تنگه ارغوان در کجا قرار دارد؟

تنگه ارغوان در کجا قرار دارد؟

  • مجله چتراتا
172

معمولا به گذرگاه‌های باریک و عمیق، تنگه گفته می‌شود. در ایران هم مکان های زیادی وجود دارند که به نام تنگه وجود دارند و هر کدام زیبایی های بی نظیری در درون خود جای داده اند. تنگه ارغوان در ایلام نیز یکی از همین مکان ها می باشد که از زیباترین دره های غرب کشور به شمار می رود.

تنگه ارغوان در کجا قرار دارد؟

معمولا به گذرگاه‌های باریک و عمیق، تنگه گفته می‌شود. در ایران هم مکان های زیادی وجود دارند که به نام تنگه وجود دارند و هر کدام زیبایی های بی نظیری در درون خود جای داده اند.

تنگه ارغوان در ایلام نیز یکی از همین مکان ها می باشد که از زیباترین دره های غرب کشور به شمار می رود.

معرفی تنگه ارغوان

تنگه ارغوان در واقع دره‌ای بزرگ است که جزو زیباترین مناطق حفاظت شده استان ایلام به شمار می رود. در گذشته این تنگه گاوز نامیده می شد و در فاصبه سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار گرفته است. علت نامگذاری این دره به این نام بخاطر درختان ارغوان آن است.ارتفاع این درختان زیبا گاهی به دوازده متر می رسد و غالبا بصورت درختچه مشاهده می شود.

برگ‌های درخت ارغوان بصورت قلبی شکل و بدون کرک و دارای کناره‌های صاف هستند. در اردیبهشت ماه ، گل‌های این درختچه روی شاخه ها و حتی ساقه اصلی آن به وجود می آیند و چون بسیار پرتعداد هستند، روی درختان زیبا به نظر می رسند.

در واقع تنگه ارغوان یک محل مناسب برای رشد انواع گونه های گیاهی مقاوم در برابر سرما از جمله زالزالک، بلوط و کیکم است. پرورش زنبور عسل هم در تنگه ارغوان بواسطه همین گل ها و درخت ها رونق زیادی دارد.

در این دره جنگلهای انبوه بلوط و چندین چشمه و رودخانه نیز به چشم می خورد که مناسب برای طبیعت گردی است.

درختچه های زیبای ارغوان اکثرا در کنار رودخانه های فصلی و سیلابی رویش می کنند. تکثیر این درختچه ها هم از طریق بذری که درون غلافی جای گرفته است انجام می گردد و پس از یکسال شروع به گل دادن می کنند. زمانی که دمای روزها به بالاتر از پانزده درجه برسد کم کم غنچه ها شروع به باز شدن می کنند و طول عمر این شکوفه ها حدودا دو هفته می باشد.

مسیرهای دسترسی به تنگه ارغوان

برای رسیدن به تنگه ارغوان پس از رسیدن به ایلام باید وارد خیابان رسالت یا انقلاب شوید و مسیر کمربندی منتهی به تنگه را در پیش بگیرید. از خود ایلام تا تنگه با ماشین حدود بیست دقیقه راه باید طی کنید.

زمان مناسب سفر به تنگه ارغوان

بهترین زمان سفر به این تنگه اردیبهشت ماه و زمان روییدن درختچه های ارغوان است. باید بدانید که تنها دو هفته  از روییدن شکوفه ها فرصت دارید تا در انجا حضور پیدا کنید و از مناظر دیدنی لذت ببرید. با توجه به اینکه در نزدیکی این تنگه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد پس حتما با خود وسایل مورد نیاز و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

همچنین با توجه به آتش سوزی های اخیر در زاگرس مرکزی و جنگل ای بلوط این مناطق ، حتما سعی کنید تا حد امکان از برپا کردن آتش در طبیعت زیبای این منطقه اجتناب کنید و اگر هم مجبور شدید حتما مراقب باشید تا به پوشش گیاهی منطقه آسیب نزنید و نکته‌ی مهم اینکه کفش‌های مخصوص مناطق کوهستانی بپوشید تا به مشکل برنخورید.

مرتبط:

از قلعه تل در خوزستان چه می دانید؟