی خان لشکرنویس ملقب به آصف اعظم در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجاری و پهلوی اول، بخش هایی به آن اضافه شده اند.

 

این بنا دارای بخش هایی مختلفی چون تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار، سردرِ ورودی بنا با نمای آجری، و اُرُسی پرکار میباشد.یک رشته قنات در این بنا وجود دارد که آب آبنمای مقابل تالار را تامین میکند. گچبری، آینه‌کاری، و تزئینات چوبی خاصی در این بنا وجود دارد که به نوبه خود بسیار بینظیر هستند. در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌های آهکبری می‌باشد.

 

غار کرفتو

 

در فاصله ی ۷۰ کیلومتری شهر دیواندره در کردستان، غاری وجود دارد که حاصل همکاری انسان و طبیعت است. به این خاطر که در دوره های مختلف در این غار افراد مختلفی سکونت می کرده اند، تغییرات جالبی در این غار تا به الان وجود امده است که آن را تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کردستان شده است. این غار را به عنوان طولانی ترین غار ایران نیز می شناسند.

 

دریاچه زریوار

 

دریاچه زریوار که برخی آن را به نام زریبار می‌شناسند، با غرب شهر مریوان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. نام زریوار یا همان زریبار به جای مانده از دوران باستان ایران و به زبان پهلوی است. «زری» به معنای دریاچه است که با پسوند «وار» ترکیب شده و معنی «کنار دریاچه» دارد. این دریاچه در بهار و تابستان یکی از بهترین جاذبه‌های کردستان است که می‌توانید در کنار آن اوقات خوشی را سپری نمایید. تفریحاتی چون عکاسی از مناظر، قایق‌سواری، کمپ در اطراف دریاچه و برپایی چادر همراه با خیره شدن به آسمان پر ستاره، تصویری زیبا از زریوار در خاطرات شما باقی می‌گذارد.

 

دریاچه زریوار در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. طول آن حدود پنج کیلومتر و عرضی ۱.۶ کیلومتری دارد. بیشترین عمق آن حدود پنج و نیم متر می‌باشد. این دریاچه در میان کوه‌هایی واقع شده که چهره‌شان را درختان بلوط، زالزالک، بادام و گلابی وحشی پوشانده‌اند. وجود این کوه‌های جنگلی و زیبا در کنار دریاچه و آب و هوای بسیار دل‌انگیز آن بهترین بهانه برای تجربه یک روز خوب در کنار زریوار است.

 

سقز

 

در بسیاری از کتاب های تاریخی، تپه ای به نام زیویه را نام برده اند. این تپه ی باستانی در دوران باستان محل زندگی مردمی از اقوام مانا بوده است. در حال حاضر این شهر یکی از مهم ترین شهرهای کردستان است که جاذبه های بسیار زیادی مخصوصا از نوع تاریخی را در خود جای داده است. از جمله ی جاذبه های دیدنی در این شهر می توانیم به مسجد تاریخی دو مناره و حمام حاج صالح اشاره نماییم.

 

کوه آوالان

 

برای کسانی که به طبیعت گردی و کوهنوردی در مناطق مختلف ایران علاقه دارند، پیشنهاد می کنیم که از بین جاذبه های گردشگری کردستان حتما سری هم به کوه آوالان بزنند. این کوه که ارتفاعی ۳ هزار متری دارد، در ۲۵ کیلومتری و در قسمت جنوبی سنندج قرار گرفته است. به این کوه هه واره و یا عبدالامان نیز گفته می شود.

 

روستای هویه کردستان

 

روستای هویه هم دارای معماری و بافتی پلکانی است. طبیعت اطراف این روستا بسیار زیبا و دوست داشتنی است. این روستای زیبا در میان ۲ شهر مریوان و سنندج قرار گرفته است.

 

اورامانات

 

دهکده اورامان که آن را با نام هورامان یا اورامانت نیز می‌شناسند، دهکده زیبایی در جنوب شرقی شهر مریوان و در فاصله ۷۵ کیلومتری از این شهر است.

 این دهکده به عنوان یکی از مناطق بکر کردستان شناخته میشود و هر ساله دوست داران طبیعت به این منطقه می‌آیند تا از مناظر زیبا و آب و هوای دلنشین آنجا لذت ببرند. عبور کردن رودخانه سیروان از این منطقه باعث سرسبزی بیشتر این منطقه شده است. این دهکده زیبا در دره‌ای با شیبی تند قرار گرفته و همین باعث شده که چشمه‌های زیادی اطراف این روستا باشند، از سوی دیگر دامنه کوهستان‌های اطراف همه از درختان جنگلی متنوع پوشیده شده و به همین دلیل عده‌ای این روستا را ماسوله کردستان می‌نامند.

 

روستای پالنگان

 

روستای پالنگان حدود دو ساعت با شهر سنندج فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید وارد شده جاده سنندج به کرمانشاه شده و به سمت کامیاران حرکت کنید.

 

 بعد از خیابان بهشتی کامیاران در مسیر دهستان ژاورود قرار بگیرید و به دره زیبایی که تنگیور نام دارد برسید. در این روستای زیبا علاوه بر دیدن مناطق بکر کردستان، می‌توانید با فرهنگ و رسوم مردم این منطقه نیز آشنا شوید. به خصوص در زمان برگزاری آیین‌های سنتی مانند جشن نوروز، این منطقه حال و هوای بسیار دوست داشتنی دارد که باعث می‌شود هر ساله مسافران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا بیایند. در ضمن به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تا نزدیکی این روستا بیاید و با استفاده از یک تاکسی دربست خود را به روستای پالنگان برسانید.

 

بازارچه مرزی مریوان

 

این بازارچه در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و به دلیل موقعیت مرزی‌اش در کنار کردستان عراق و ورود اجناس خارجی با قیمت‌های مناسب، از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین بازارهای غرب کشور است. بازار اورامی‌ها در این مکان، محل فروش اجناس الکترونیک، وسایل خانگی و پوشاک است و در بازارهای دیگر می‌توان صنایع دستی مثل کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه را خریداری کنید.

حتما هنگام خرید در این مناطق مراقب اصل بودن و سالم بودن کالای مورد نظرتان باشید. در سال‌های اخیر بازارها و پاساژهای بسیاری در سطح شهر مریوان هم ایجاد شده‌اند و برای افرادی که فرصت رفتن به بازارچه‌ی مرزی را ندارند، جایگزین مناسبی هستند.

 

سفر به بانه

 

بانه دور ترین شهر کردستان به مرکز این استان است. این شهر بارش برف و باران زیادی دارد و کاملا کوهستانی و سردسیر است. بانه بیش از همه چیز به علت مرکز خرید بودن شهرت دارد و بیشترین سفر های داخلی استان به مقصد این شهر انجام می‌شود، بنابراین اگر قصد سفر به آن را دارید، حتما در روزهای غیر تعطیل به آن سفر کنید. برای رسیدن به بانه پنج مسیر وجود دارد: از طرف غرب از مرز عراق، از طرف جنوب غرب از کردستان عراق، از طرف جنوب شرق از طرف مریوان و از طرف شمال از شهرستان سقز می‌توان وارد بانه شد.

 

کوه آربابا، نماد شهر بانه به شمار می رود که در ۲ کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته است.

 

سنگ نبشته ی اورامان

 

از معروف ترین جاذبه های گردشگری کردستان، سنگ نبشته ای به نام اورامان است که به آن تنگی ور هم می گویند. این کتیبه در ۵۰ کیلومتری شمال غربی کامیاران و و ۱۰ کیلومتری روستای تاریخی پالنگان قرار گرفته است. عمر این کتیبه به هزاره ی دوم و یا اوائل هزاره ی اول قبل از میلاد می رسد. در این کتبیه به اقوام بسیاری اشاره شده است.

 

آبشار گویله

 

آبشار گویله یکی‌ از جاهای‌ دیدنی‌ کردستان‌ است‌ که‌ در شهرستان‌ مریوان‌ و در مسیر جاده‌ مریوان- سقز واقع‌ شده است.‌ این‌ آبشار زیبا در فصل‌ بهار از مکان‌های دیدنی‌ و زیبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود.

 

آبشار گویله مریوان در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قرار دارد . این آبشار از میان جنگلهای پرپوشش منطقه مرزی کردستان در محور سقز – مریوان عبور می کند و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می رسد. اگر از جاده ی سقز – مریوان عبور کنید، این آبشار در فاصله یک کیلومتری شما قرار دارد و از کنار جاده قابل مشاهده است.یکی از چشم اندازهای زیبای مسیر سقز مریوان پس از کوهستان عمدتا سفید پوش چهل چشمه، آبشار زیبای گویله است که از میان پیچ وتاب های جاده جنگلی و قدیمی سقز- مریوان سر بر می آورد و به عمق دره می ریزد.

 

منابع : مجله رومیتا ، سلطان سفر ، مجله میزبون

مرتبط:

آشنایی با اقامتگاه های مقرون به صرفه و با کیفیت بوشهر