زیباترین سواحل بوشهر

زیباترین سواحل بوشهر

  • مجله چتراتا
172

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان کشور به از نظر مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر است. این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخل‌داری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است.


در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با سواحل زیبای بوشهر بیشتر آشنا سازیم ، سواحلی که در مجاورت خلیج همیشگی فارس از زیبایی های خاصی برخوردارند ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این سواحل بیشتر بدانید .

 

معرفی استان بوشهر

 

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان کشور به از نظر مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر است. این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخل‌داری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است. استان بوشهر با وسعت 22764.9 کیلومتر مربع (مرکز آمار ایران) در جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس و در موقعیت جغرافیایی 27 درجه و 14 دقیقه تا 30 درجه و 16 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 6 دقیقه تا 52 درجه و 58 دقیقه طول شرقی قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس، از جنوب شرقی به استان هرمزگان و از جنوب و غرب با سواحلی به طول تقریبی 720 کیلومتر به خلیج فارس محدود است. استان بوشهر دارای 10 شهرستان به نام های بوشهر (به مرکزیت بوشهر)، تنگستان (به مرکزیت اهرم)، جم (به مرکزیت جم)، دشتستان (به مرکزیت برازجان)، دشتی (به مرکزیت خورموج)، دیر (به مرکزیت دیر)، دیلم (به مرکزیت دیلم)، عسلویه (به مرکزیت عسلویه)، کنگان (به مرکزیت کنگان) و گناوه (به مرکزیت گناوه)، 25 بخش، 36 شهر و 48 دهستان است و طبق آخرین سرشماری جمعیت آن به بیش از یک میلیون نفر می رسد.

آب و هوای استان بوشهر به طور کلی گرم (بیابان کناری)، در نواحی ساحلی گرم و نمناک و در قسمت‌های داخلی گرم و خشک است. متوسط دمای سالیانه 24 درجه سانتیگراد است. میزان بارندگی در استان بوشهر کم و متغیر است و ممکن است مقدار آن خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از متوسط بارش سالیانه (217 میلیمتر) باشد. رودخانه‌های استان بوشهر مند، دالکی، شور، شاپور، حله و اهرم هستند .

تقریبا تمامی مردم شهرهای جنوبی به زبان فارسی لهجه دار و شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم به گویش لری صحبت می‌کنند که این لهجه‌ها در مناطق روستایی بیشتر از شهرها متنوع و مشهودند. برخی از اهالی جزیره شیف و کنگان به زبان عربی محلی نیز تکلم می‌کنند. آثار معماری و بناهای تاریخی در سراسر استان، نشان دهنده وجود نوعی هنر پیشرفته معماری در منطقه است، که بهترین نمونه آن بافت قدیم بوشهر است که یکی از نادرترین و باشکوه ترین انواع معماری ساحلی خلیج فارس را به نمایش می گذارد. عمارت‌های دو ، سه و چهار طبقه در بوشهر قدیم، در حقیقت نمایشگاه‌های واقعی هنر و اندیشه برجسته معماران بومی بوشهر است. مهم‌ترین بنادر استان شامل بندر بوشهر، بندر گناوه، بندر دیلم، بندر ریگ، بندر دیر، بندر کنگان، بندر نخل تقی، بندر عسلویه و بندر عامری هستند. بندر بوشهر با دارا بودن ۷ پست اسکله به طول بیش از ۱۱۷۰ متر، ظرفیت پذیرش کشتی‌های پانزده هزار تنی و تخلیه و بارگیری بیش از ۳ میلیون تن کالا در سال را دارد. این بندر دارای فضایی بالغ بر ۳۷ هزار مترمربع انبار سرپوشیده است. اسکله مسافرتی والفجر نیز به جابجایی بار و مسافر میان این استان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌پردازد.

 

ساحل ریشهر

 

ریشهر (بوشهر)، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. «ریشهر» در جنوب شهر بوشهر واقع شده است. قدمت آثار کشف شده آن به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می رسد. آثار مکشوف در سال های 1872 تا 1877 میلادی و نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پزار در سال 1914 میلادی که شامل کتیبه های میخی عهد شوتروک ناهونته و آثار بناها و اشیا مفرغی و سفال های نقش داراست، نشان می دهد که ریشهر از هزاره دوم پیش از میلاد یکی از شهرهای مهم امپراتوری عیلام بوده است. از آجر نوشته های عیلامی معلوم می شود که این شهر در آن عصر به نام «لیان» خوانده می شده است. ظاهراً لیان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی یکی از حلقه های ارتباطی تمدن های شرق و غرب دنیای قدیم بوده است چرا که مرزهای جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریا و سایر شرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می داد که از آب های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن های ایران و دشت بین النهرین استفاده کنند. منطقه ریشهر در تاریخ 24 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساحل ریشهر یکی از زیباترین سواحل بوشهر است که سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند. این ساحل زیبا برای انواع تفریحات آبی مانند بسیار مناسب است؛ البته ناگفته نماند که برای لذت هرچه تمام‌تر از آب‌تنی، بهتر است در یک فصل خنک مانند زمستان به بوشهر و ساحل ریشهر سفر کنید. گرمای آب در زمستان به حدی است که می‌توانید به‌راحتی در آب شنا کنید و از آن لذت ببرید. همچنین مناظر شنی و صخره‌ای ساحل ریشهر این منطقه را به مکانی مناسب برای کوهنوردی تبدیل کرده‌اند. محبوبیت این ساحل به‌حدی است که در طول سال میزبان بسیاری از مسافران خارجی مخصوصاً مردم بحرین و کویت است.

 

پارک ساحلی آب شیرین کن

 

پارک های ساحلی در شهرهایی که رودخانه دارند یا دریا، یکی از بهترین تفریحگاه های مردم است . پارک ساحلی آب شیرین کن، یکی از پارک های آبی بوشهر، که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد. این پارک ساحلی زیبا، چشم اندازی تماشایی به خلیج فارس دارد و مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت به حساب می آید. با بازدید از این ساحل می توانید از تفریحاتی نظیر آب تنی و قدم زدن در ساحل لذت ببرید و همچنین زمانی را در آلاچیق های اینجا سپری کنید و از پیک نیک در کنار دریای خلیج فارس لذت ببرید. در این ساحل زیبا بوفه و غذاخوری هم پیدا می شود و می توانید غذای تان را درست در کنار ساحل نوش جان کنید. تماشای غروب آفتاب را در این ساحل زیبا از دست ندهید.

 

ساحل بنود

 

شاید تصور کنید که عسلویه یک بندر صنعتی با دکل‌های فراوان نفتی است و تحمل هوای گرمش بسیار دشوار است. درصدی از این گفته‌ها درست است؛ اما نمی‌توان از زیبایی‌های عسلویه چشم‌پوشی کرد. چراکه در نزدیکی همین شهر، یکی از زیباترین سواحل بوشهر قرار دارد. ساحل بنود در روستایی با همین نام در 35 کیلومتری جنوب شرقی عسلویه قرار دارد که برخورد آب خروشان دریا با صخره‌های ساحلی‌اش، آرامشی به‌یادماندنی را به‌وجود می‌آورد. ممکن است نام این ساحل را از فیلم محمد رسوال‌الله شنیده باشید. شهرت این ساحل به غارهای شگفت‌انگیز رو به دریایش است که راه دسترسی به آب‌های آن هم از حفره‌های بین صخره‌ها می‌گذرد. شما می‌توانید در غارهای این ساحل آبتنی جانانه‌ای داشته باشید و یک تجربه خوب در کمپینگ را از سر بگذرانید. مطمئناً قدم‌زدن در صخره‌های خوش‌قدوقامت ساحل بنود و تماشای دریای آبی آن، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های زندگی هر فردی خواهد بود.

 

پارک ساحلی شغاب

 

روبروی خیابان امیرالمومنین بوشهر و در کنار جاده ساحلی این شهر، یک پارک ساحلی توسط شهرداری بوشهر بنا شده که از بهترین سواحل بوشهر به شمار می رود. بسیاری از گردشگرانی که به بوشهر سفر کرده اند، پیشنهاد می کنند برای یک بار هم که شده به ساحل شغاب سر بزنند. امکانات فوق العاده، طراحی پارک ساحلی جذاب و شرایط خوب برای شنا و آب تنی در دریا می تواند انگیزه شما را برای سر زدن به یکی از بهترین سواحل بوشهر یعنی ساحل شغاب بیشتر کند. این بوستان یکی از اصلی ترین اماکن کمپینگ گردشگران در شهر بوشهر محسوب می شود که به ویژه در تعطیلات نوروزی بسیار شلوغ می شود. قدم زدن در این بوستان خوش آب و هوا و تماشای خلیج فارس تجربه ای تکرار نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

 

بوستان صدف

 

پارک ساحلی نزدیک به بوستان مرجان، بوستان صدف بوشهر است. این بوستان نیز در کنار جاده ساحلی و در غرب بوشهر واقع شده و امکانات رفاهی و تفریحی زیادی را در دل خود جای داده است. آلاچیق، سرویس بهداشتی و امکانات دیگر احتمالا می تواند به شما برای خلق یک روز جذاب در سفر به بوشهر کمک کند. این پارک واقعا یکی از بهترین سواحل بوشهر است؛ آن را در سفر به بوشهر فراموش نکنید.


منابع : مجله نمناک ، مجله رهبال ، پارک علم و فناوری خلیج فارس ، مجله گردشگری ایران ، مجله کارناوال ، مجله سپهر ، مجله سلطان سفر ، مجله پلاک

مرتبط:

معروفترین مراکز خرید همدان