آشنایی با تونل برفی ازنا

آشنایی با تونل برفی ازنا

  • مجله چتراتا
172

لرستان یکی از استان های خرم و سرسبز در حاشیه کوه های زاگرس است که بزرگترین شهر لر نشین ایران نیز می باشد. این شهر مرتفع در بین کوه های زاگرس احاطه شده و با آثار تاریخی وکهن خویش و آب و هوای مطبوع میزبان بسیاری از گردشگران از مناطق مختلف می باشد.

آشنایی با تونل برفی ازنا

لرستان یکی از استان های خرم و سرسبز در حاشیه کوه های زاگرس است که بزرگترین شهر لر نشین ایران نیز می باشد. این شهر مرتفع در بین کوه های زاگرس احاطه شده و با آثار تاریخی وکهن خویش و آب و هوای مطبوع میزبان بسیاری از گردشگران از مناطق مختلف می باشد. لرستان و خرم آباد که شهر آبشارها نیز هست، کباب های معروفی نیز دارد. در فصل گرما رفتن به مناطق مرتفع و خنک بسیار لذت می دهد. یکی از مناطق خنک و پرطرفدار در لرستان تونل برفی است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا یکی از مکان های پرطرفدار در کل استان لرستان است که با بیش از هشتصد متر طول، از مسحورکننده ترین مناظر کوهستانی در دامنه اشترانکوه ایران به شمار می آید. همچنین در سال 98 این تونل برفی در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت گردید. ازنا که در  هشتاد و دو کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد و به داشتن دشت های حاصلخیز و منطقه ای مناسب برای کشاورزی به حساب می آید.

همچنین رشته کوه شگفت‌انگیز اشترانکوه در این شهر قرار دارد که دارای سیزده قله است و چهار هزار و دویست و پنجاه متر ارتفاع  دارد. گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری هر سال از این منطقه دیدن می‌کنند. در واقع اشترانکوه، مشهور به آلپ ایران است. قله‌های بلند و پربرف، رودهای زیبا، دره‌های عمیق، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و روستاهای کوهپایه‌ای از مشخصه‌های برجسته این رشته‌کوه هستند.

تونل برفی ازنا چگونه به وجود آمده است؟

این تونل برفی که یکی از شگفتی‌های طبیعی ازنا می باشد عرضی دارای ده متر و ارتفاعی در حدود سه متر را داراست که به‌صورت طبیعی از انباشته‌شدن هزاران تن برف و یخ در یکی از دره‌های دامنه اشترانکوه در روستای کمندان به نام ازنادره، به وجود آمده است.

در حقیقت این تونل از تجمع برف های پی در پی که به این دره سرازیر می شوند تشکیل می شود و با ذوب شدن آن ها در فصل بهار و جاری شدن آب در داخل توده برفی، فضایی راهرو مانند و بسیار زیبا ایجاد می شود. گاها احتمال ریزش این تونل برفی، ریسک بازدید از آن را نیز بالا می برد اما با این حال اکثر گردشگران به داخل آن می‌روند تا تجربه‌ای شگرف و بی‌نظیر کسب کنند.

صخره‌های رعب‌آور و كاملا عمودی که در ازنادره قرار دارند به قدری بلند هستند که تا نزدیکی ظهر، تابش آفتاب را نخواهید دید. چشم‌انداز زیبای این دره، با وزش نسیمی خنک و غرش رودخانه بر سنگ‌ها، از بکرترین مناظری است که می‌توان در ایران دید.

مسیرهای  رسیدن به تونل برفی ازنا

برای دسترسی به تونل برفی باید از ازنا به‌سمت میدان راه‌آهن این شهر بروید و با توجه به تابلوهای راهنما، به‌سمت روستای گردشگری دره تخت در جنوب ازنا حرکت کنید. سپس بعد از طی 5 کیلومتر، به روستای دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه می‌رسید. از این نقطه به‌ سمت شرق حرکت کنید تا پس از گذر از روستاهای مختلف به روستای سرسبز کمندان برسید. این روستا درست در ابتدای ازنادره در کوهپایه اشترانکوه قرار دارد.از محل پارک ماشین در روستای کمندان تا تونل برفی دو مسیر وجود دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها حدود یک ساعت پیاده‌روی دارد.

در اواسط ارتفاعات زیبای اشترانکوه یک لکه برفی عظیم خودنمایی می کند که در واقع یخچالی چندهزار ساله است. تونل برفی با طول هشتصد متر در سراشیبی دره تا بالا امتداد دارد و در نهایت به برف‌های ارتفاعات متصل می‌شود.

تونل برفی ازنا حدود دویست کیلومتر با ازنا فاصله دارد، پس بهتر است که برای سفر به این منطقه حداقل یک روز زمان بگذراید.

بهترین زمان سفر به تونل برفی

بعلت بدی شرایط آب و هوایی این منطقه، فقط در فصول گرم سال می‌توان از تونل برفی دیدن کرد. وقتی که در این تونل قدم‌ می گذارید با جلوتر رفتن، دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد از سقف، روی شما چکه می‌کنند. در بالای تونل برفی احساس عجیبی به شما دست می‌دهد، زیرا دیگر  پاهای خود را احساس نمی کنید اما روی پیشانی‌هایتان عرق نشسته است.

مرتبط:

آشنایی با دره زیبای هفت غار در نیشابور