آشنایی با کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران

آشنایی با کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران

  • مجله چتراتا
172

خوشبختانه ما در کشوری زندگی میکنیم که دارای مناطق گسترده ای می باشد و این مناطق هرکدام دارای ویژگی منحصر به فردی هستند.استانهای ایران هرکدام از لحاظ موقعیت جغرافیایی با استان دیگر فرق دارند که این تفاوت ها در غالب آب وهوا ،پوشش گیاهی،ارتفاع از سطح دریا و غیره می باشد. مادر این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را با کم ارتفاع ترین مراکز استانهای ایران آشنا کنیم.

آشنایی با کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران

خوشبختانه ما در کشوری زندگی میکنیم که دارای مناطق گسترده ای می باشد و این مناطق هرکدام دارای ویژگی منحصر به فردی هستند.استانهای ایران هرکدام از لحاظ موقعیت جغرافیایی با استان دیگر فرق دارند که این تفاوت ها در غالب آب وهوا ،پوشش گیاهی،ارتفاع از سطح دریا و غیره می باشد. مادر این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را با کم ارتفاع ترین مراکز استانهای ایران  آشنا کنیم.

استان گیلان

شهر رشت شهری است که به خاطر ریزش مداوم باران های ریز از آن به عنوان شهر باران های نقره ای یاد می کنند و به همین دلیل مردم این شهر در ساخت وساز خود از سفال استفاده می کنند و شیب زیادی را به سقف خانه های خود می دهند.  این شهر  از لحاظ ارتفاع چهار متر از سطح دریا بالاتر است و همین ارتفاع کم باعث رطوبت و شرجیشدت این منطقه در تابستان شده است .

  آب و هوای گیلان از منظر اقلیمی  به آب و هوای معتدل کاسپین معروف شده است  و به این علت است که این شهر دارای سواحل پستی می باشد و بادهایی از منطقه کاسپین که در جهت خلاف عقربه های ساعت است در این شهر می وزد از سواحل جنوبی کاسپین به وزش در می ‌آیند.

همچنین جالب است بدانید قله درفک در جنوب شهر رشت و متعلق به رشته کوه های البرز است که ارتفاعی در حدود سه هزاروپانصد متر دارد.

بوشهر

استان بوشهر شبه جزیره ای در جوار دریای خلیج فارس می باشد که دارای آب وهوای گرم  مرطوب است و فقط دارای هشت متر ارتفاع از سطح دریا می باشد.

این استان از چهار فصل فقط دو فصل آن را دارا می باشد، زمستان  های  خنک  که شامل ماه‌ های آذر، دی، بهمن، اسفند و تابستان های  گرم و خشک و طولانی.

متوسط دمای سالانه در بوشهر در حدود بیست و چهار درجه تخمین زده شده است و بیشترین مقدار آن در تابستان نزدیک به پنجاه درجه می باشد و کمترین مقدار آن در زمستان  نزدیک به شش درجه ثبت شده است.

بیشتر ساکنین این شهر پنجره های خود را در شمال غربی خانه های خود می سازند زیرا اختلاف فشار بین صحرای عربستان و جنوب ایران باعث به وجود آمدن بادهای شدیدی می شود که ممکن است گاهی در چند دقیقه خسارت های زیادی را به بار آورد.

بندرعباس

 یکی دیگر از مناظق کم ارتفاع در استان هرمزگان به مرکزیت بندرعباس واقع شده است. این شهر دارای میانگین ارتفاع نه متر از سطح دریا می باشد و همین ساله باعث شده که آب وهوای مرطوبی داشته باشد.بهترین فصل رفتن به این شهر پاییز و زمستان است زیرا با گرمایی که دارد دراین دو فصل شما میتوانید از آب وهوای معتدل و مطبوع بهره مند شوید.دمای هوای شهر بندرعباس در روزهای گرم سال به پنجاه و دو درجه می رسد و در روزهای سرد و زمستانی به دو درجه بالای صفر می رسد .

اهواز

استان خوزستان و شهر اهواز که جز گرم ترین شهر های ایران می باشد، دارای ارتفاعی بالغ بر شانزده متر از سطح دریا است و این شهر یک شهر جلگه ای محسوب می شود  ولی به دلیل  کمبود پوشش گیاهی باعث شده که در سالهای اخیر گرمای بی سابقه ای راتجربه کند.

اخیرا به علت نباریدن باران و نبود پوشش گیاهی در برخی نقاط آلودگی در این شهر به اوج خود رسیده است و میتوان علت اصلی این آلودگی را گرد و غبار صحرای عربستان و جنوب عراق دانست .

ساری

رتبه آخر در این نمودار را شهر ساری در استان مازندران گرفته است.این شهر که متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیای در میان رشته کوه های البرز واقع شده است لازم به ذکر است که این شهر تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد را دارا می باشد.

مرتبط:

معرفی هتل های نزدیک حرم امام رضا با قیمت مناسب