از ایین گل غلتان در دامغان چه می دانید؟

از ایین گل غلتان در دامغان چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا یک آیین سنتی و بسیار زیبا را در استان سمنان به شما معرفی کنیم که با دانستن آن تلاش میکنید تا این سنت زیبا را از نزدیک ببینید. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

از ایین گل غلتان در دامغان چه می دانید؟

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا  یک آیین سنتی و بسیار زیبا را در استان سمنان به شما معرفی کنیم که با دانستن آن تلاش میکنید تا این سنت زیبا را از نزدیک ببینید. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

مراسم گل غلتان

 آیین گل غلتان در یک استان کویری اجرا میشود و جزو معروفترین و محبوبترین سنتها می باشد.در واقع خاستگاه اصلی این سنت شهر دامغان می باشد ولی امروزه دراکثر شهرهای سمنان اجرا می شود و در سال هشتادونه این مراسم به عنوان میراث معنوی سمنان در شهر امیریه ثبت گردید و دارای قدمتی صدساله می باشد.

 این مراسم زیبا وجذاب برای نوزادان یک سال صورت می گیرد و در آن اقوام درجه یک از قبیل : خاله ، مادربزرگ ،عمه..شرکت می کنند.لازم به ذکر است که در حال حاضر شهرهایی مثل کاشان ،گناباد ،خراسان رضوی نیز این آیین زیبا و باشکوه را اجرا می کنند.

زمان برگزاری مراسم گل غلتان

 برای برگزاری آیین گل غلتان باید منتظر رویش گل محمدی باشیم و بعد از رویش این گل ها آنها را می چینند و در یخچال نگه داری میکنند تا در مراسم از آن استفاده کنند. البته این آیین در بعضی از شهرها با جزییات متفاوتی صورت می گیرد ، به طوری که در بعضی نقاط این مراسم را برای اولین بهار نوزاد اجرا میکنند و در نقاطی دیگر برا دهمین روز نوزاد بعد ازمتولدشدن این مراسم را می گیرند.

 

نحوه اجرای مراسم

 این مراسم که بارویش گل محمدی شکل می گیرد و زنان فامیل به باغهای گل محمدی می روند و با خواندن ابیاتی و ذکر صلوات این گل های زیبا را می چینند و بعد شروع به جداکردن گلبرگ های آن از ساقه و برگها می کنند وآنها را داخل پارچه سفید میریزند.

مرحله بعد نوزاد را به حمام میبرند و بعد ازحمام بدن وی راخشک می کنند و داخل این گلهای لطیف خوش عطر بهاری می گذارند و چهار گوشه پارچه را خانمهای فامیل می گیرند و تکان میدهند تا نوزاد حسابی در این گلبرگهای زیبا و خوشبو غلط بخورد و در هنگام غلط خوردن نوزاد ابیاتی را میخوانند و صلوات میفرستند.

مرحله آخر زمانی است که غلتاندن به پایان میرسد و پارچه را روی زمین می گذارند وخانمهای فامیل هدایای خود را بر روی پارچه قرار می دهند و با نوشیدنی و شیرینی پذیرایی می شوند.لازم به ذکر است که این گلها بعدها توسط مادر جمع آوری میشود و در محلی خشک می شود و برای آینده ی فرزند نگه داری می شود.

علت برگزاری مراسم گل غلتان

برای برگزای این مراسم روایت های مختلفی موجود می باشد که گروهی بیان میکنند در گذشته  یک افسانه ای مبنی بر گل خندان موجود بوده است که در این افسانه یک فرد پاک و مقدس تولد یک نوزاد را نوید می داد و این نوزاد را مایه خیر وبرکت می دانست ولی این مراسم به عقیده بسیاری ازافراد مفید میباشد زیرا باعث طراوت و نشاط نوزاد می شود و آن را از هرگونه زشتی در امان نگه میدارد و در واقع همانند غسل تعمید در ادیان دیگر می باشد.

مرتبط:

لیستی از بهترین اقامتگاه های شهر گلپایگان