معرفی برج زیبای هشتل در آمل

معرفی برج زیبای هشتل در آمل

  • مجله چتراتا
172

این برج از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر آمل واقع شده است و شهرت و محبوبیت خود را مدیون سردار دلیر وشجاعی می باشد که در حمله وجنگ با تیموریان از خود مقاومت وشجاعت بی نظیری نشان داده است و در نهایت این سردار دلیر جان خود را در مقابل جنگ چنگیزخان فدای سرزمینش ایران کرد.

معرفی برج زیبای هشتل در آمل

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک مجموعه عظیم در استان مازندران رفته ایم که با دیدن آن شما قطعا شگفت زده خواهید شد، زیرا در نوع خود بی نظیر است.پس ما را در این مقاله یاری کنید.

برج هشتل آمل

این برج از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر آمل واقع شده است و شهرت و محبوبیت خود را مدیون سردار دلیر وشجاعی می باشد که در حمله وجنگ با تیموریان از خود مقاومت وشجاعت بی نظیری نشان داده است  و در نهایت این سردار دلیر جان خود را در مقابل جنگ چنگیزخان فدای سرزمینش ایران کرد.

البته ناگفته نماند که معماری این برج در نوع خود بی نظیر است و محققان این برج منحصربه فرد را  به سردار میر قوام الدین مرعشی نسبت داده اند که وی حاکم سلسله مرعشیان بوده است

بررسی معماری برج هشتل

برج های هشتل که چندتا می باشند از لحاظ ظاهری به شکل مثلث در کنار هم قرار گرفته اند  و یکی از آنها از سایر برجها بزرگتر می باشد. شما با دیدن این برجهای مثلثی شکل به وجد خواهید آمد. قسمت اصلی بنا از لحاظ ظاهری به صورت چهار ضلعی می باشد  که در جوار یک مسجد می باشد  و در قسمت جلوی مسجد ایوانی موجود می باشد  .هرقسمت از ضلع های این طاق نماها به وسیله چهار گوشواره می باشد که با درکنار هم قرار گرفتن یک دایره را تشکیل داد اند که برقسمت بالایی این دایره یک گنبد نوک تیز موجود می باشد.بر روی بدنه های این هشتل سیزده عدد  قرنیس به شکل سینه کفتری موجود می باشد.

هم ظاهر بیرونی گنبد به شکل مخروطی می باشد که تا به امروز در نوع خود بی نظیر است و معماری این بنا برای بسیاری از بازدیدکنندگان متحیرکننده می باشد  و همچنین سه گنبد دیگر این منطقه در کنار  بقعه واقع شده اند .

موقعیت مکانی روستای هشتل آمل

 برای رفتن  و دیدن این برج تاریخی لازم است شما به استان مازندران ،شرق آمل  رهسپار شوید و بهتر است جاده بابل را برای سفر خود انتخاب کنید .البته خود شهر آمل پر است از زیبای وجذابیت خاص و منحصربه فرد که در نوع خود برای هربیننده ای خیره کننده می باشد  و برج هشتل هم در این شهر از این قاعده مستثنی نمی باشد.

بهترین زمان رفتن برای دیدن برج هشتل

این برج به دلیل اینکه در یک شهر سرسبز و شمالی واقع شده ، شما میتوانید در همه فصل ها به این مکان سفر کنید ولی بدانید که در تابستان آب وهوا کمی گرم ومرطوب می باشد، ولی باقی فصلها در عین زیبایی آب وهوای خوبی هم دارند.

مرتبط:

بهترین اقامتگاه های سنتی کاشان