جواهردشت، یک جاذبه گردشگری در شرق گیلان

جواهردشت، یک جاذبه گردشگری در شرق گیلان

  • مجله چتراتا
172

یک مقصد رویایی برای سپری کردن روزهای گرم سال و بخصوص تابستان در شرق گیلان، منطقه جواهردشت می باشد که دارای فضایی سرسبز و خرم و کاملا بهاری می باشد. کوه های مرتفع و جنگل های انبوه و آب و هوایی پاکیزه از مشخصه های این ییلاق زیبا می باشد.

جواهردشت، یک جاذبه گردشگری در شرق گیلان

یک مقصد رویایی برای سپری کردن روزهای گرم سال و بخصوص تابستان در شرق گیلان، منطقه جواهردشت می باشد که دارای فضایی سرسبز و خرم و کاملا بهاری می باشد. کوه های مرتفع و جنگل های انبوه و آب و هوایی پاکیزه از مشخصه های این ییلاق زیبا می باشد.

خطه سرسبز گیلان دیدنی های فراوانی دارد و جواهردشت نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر دوست دارید که در طبیعتی بکر اقامت کنید و از صدای شرشر آب و نجوای پرندگان نهایت لذت را ببرید ، درنگ نکیند و اگر در نزدیکی شرق گیلان هستید، جواهردشت را در لیست نقاط مورد بازدید خود قرار دهید.

جواهردشت فضایی بسیار مناسب برای اقامت در طبیعت دارد و تجربه‌ای تکرار نشدنی برایتان می‌سازد.

موقعیت مکانی جواهردشت

جواهردشت یک روستای ییلاقی در بخش چابکسر می باشد و ارتفاع این ییلاق به حدود دو هزاروپانصد متر نیز می رسد. در قسمت جنوبی جواهردشت، قله بلند سماموس با ارتفاعی در حدود سه هزاروهفتصد متر قرار دارد. مسیر جاده‌ای این روستا پرپیچ و خم ولی زیبا است و از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و چند روستای دیگر می‌گذرد. مساحت این دشت در حدود  یکصد هکتار است.

به ‌دلیل تشابه نام‌های جواهردشت و جواهرده، این منطقه ناشناخته‌تر باقی مانده است؛ زیرا به اشتباه همان جواهرده فرض می‌شود؛ اما این دو منطقه گرچه خیلی از هم دور نیستند، متفاوت از یکدیگرند.

جواهردشت نیز آب و هوایی بکر دارد و مناظری فوق‌العاده و تنوع طبیعی بالا دارد و ییلاق نشینان آن ساکن چابکسر و کلاچای می باشند. اهالی این مناطق دام‌هایشان را برای چرا در نیمه گرم سال به مراتع و ارتفاعات جواهرشت می‌برند.

جواهردشت بطور کلی شامل بخش‌های جنگلی پایین‌دست و بالادست و مراتع و کوهستان‌ها می‌شود و ساختار طبیعی این مناطق تنوع بالایی دارد. قسمت‌های زیادی از پایین‌دست، در طول سال‌های اخیر، به‌دلیل ساخت و سازهای فراوان و جاده‌کشی، تخریب شده‌اند؛ اما هنوز گونه با ارزش شمشاد در این منطقه وجود دارد.

چگونه به جواهردشت برویم؟

همانطور که پیش تر گفتیم برای رسیدن به این دشت زیبا باید به استان گیلان سفر کنید.  از طریق جاده‌های چالوس یا اتوبان کرج قزوین می توانید به گیلان برسید و ساکنان مناطق غربی و جنوبی هم در میانه مسیر قزوین رشت به این آزادراه وارد می‌شوند. همچنین برای ساکنان شرق تهران، امکان تردد به شمال ایران از طریق جاده‌های فیروزکوه و هراز نیز مهیا است.در مسیرهای دیگر نیز باید در امتداد جاده ساحلی شمال، به شهرستان رودسر وارد شوید و در نهایت به ورودی جاده سیاهکلرود بین چابکسر و کلاچای برسید.

ویژگی‌های ییلاق جواهردشت

برجسته ترین ویژگی‌ جواهردشت تنوع بالای طبیعی است. قرار داشتن کوه مرتفع سماسوس، جنگل‌های انبوه و هیرکانی پایین دشت، مراتع سرسبز و پر گل، چشمه‌های جوشان و رودهای فراوان و دشت گسترده و معتدل جواهردشت، همگی از ویژگی‌های ممتاز این ییلاق زیبا است.

جواهردشت را می توان پس از روستای دیلمان ، مرتفع‌ترین روستا در گیلان دانست. در روستای جواهردشت شبکه تلفن همراه نیز پوشش دارد.

بررسی پوشش گیاهی و جانوری جواهردشت

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد. در قسمت های پایین منطقه، گونه با ارزشی از شمشاد وجود دارد. میش گوش و انواع درختان پهن‌برگ پوشش گیاهی جنگل‌های مسیر هستند. از دیگر پوشش گیاهی پایین منطقه می‌توان به درختان توسکا و خرمندی و ممرزاشاره کرد. در مراتع و دشت،‌ گل‌های رنگارنگ و گل گاو زبان می‌رویند.

جاهای دیدنی جواهردشت

یکی از برجسته‌ترین تفریحات جواهردشت جیپ سواری و اتراق در چشم اندازهای زیبا و عکاسی از مناظر بکر آن است.

 

مرتبط:

غار و پناهگاه قلعه بزی در اصفهان