نقشه راه گردشگری کرمان

نقشه راه گردشگری کرمان

  • مجله چتراتا
172

کرمان نام مرکز استانی با همین نام است که ۸۲۱/۰۰۰ نفر جمعیت داشته و دهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می‌ آید. این شهر نیمه کویری در ارتفاع ۱۷۵۶ متری از سطح آب های آزاد جهان قرار گرفته و سومین مرکز استان مرتفع ایران است. ارتفاع زیاد باعث شده تا آب و هوای شهر نسبت به دیگر مناطق نیمه کویری معتدل تر باشد. باید بگوییم کرمان تاریخ دور و درازی داشته و شاهد وقایع مهمی از پیشینه کشورمان بوده، به همین علت عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران را از آن خود کرده است. گردشگران زیادی برای دیدن حدود ۷ هزار جاذبه تاریخی به این شهر سفر می کنند.


کرمان نام مرکز استانی با همین نام است که ۸۲۱/۰۰۰ نفر جمعیت داشته و دهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می‌ آید. این شهر نیمه کویری در ارتفاع ۱۷۵۶ متری از سطح آب های آزاد جهان قرار گرفته و سومین مرکز استان مرتفع ایران است. ارتفاع زیاد باعث شده تا آب و هوای شهر نسبت به دیگر مناطق نیمه کویری معتدل تر باشد. باید بگوییم کرمان تاریخ دور و درازی داشته و شاهد وقایع مهمی از پیشینه کشورمان بوده، به همین علت عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران را از آن خود کرده است. گردشگران زیادی برای دیدن حدود ۷ هزار جاذبه تاریخی به این شهر سفر می کنند.

 

باغ شازده

 

شاید بتوان باغ شازده را یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی کرمان به شمار آورد به طوری که اگر یک سفر یک روزه کاری هم به کرمان داشته باشید، بهتر است چند ساعت از وقت خود را برای بازدید از این باغ شگفت انگیز کنار بگذارید. واقعا حیف است به کرمان سفر کنید و باغ شازده را نبینید.

قدمت باغ شازده ماهان به زمان قاجار برمی‌گردد؛ باغی مستطیل شکل با بیش از ۳ هکتار مساحت که از همان ابتدا با سردر باشکوه و منحصر به فرد خود به شما خوش آمد می‌گوید و تفاوتش را نسبت به سایر باغ‌های ایرانی به رخ می‌کشد. درختان بلند و سرسبز، حوضچه‌ها، فواره‌ها و جویبارهای سنگی که در سراسر باغ در جریان است، حس زندگی و شادابی را به شما هدیه می‌دهد که هوای مطبوع کوهستانی این منطقه نیز در این حس زیبا بی‌تاثیر نیست.

 باغ شازده نیز مانند اکثر باغ های ایرانی شامل عمارت میانی بوده که به جز بخشی کوچک، باقی مکان‌های آن برای بازدید عموم باز است.

این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه قرار دارد که برای رسیدن به آن از کرمان فقط ۳۰ دقیقه زمان لازم است و همه روزه از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و ۳ بعدازظهر تا ۶ عصر پذیرای شما خواهد بود.

 

میدان گنجعلی خان

 

که در بخش قدیمی شهر کرمان واقع شده، مجموعه‌ای است شامل بازار سنتی، حمام، ضرابخانه، آب انبار، مدرسه و سرا. بازار که از میدان ارگ شروع می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی  ادامه دارد، مانند تمام بازارهای سنتی ایران معماری جذابی دارد و قدم زدن در آن و سرکشیدن به گوشه و کنارهایش از جمله لذت‌های سفر به کرمان است.

 یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار کرمان بازار مسگرها در چارسوی دوازدهم بازار است. در این بخش از بازار می‌توانید از کارگاه‌های تولید ظروف مسی هم دیدن کنید. حمام مجموعه گنجعلی خان به موزه مردم شناسی و ضرابخانه به موزه سکه تبدیل شده‌اند.

 

گنبد جبلیه

 

گنبد جبلیه، یکی از اسراسر آمیزترین جاذبه های کرمان است و هنوز سرگذشت آن مشخص نیست. برخی می گویند که در اواخر دوره ساسانی احداث شده و در اوایل دوران پس از اسلام مرمت گردیده است، گروهی دیگر آن را به سلجوقیان نسبت می دهند.

 

علاوه بر تاریخ نا معلوم کاربری اولیه گنبد جبلیه هم بر ما روشن نیست و معلوم نیست که ابتدا آتشکده بوده یا مقبره بزرگان دین زرتشت و روایت دیگری نیز می گوید سید محمد تباشیری در آن دفن شده است.

 

باغ فتح آباد کرمان

 

از جاذبه های کرمان که متعلق به دوران قاجاریان است می توان به باغ عمارت فتح آباد یا بیگلر بیگی اشاره کرد. فاصله آن تا مرکز شهر ۲۵ کیلومتر بوده و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در توضیحات آن لازم است بگوییم که وسعت باغ ۱۳ هکتار است که ۱۵۰۰ مترش را ساختمانی به سبک ایرانی اروپایی ساخته اند. انعکاس ساختمان در حوض زیبای جلویش بسیار با شکوه است و می توانید عکس های زیبایی را این جا بگیرید.

 

از بخش های مختلف آن می توان به ساختمان اصلی اشاره کرد که دو طبقه است و دارای طاق نماهایی در اطراف می باشد، برای ساختش از خشت خام و ملات استفاده شده است. موزه حکام کرمان، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل و زمین های کشت داروهای گیاهی از بخش ها دیگر این جاذبه هستند.

 

ارگ بم

 

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنا خشتی جهان است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده. متاسفانه این بنای باشکوه بر اثر زلزله بم در سال ۱۳۸۲خورشیدی بسیار آسیب دید؛ به طوری که یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی در خطر قرار داد. حدود ۱۵ سال بازسازی بی‌وقفه توانست تا حدود قابل توجهی این بنای شگفت انگیز را مرمت کرد و دوباره گردشگران زیادی را برای دیدن آن به شهر بم بازگرداند.

ارگ بم در شهر بم است که حدود ۲ ساعت از شهر کرمان فاصله دارد.

 

موزه‌ صنعتی کرمان

 

موزه‌ی صنعتی هم یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که مجموعه‌ای ارزشمند و تأمل‌برانگیز از هنر تصویرسازی‌، عکس و… در آن وجود دارد. در بخش مدرن این موزه، آثار دیدنی مختلفی از هنرمندان بزرگ دنیا دیده می‌شود: مجسمه آگوست رودِن (August Rodin)، دو اثر نقاشی آب‌رنگ از بِلا کادار (Béla Kádár) و تابلویی از کاندینسکی (Kandinsky). آثار موجود از هنرمندان ایرانی مانند کار نیمه‌کوبیسم محمد جوادی‌پور که صحنه‌ای روستایی را روایت می‌کند یا اثر رجبعلی از شاه‌‌نعمت‌الله‌ ولی ازجمله دیدنی‌های ارزشمند این موزه است.

 

بخش مهمی از این موزه هم به آثار نقاشی آبرنگ و پرتره‌های هنرمند ایرانی، علی‌اکبر صنعتی (۱۳۸۵-۱۲۹۵)، اختصاص پیدا کرده است. علی‌اکبر صنعتی بخش مهمی از کودکی خود را در پرورشگاه صنعتی کرمان گذراند. جالب است بدانید که موزه‌ی ‌صنعتی فعلی در مکان همان پرورشگاهی احداث شده که علی‌اکبر صنعتی در آن پرورش یافته است.

 

موزه حمام

 

موزه‌ی حمام یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است. این بنای تاریخی، حمامی قدیمی است که این‌روزها بدل به موزه شده و در آن مجسمه‌هایی مومی برای معرفی بیشتر حال‌وهوای حمام قرار داده شده است.

 

مجسمه‌ها کاربرد هر قسمت حمام را مشخص می‌کنند. در معماری این موزه از سنگ مرمر و آجرهای ساده بهره گرفته شده و نور فضا از طریق سقف تأمین می‌شود. معماری و اشکال هندسی موجود در سقف، به نورپردازی هرچه بیشتر فضا از طریق دریچه‌های روی سقف کمک می‌کند و در قدیم باعث می‌شده تا افراد داخل حمام از ساعت و زمان باخبر بشوند. اگر نمی‌خواهید برای ورود به موزه، پول پرداخت کنید، می‌توانید در قسمت ایوان و رختکن حمام از وسایلی که قدیم استفاده می‌شده مثل زیراندازها، بقچه‌ها، قطیفه‌ها و… دیدن کنید.

 

مقبره مشتاق علی شاه

 

گنبد مشتاقیه یا سه‌گنبدان با کاشی‌های آبی و سفید زیبایش از آثار اواخر دوران قاجار است که مقبره‌ی چند چهره‌ی مشهور کرمانی در آن قرار دارد. اما مشخصا به‌خاطر مشتاق علی شاه که از عرفا و نامداران شعر و ادب پارسی است، شناخته می‌شود.

 

آواز خواندن، اضافه کردن سیم چهارم سه‌تار به این آلت موسیقی زیبا و موهای افشان مشتاق‌علی شاه ازجمله چیزهایی بود که باعث معروفیت او شد. اما فلسفه‌های صوفیانه و دیدگاه‌های خاص او (مثلا خواندن قرآن با سه‌تار) باعث خشم حاکمان مذهبی آن دوران و سنگسار شدن این عارف بزرگ در مسجد جامع کرمان شد.

 

یخدان مویدی

 

یخدان مویدی کرمان بزرگترین یخچال خشتی جهان است که در دوران صفوی ساخته شد و هم‌اکنون در خیابان کمیاب میان میدان بسیج و خیابان شهید رجایی قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید نام مویدی به این دلیل بر این یخدان گذاشته شده که آب قنات مویدی از زیر آن می‌گذرد.

 

بازار وکیل

 

پیشتر از بازار کرمان به عنوان یکی از جاذبه های کرمان نام بردیم اما نمی توان فهرستی از اماکن گردشگری این شهر تهیه کرد و نامی از بازار وکیل در آن ننوشت. این قسمت از بازار توسط اسماعیل خان وکیل الملک (پسر فتحعلی خان نوری) ساخته شده است. او پیشکار شاهزاده ( ولیعهد محمد میرزا) بود و یکی از بزرگ ترین تاجران شهر کرمان. مجموعه وکیل که دارای کاروان ‌سرای وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و آب انبار وکیل است تنها بخشی از سازه های اوست.

 

وکیل الملک در کرمان، بلوچستان، تبریز (محله حکم آباد) و تهران (محله سنگلج) بناهای متعددی را احداث کرده است که شامل چندین کاروانسرا، قنات، نهر، باغ، مزرعه، آب ‌انبار و حمام می شود. بازار وکیل دارای تمامی پارامترهای بازاری ایرانی است و یکی از دیدنی ترین بخش های بازار کرمان است.

 

بردسیر

 

بردسیر، منطقه‌ای با تابستان¬‌های معتدل و زمستان¬‌های سرد است. در بسیاری از کتاب‌های کهن، بردسیر مرکز کرمان معرفی شده؛ قدمتش مربوط به قبل از دوران «ساسانیان» است. «برج نگار» یکی از زیباترین برج-‌های باقی مانده از دوران «سلجوقیان»، در نزدیکی بردسیر قرار گرفته و در آن کتیبه‌ه¬ایی با کاشی فیروز‌ه¬‌ای نوشته شده با خط «کوفی» نصب شده است.

 

ارگ راین

 

ارگ راین دومین بنای خشتی عظیم در دنیا است. ارگ راین نیز در کرمان، در جنوب غربی شهر راین واقع شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه و عظیم بازدید می‌کنند.

ارگ راین تقریبا مربع شکل است و چند برج آن را احاطه کرده. حصاری که در اطراف ارگ راین کشیده شده است بیش از 10 متر ارتفاع دارد و تنها ورودی ارگ از قسمت شرقی آن است که با سردری بزرگ به محوطه داخلی راه دارد. این ارگ با این دید طراحی شده است که ورود به داخل ارگ را برای دشمنان تقریبا غیر ممکن کند. این بنا از قسمت‌های مختلفی همچون بارانداز، سرباز خانه، ساختمان قرنطینه، مکتب‌خانه، مسجد و انبار ساخته شده و چندین برج دیده‌بانی بر اطراف و اکناف این قلعه تسلط داشته‌اند، به گونه‌ای که از این قلعه به ارگی تسخیر ناپذیر یاد می‌کنند.

 

آبشارهای سیمک

 

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.

 

پیست اسکی سیرچ

 

پیست اسکی سیرچ بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق کشور است که در کرمان قرار دارد.

این پیست به فاصله یک ساعت از تل گندم بریان قرار دارد. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است. برای دسترسی به این پیست، از جاده قدیم کرمان - بم وارد جاده سیرچ شوید.

 بعد از عبور از تونل سیرچ در دامنه سمت راست تونل، پیستی طبیعی از برف و یخ قرار دارد.

 

قلعه دختر

 

قلعه دختر کرمان که به قلعه گواشیر، قلعه کهنه، قلعه کوه و آتشکده آناهیتا نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران بوده که در زمان مادها در مرکز کرمان باستان با خشت و گل رس بنا شد و هم‌اکنون بر فراز کوهی بلند در شرق شهر کرمان و نزدیک قلعه اردشیر قرار دارد. جالب است بدانید این قلعه باستانی از جمله بناهای پر رمز و راز است که هنوز باستان شناسی نشده است.

بنای سه طبقه نیمه ویران درون این قلعه قرار دارد. دروازه اصلی قلعه دختر در غرب آن بوده و با فاصله از آن پلکانی وجود دارد که مشخص است با پلی متحرک به دروازه می‌رسید.

 

دره راگه

 

دره راگه کرمان در جنوب شرقی رفسنجان قرار دارد و مانند کال جنی در کویر طبس و یزد، یک دره با دیواره‌های فرسایش یافته، بلند و مخوف بوده که جریان آب در میان آن قرار دارد و باب ماجراجویی است. شاید در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که طرح‌ها و نقش‌های ایجاد شده روی آن ها به دست بشر انجام شده ولی در واقع این دست هنرمند طبیعت بوده که به زیبایی هرچه تمام تر دیواره های عظیم دره را فرسایش داده و نقش انداخته است.

ظاهر ترسناک و پر رمز و راز و همچنین تغییر آب و هوایی محسوس و ناگهانی که در دل کویر و گرمای سوزان آن، درون دره آب و هوایی بهاری و مطبوع دارد، موجب شده که مردم بومی پای افسانه‌های جن و پری را به دره راگه کرمان هم بکشند.

جالب است بدانید که دره راگه سومین ژئوپارک طبیعی ایران است که حدود ۲۰ کیلومتر امتداد دارد.

منابع : مجلات اینترنتی علی بابا ، چطور ، سفرزون

مرتبط:

معرفی جاذبه گردشگری حوض دختر گبر در اقلید