موقعیت جغرافیایی و آب و هوای چالوس

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای چالوس

  • مجله چتراتا
172

شهر چالوس در اقلیم، محدوده‌ی معتدل و مرطوب جلگه‌ای قرار دارد. به استناد گزارش ایستگاه علوم دریایی مستقر در منطقه میانگین دمای سالانه برای قسمت جلگه‌ای 8/16 درجه است که هر چه به طرف کوهستان برویم از درجه‌ی آن کاسته می‌شود و مقدار بارش در طول سال بیش از 700 میلیمتر است که همانند دما در ارتفاعات از مقدار آن کاسته می‌شود، حداکثر بارندگی در روز 6/220 و متوسط بارندگی سالانه80 روز می‌باشد. شاید برشمردن اندکی از ویژگی‌های این ناحیه خالی از لطف نباشد.


در این مقاله قصد داریم شما را با موقعیت جغرافیایی و آب و هوای شهرستان چالوس وقع در استان مازندران بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید .

 

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای استان مازندران

 

مازندران استاني در شمال كشور به مركزيت شهر ساري است . اين استان از شمال با درياي مازندران (خزر) از غرب با استان‌هاي گيلان و قزوين، از جنوب با استان تهران، از جنوب شرق با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسايه است. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در مازندران می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

استان مازندران با مختصات جغرافيايي '46 ˚35 تا '58 ˚36 عرض شمالي و'21 ˚50 تا '08 ˚54 طول شرقي و با وسعت 23833 کیلومتر مربع، 5/1 درصد از مساحت كشور را تشكيل مي‌دهد.

اين استان بر اساس آخرين تقسيمات كشوري، داراي 16 شهرستان، 44 بخش، 113 دهستان و 51 شهر است. نام‌هاي شهرستان‌هاي استان مازندران عبارتند از: آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنكابن، جويبار، چالوس، رامسر، ساري، سوادكوه، قائم‌شهر، محمودآباد، نكا، نور، نوشهر و گلوگاه. همة اين شهرستان‌ها به جز سوادكوه كه داراي مركزيتي به نام پل سفيد است، داراي مركزيتي همنام با شهرستان خود هستند

مازندران، استاني است ساحلي كه داراي مرز مشترك طولاني با درياست. تمامي شهرستان‌هاي استان به جز آمل، بابل، قائم‌شهر و سوادكوه، با دريا داراي مرز ساحلي هستند. قسمت هموار و جلگه‌اي مازندران، سرزميني هلالي شكل است كه از دامنه‌هاي قسمت كوهستاني استان شروع و به كناره‌هاي دريا ختم مي‌شود.

بقاياي چين‌خوردگي‌هاي دوران سوم در كوهپايه‌هاي مازندران و بقاياي آبرفت‌هاي قديمي، كوهستان و ارتفاعات جنوب استان را به جلگه وصل مي‌كند و در همين مناطق، رودهاي متعدد، تقريباً به موازات هم از كوهستان به سوي جلگه و دريا روان هستند.

البرز همچون ديواره‌اي قوسي شكل و عظيم، استان مازندران را از استان‌هاي مركزي و جنوبي ايران جدا مي‌سازد. اين سلسله جبال، خود داراي چندين رشته كوه موازي و داراي قله‌هاي متعددي است كه مرتفع‌ترين آنها در شرق استان، علم‌كوه، تخت سليمان، آزادكوه، سياه‌كمان و... هستند كه همه آنها ارتفاعي بيش از 4000 متر دارند. در جنوب استان نيز قله دماوند به ارتفاع 5628 متر واقع است كه بلندترين كوه در استان مازندران و كشور ايران به شمار مي‌آيد.

استان مازندران در حوضة آبريز بزرگ درياي خزر قرار دارد كه خود از چند زير حوضه تشكيل شده است. اين استان تقريباً در زير حوضه‌هاي رودهاي چالوس، هراز، تالار ـ بابل رود و نكا ـ تجن واقع شده و رودهاي متعدد كوچك و بزرگ ديگري نيز در آن جاري است.

براي مهار و استفاده بهينه از آب رودهاي جاري در استان، تعداد 10 سد مخزني و انحرافي بر روي آنها احداث شده كه سد مخزني شهيد رجايي به ارتفاع 138 متر ‍، سد مخزني گلورد به ارتفاع 120 متر‍ و سد مخزني لار به ارتفاع 105 متر كه در نزديكي شهرهاي ساري، نكا و لاريجان ـ آمل احداث شده از مرتفع‌ترين آنهاست .

مناطق جلگه‌اي استان مازندران به دليل موقعيت مكاني خود، داراي آب و هوايي متأثر از همسايگي با سواحل درياي خزر است. كناره‌هاي كم عرض ساحلي واقع در حد فاصل كوهستان البرز و درياي خزر، اصولاً داراي آب و هوايي معتدل و مرطوب است.

 تقريباً در تمام ماه‌هاي سال ميزان بارش بيش از ميزان تبخير است و مقايسة سالانه دما در ايستگاه‌هاي سواحل جنوبي درياي خزر با يكديگر وضع متعادلي را بيان مي‌كند . اما هر چه به جنوب استان يعني به كوهپايه‌ها نزديك مي‌شويم از ميزان گرما كاسته شده و در نواحي كوهستاني سرما و يخبندان‌هاي طولاني (180 روز در سال)، حاكميت دارد و حتي در ارتفاعات جنوب استان به‌ويژه قله دماوند برف و يخبندان دائمي قابل مشاهده است .

موقعيت كوهستاني، كوهپايه‌اي و جلگه‌اي بودن استان و نيز ميزان رطوبت، اندازه دما و كميت بارندگي، موجب ايجاد انواع پوشش گياهي و نهايتاً باعث تنوع در معيشت مردم و چگونگي شكل‌گيري زيستگاه‌هاي آنان شده است.

 


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر



موقعیت جغرافیایی و آب و هوای چالوس

 

شهرستان چالوس از شرق با شهرستان نوشهر، از غرب به سامان شهرستان تازه تا سیس عباس‌آباد (شهر کلارآباد) و از جنوب به حوزه‌ی شمالی آبریز البرز میانی ،یعنی سامان استان البرز محدود است که خط جدا کننده‌اش از فراز بلندترین قله‌های شمال طالقان می‌گذرد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در چالوس می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

چالوس  بر اساس آمار سال 1385 و رشد طبیعی ،جمعیت شهرستان  حدود 126 هزار نفر بوده که 54%شهرنشین و 46%روستانشین بوده و رشد سالانه جمعیت این شهرستان 1.7 درصد است . جمعیت شهرستان چالوس تا پایان سال 89 به تعداد 127105 نفر می باشد که 64990 نفر مرد و 62115 نفر زن می باشد از این تعداد 67286 نفر شهری وتعدا 59819 نفر روستایی می باشند .

مساحت شهر چالوس اکنون«20/10/1390» 18647592 متر مربع است و محدوده‌ی خدمات شهری از سمت شمال تا دریا، از سمت جنوب تا کمربندی چالوس- نوشهر. از شرق تا رودخانه‌ی «گنداب رود»و از ناحیه‌ی غرب تا کمربندی چالوس به عباس‌آباد (تنکابن) گسترش یافته است.

رشته‌کوهه البرز آنگاه که در مسیر غربی شرقی خود به محدوده‌ی شهر چالوس می‌رسد، دیوار فاصله بین شمال و سمت جنوبی را مرتفع‌تر می‌گیرد. این بلندا اگر چه به پای برج بلند دماوند نمی‌رسد، اما در میان سایر حلقه‌های این زنجیره بر بلندترین‌ها بلندی دارند.

کوه‌های محدوده‌ی این شهرستان همانند ستیغ سرفرازیده‌ی خود در سطح جهان شناخته شده و بلند آوازه هستند و با تاریخ و حماسه و اسطوره و افسانه درآمیخته‌اند.

 پنج قله از بلندترین قله‌های ایران پس از دماوند و دنا یکجا در سمت جنوب غربی چالوس سر به آسمان کشیده و جمعا 45 قله‌ی بلندتر از چهار هزار متر در جغرافیای این شهرستان رقم خورد که تصویری شگفت از راز خلقت را به نمایش گذاشته است.

شهر چالوس در اقلیم، محدوده‌ی معتدل و مرطوب جلگه‌ای قرار دارد. به استناد گزارش ایستگاه علوم دریایی مستقر در منطقه میانگین دمای سالانه برای قسمت جلگه‌ای 8/16 درجه است که هر چه به طرف کوهستان برویم از درجه‌ی آن کاسته می‌شود و مقدار بارش در طول سال بیش از 700 میلیمتر است که همانند دما در ارتفاعات از مقدار آن کاسته می‌شود، حداکثر بارندگی در روز 6/220 و متوسط بارندگی سالانه80 روز می‌باشد. شاید برشمردن اندکی از ویژگی‌های این ناحیه خالی از لطف نباشد.

آنجا که دیوار برکشیده‌ی زنجیره‌ی البرز چون اژدری بر زمین آرمیده، با فاصله‌ی نواری سبز از جلگه‌ای که گاه باریک و طویل و گاه پهناور و عریض است، با دریا همنشین می‌شود. این ویژگی با ساکن نمودن ابرهای گریزپای، بارندگی فراوان یا رطوبتی بالا را خلق می‌کند که اعتدال منطقه‌ای پیامد آن است.

جلگه‌ی کم‌عرض چالوس که از انباشته شدن آبرفت دو رود مهم چالوس رود و «سرد رو= سرداب‌رود» پدید آمد، از آنجایی که عرض و طولی چندان ندارد، تفاوتی به لحاظ آب و هوایی بین شرق و غرب و یا شمال و جنوب قسمت جلگه‌ای آن دیده نمی‌شود. اما قسمت اعظم محدوده‌ی این شهرستان آنجا که در کوهستان قرار گرفته از زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل برخوردار است.

البته اعتدال در ناحیه‌ی کوهستانی کلارستاق چنان است که در میانه‌ی مرداد ماه نیز آن گاه که خورشید چهره در نقاب افق فرو می‌برد، دود از کله‌ی دودکش‌ها برمی‌آید و گاهی در مرداد و شهریور نیز کوه‌ها بر اثر بارش برف سفیدپوش می‌شود .

دمای هوا در فصول گرم، در قسمت جلگه‌ای معمولا بین 25 تا 36درجه سانتی‌گراد و شب‌ها بین 20 تا 23 درجه در نوسان است، هر چند به ندرت ممکن است در میانه‌ی تابستان درجه‌ی حرارت به°37 و به ندرت تا °40 درجه نیز صعود کند.

در فصل سرد بسیار کم پیش می‌آید که به زیر صفر برسد. چون شهر چالوس در نوار باریک جلگه‌ای  واقع شده اختلاف دمای شبانه‌روزی فصلی و سالیانه فقط کمی متفاوت است. میانگین سالیانه‌ی دما در شهر چالوس 2/16 درجه سانتی‌گراد و متوسط حداقل و حداکثر آن به ترتیب 7/12 و 6/19 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. متوسط دمای سردترین ماه سال (بهمن) 6/3 درجه است.

بارندگی زیاد و در بسیاری از مواقع به صورت رگبار است، تداوم طولانی مدت آن گاه چنان است که عرصه را بر شالی‌کاران تنگ می‌کند و موجب تاخیر و تعطیلی طرح‌های عمرانی و ساختمانی می‌گردد.

آب‌گرفتگی عبورگاه‌ها، بالا آمدن سطح آب در جویبارها و سیلابی شدن آب رودخانه‌ها حالتی چندش‌آور ایجاد کرده علاوه بر خوابانیدن ساقه‌های برنج در مزارع و پوسایش دانه‌ها باعث رشد آفات و ازدیاد حشرات و هجوم نرم تنان به باغات و جالیزها می‌گردد.

وجود کوه‌های به هم پیوسته‌ی البرز در جنوب و دریا (دریاچه)ی مازندران در شمال این شهرستان اوج‌گیری هوای نمناک بر دامنه‌های پر شیب صف اول کوه‌های ساحلی با جهت‌گیری شرقی–  غربی را موجب گردیده است و برودت این هوا تا حد شبنم و یا پایین‌تر از آن  تشکیل سیستم‌های ابری و در پی آن بارش‌های تند را در این شهر سبب می‌گردد.

میانگین سالانه‌ی میزان بارندگی در قسمت ساحلی 700- 600 میلیمتر می‌باشد. قابل ذکر است که بیشترین مقدار بارندگی به دو فصل پاییز و زمستان اختصاص دارد، اما بسیار پیش آمد که بهار یا تابستان نیز یکسره هوا ابری بود و به بارندگی گذشت، در چنین شرایطی کشاورزان به دلیل پوسیدن زراعت بسیار متضرر می‌گردند.

مرتبط:

آشنایی با خانه های تاریخی کاشان