آشنایی با غار خفاش در ایلام

آشنایی با غار خفاش در ایلام

  • مجله چتراتا
172

این غار شگفت انگیز از لحاظ جغرافیایی در شهرستان دهلران استان ایلام قرار دارد. این غار طولی بالغ بر دویست وپنجاه وپنج متر و عرضی بالغ بر سی متر دارد و ارتفاع آن را پنجاه متر تخمین زده اند. درون این غار مواد معدنی و کانی های خشک شده و قندیل های چسبیده به سقف زیادی موجود می باشد.

آشنایی با غار خفاش در ایلام

غار خفاش

این غار شگفت انگیز از لحاظ جغرافیایی در شهرستان دهلران استان ایلام قرار دارد. این غار طولی بالغ بر دویست وپنجاه وپنج متر و عرضی بالغ بر سی متر  دارد و ارتفاع آن را پنجاه متر تخمین زده اند. درون این غار مواد معدنی و کانی های خشک شده و قندیل های چسبیده به سقف زیادی موجود می باشد.

غارخفاش در دامنه کوه قرر دارد و جزو منحصربه فردترین غارهای ایران به شمار می رود، زیرا در آن هزاران خفاش زندگی می کنند که این پستانداران در این غار خو گرفته اند و سالها این مکان را برای خود انتخاب کرده انداین غار خوف انگیز مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران  می باشد.

این موجودات پستاندار می باشند و بچه زا هستند ولی به آنها پرنده می گویند زیرا پرواز می کنند ولی پرن دارند و تخم زا نیستند. در واقع موجودات عجیبی می باشند و میتوان از آنها به عنوان تنها پستاندارانی یاد کرد که میتوانند پرواز کنند و در بین بسیاری از عموم جز وحشتناکترین و بدنام ترین موجودات روی کره زمین به حساب می ایند.

 این موجودات وهم برانگیز تنوع بالایی دارند و در همین غار شما میتوانید بیش از سه هزار گونه از این پستاندار را مشاهده کنید اعم از :دمدار ،دم موشی ،بال پهن ،... که همگی میتواند گزینه مناسبی برای تحقیق ومطالعه محققین باشند.

خفاشهای این غار در غروب آفتاب از غار خارج می شوند وحدودا سه کیلومتر را تا شهر طی می کنند و بعد مجدد به غار باز می گردند.خروج دسته جمعی آنها همی تواند جالب باشد و هم می تواند ترسناک به حساب آید.

قدمت غار خفاش ها

غار دهلران را میتوان جز کهن ترین غارهای ایران به شمار آورد، زیرا به علت استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوانی که در این غار مشاهده کرده اند قدمت آن را به عصر غارنشینی نسبت می دهند و البته دهلیزهای متعددی درون این غار موجود است که عمق برخی از آنها را چهارصدمتر تخمین زده اند.

بهترین زمان برای رفتن به این غار

اگر به قصد دیدن این خفاش ها میخواهید راهی این غار کهن شوید، باید فصل تابستان را برگزینید زیرا در این فصل هم آب وهوا خنک و مطبوع است و هم امکان دیدن پرواز خفاشها  مهیا است.

البته لازم به ذکر است که در فصل تابستان فعل وانفعالات این موجودات زیاد و جنب وجوش آنها بالا می رود،که اگر این موضوع شما را اذیت می کند میتوانید درفصل بهار یا زمستان به این مکان بروید.

مرتبط:

فهرج روستایی زیبا در دل کویر