معرفی پارک جنگلی قرق در گلستان

معرفی پارک جنگلی قرق در گلستان

  • مجله چتراتا
172

در بیست کیلومتری شرق گرگان یک پارک جنگلی به مساحت حدود ششصدوپنجاه کیلومتر با نام پارک جنگلی قرق جای گرفته است. این پارک در مسیر جاده اصلی گرگان به سمت مشهد قرار گرفته است.این پارک از تفرجگاه های مهم این منطقه می باشد و بعلت وجود گوزن قرمز از مناطق مهم زیست محیطی کشور به حساب می آید

معرفی پارک جنگلی قرق در گلستان

در بیست کیلومتری شرق گرگان یک پارک جنگلی به مساحت حدود ششصدوپنجاه کیلومتر با نام پارک جنگلی قرق جای گرفته است. این پارک در مسیر جاده اصلی گرگان به سمت مشهد قرار گرفته است.این پارک از تفرجگاه های مهم این منطقه می باشد و بعلت وجود گوزن قرمز از مناطق مهم زیست محیطی کشور به حساب می آید.

پارک جنگلی قرق

در این جنگل زیبا و بکر می توان آبشارهای بلندقامت و درختان کهنسال را در قلب جنگل های عمیق براحتی مشاهده کرد. همچنین قسمتی از این پارک را دشت های وسیع و طبیعت دست نخورده در بر گرفته است.

به دلیل اینکه استان گلستان همسایه شهر مقدس مشهد است و از سوی دیگر مسیری به پایتخت نیز دارد، بنابراین از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و این مهم باعث شده تا مسافرین بسیاری در طی سال از این استان و پارک جنگلی زیبایش عبور کنند .

در واقع پارک جنگلی قرق با مسیر آسفالته و سهل العبورش به یکی از تفرج گاه های اصلی شهر گرگان مبدل شده است.

پارک جنگلی قرق، زیستگاه گوزن قرمز ایرانی

در اعماق پارک جنگلی، محیطی خاص قرار گرفته که با حصارهای فلزی از دیگر مناطق پارک جداسازی شده است. همین حصارها هستند که مشخص کننده محدوده زندگی گوزن قرمز می باشند. مرال یا همان گوزن قرمز ایرانی ، بومی ایران بوده والبته از بزرگترین نوع گوزن های جهان نیز بشمار می رود که در حال انقراض است.

پارک جنگلی قرق و محدوده حفاظت‌شده آن در حقیقت محل تکثیر این گونه در حال انقراض است که به دیگر بخش‌های کشور ارسال نیز می‌شود تا نسل این جانداز زیبا و سحرانگیز در طبیعت ایران باقی بماند.

این گوزن‌ها رنگی مایل به سرخ دارند که شاخ‌های بلندشان آن‌ها را بسیار منحصربفردتر کرده است. جالب است بدانید که شاخ های گوزن نر بلندتر از نوع ماده آن است و جثه آن هم کمی بزرگتر از نوع ماده آن است.

امروزه تعداد این گوزن های در خطر انقراض به سی راس رسیده است و بصورت دسته جمعی به بقا می پردازند. در سالهای گذشته به دلیل شکار بی رویه این موجودات،محیط زیست تصمیم به حصار بندی و محافظت مشهود از آنها گرفت. همچنین خوراک مورد نیاز این گوزن ها هم توسط محیط بانی منطقه تامین می شود.

مسافرین و بومی هایی که به این جنگل قدم می گذارند باید حتما به این نکته توجه داشته باشند که در صورت مشاهده این گوزن ها از دادن هر نوع غذا و تنقلاتی به آنها خودداری نمایند چون این حیوانات حساس هستند و ممکن است همین کار جان انها را بگیرد. پس بهتر است با مشاهده مرال ها اقدام به عکاسی کرده و از حرکت دیگر جدا خودداری نمایید.

فصل گاوبانگی

در نیمه‌های شهریور و واپسین روزهای تابستان این مرال‌های زیبا در این پارک شروع به جفت‌گیری می‌نمایند و در این حین صدای خاصی از جنس نر گوزن‌های قرمز ایرانی به گوش می‌رسد که نوید آغاز فصل جفت‌گیری است و تا اواسط مهر ماه هم ادامه دارد.

جثه بزرگ این حیوانات سرخ‌رنگ و زیبا و صدایی که از خود تولید می‌کنند شباهت زیادی به صدای گاو دارد و به همین دلیل این فصل را گاوبانگی می‌نامند. همین صدای جذاب هم بسیاری از گردشگران و البته گاهی هم شکارچیان غیز مجاز را به دنبال خود می کشاند و به همین دلیل در فصول مذکور، نگهبانان منطقه حفاظت بیشتری از گوزن های قرمز انجام می دهند.

امکانات پارک جنگلی قرق

قدم زدن در این جنگل زیبا و دل انگیز بسیار مسرت بخش است و گاهی در میان درختان بلندبالا چشمتان به آلاچیق‌ها یا همان پناه‌گاه‌های چوبی می‌افتد که شما را وسوسه می‌کند تا چند ساعتی را در دل این آلاچیق‌های چوبی در این جنگل استثنایی سپری کنید.

 میز و نیمکت‌های چوبی هم در این پارک تعبیه شده اند که شما را به نوشیدن یک لیوان چای و صرف یک وعده غذایی دل چسب تشویق می کنند. همچنین در قسمتی از پارک ،سکوهایی برای نصب چادر و کمپینگ مسافرین تعبیه شده است تا اگر تمایل داشتید شبی را در دل این جنگل زیبا سپری کنید. بخشی از محیط پارک هم به محیط بازی کودکان اختصاص یافته است تا از حضور در این جنگل بکر نهایت لذت را ببرند.

محبوب‌ترین فصول در پارک قرق

جنگل های زیبای اطراف شهرگرگان بطور خارق العاده ای در تمامی فصول زیبا هستند. این جنگل ها در فصل بهار با آب و هوای مطبوع و برگ سبز روشن چشم ها را می نوازند و در فصل تابستان نیز قد و قامت درختان تنومند و خنکای سایه این درختان مکان مناسبی برای استراحت و رفع خستگی می باشد و در فصل پاییز نیز مخلوطی از رنگ های زرد و نارنجی و قرمز کل جنگل را فرا می گیرد و سوژه مناسبی برای عکاسان می شود.

 

مرتبط:

آشنایی با دره زیبای هفت غار در نیشابور