معرفی آبشار لاتون، بلندترین آبشار گیلان

معرفی آبشار لاتون، بلندترین آبشار گیلان

  • مجله چتراتا
172

آبشار لاتون یکی از زیباترین آبشارهای گیلان است که در مجاورت کوه باشکوه اسپیناس واقع شده است. قبل از رسیدن به این آبشار باید از میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز و زیبا عبور کنید.

معرفی آبشار لاتون، بلندترین آبشار گیلان

آبشار لاتون یکی از زیباترین آبشارهای گیلان است که در مجاورت کوه باشکوه اسپیناس واقع شده است. قبل از رسیدن به این آبشار باید از میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز و زیبا عبور کنید. در میان مسیر با درختان آلو و گلابی و گردو وفندق و حتی سیب وحشی نیز برخورد خواهید کرد که اگر خوش شانس باشید و در فصل تابستان از این مسیر عبور نمایید حتی می توانید از این میوه ها میل کنید.

آبشار زیبای لاتون چهار فصل است و جزو سی آبشار بلند جهان نیز می باشد. ارتفاع آبریز اصلی این آبشار در حدود یکصدوپنج متر و عرض آن نیز در حدود پنج متر می باشد.آبریز تحتانی لاتون نیز شصت وپنج متر و پهنای آن ده متر است که در مجموع به یکصدوهفت متر می رسد.در نتیجه آبشار لاتون بلندترین آبشار استان گیلان و ایران محسوب می‌شود.

سرچشمه آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس است و به رودخانه لوندویل که طولی در حدود هفده کیلومتر دارد سرازیر می شود و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. ضمنا حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است؛ ولی در تمام فصول آب دارد.

در نهایت نیز این آبشار لاتون به‌ عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال 98 به ثبت ملی رسید.

آب و هوای منطقه لاتون

آب‌وهوای لاتون مانند دیگر مناطق گیلان است و فصل زمستان آب‌وهوایی سرد و نیمه دوم بهار و تابستان هوا شرجی می باشد. پس در باقی ایام سال بسیار مناسب سفر و دیدن می باشد.

موقعیت دقیق آبشار لاتون

آبشار لاتون را می‌توانید در مرز دو استان گیلان و اردبیل پیدا کنید. در واقع این آبشار باشکوه یکی  از جاذبه های گردشگری شهرستان آستارا می  باشد که در پانزده کیلومتری شهر بندری لوندویل و شش کیلومتری روستای کوته کومه واقع است.

مسیرهای دسترسی به آبشار لاتون

برای رسیدن به آبشار لاتون بعد از وارد شدن به شهر لوندویل به مسیر جاده تالش به آستارا بروید و سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش بگیرید تا به روستای کوته کومه برسید و سپس از آن طریق باید راه مال‌رویی را در حدود شش کیلومتر بپیمایید تا به آبشار لاتون برسید.

همچنین در نزدیکی لاتون و بالا دست آن سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ده متری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. توجه کنید انتهای مسیر منتهی به آبشار لاتون و خصوصا ما بین دو آبشار یکصدوپنج متری و شصت و پنج متری نیز دارای پرتگاه‌های خطرناک و مرگباری است؛ پس کاملا مراقب باشید.

مرتبط:

شرایط و ضوابط اخذ مجوز ساخت اقامتگاه بوم گردی