با روستای ییلاقی جاغرق بیشتر آشنا شوید

با روستای ییلاقی جاغرق بیشتر آشنا شوید

  • مجله چتراتا
172

معرفی اجمالی جاغرق این ییلاق زیبا،آب و هوایی کوهستانی دارد که جزو بخش طرقبه شهرستان بینالود خراسان رضوی است. جاغرق در بیست کیلومتری شمالغرب شهر مشهد قرار گرفته که در آن باغ های فراوان میوه و دره های سرسبز را می توان مشاهده کرد.

با روستای ییلاقی جاغرق بیشتر آشنا شوید

شهر مشهد علاوه بر جاذبه های مذهبی و طبیعی، دارای روستاهای مخصوص گردشگری نیز می باشد.از جاهای دیدنی مشهد، روستای کهن سال جاغرق است. این روستا بخصوص در فصل بهار بسیار زیبا و سرسبز و دنج می باشد. با چتراتا همراه باشید تا شما را بیشتر با این روستای زیبا آشنا کنیم.

معرفی اجمالی جاغرق

این ییلاق زیبا،آب و هوایی کوهستانی دارد که جزو بخش طرقبه شهرستان بینالود خراسان رضوی است. جاغرق در بیست کیلومتری شمالغرب شهر مشهد قرار گرفته که در آن باغ های فراوان میوه و دره های سرسبز را می توان مشاهده کرد.

این روستا دارای مناظری فوق العاده همراه با چشم اندازهایی خیره کننده است که در بین بومی ها و غیربومی ها طرفداران خود را دارد. معتدل بودن این روستا در فصول گرم سال یکی از مزیت های بزرگ روستای جاغرق است.

این روستا از لحاظ تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است و سالانه افراد بسیاری را با هدف تفریح و گردش در بناهای تاریخی به سمت خود می کشاند.

جاغرق به چه معناست؟

جاغرق ترکیب شده از دو کلمه جا به معنی مکان و غرق به معنی زیر آب بودن است که علت آن هم این است که در گذشته آب فراوانی در این روستا بوده است..در لغت نامه دهخدا نیز از نام این روستا به صورت،جاغرگ یا جغرگ آورده شده که خود اهالی نیز به آن جغرگ می گویند.

بافت و آب و هوای روستای جاغرق

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از مهمترین ویژگی های این روستا، نوع آب و هوای آن است. این روستای کوهستانی در زمستان سرد و در تابستان خنک است. منابع فراوان آب در این روستا باعث شده پوشش گیاهی اطراف، بسیار گسترده و سرسبز شود.

جاغرق از کوچه باغ های فراوانی تشکیل شده است که از دیدن آن ها سیر نخواهید شد. مراجعه زیاد گردشگران و قدم زدن آن ها در این کوچه ها باعث شده که مسیر پیاده روی در دل روستا ایجاد شود. یادتان نرود که در کل این مسیر آب جوی روان است.

بافت اصلی و تاریخی شهر جاغرق در انتهای روستا است و در ابتدای آن ساختمان های جدیدتر ساخته شده اند و هرچه به سمت داخل جاغرق پیش بروید،کوچه باغ های بکرتر و زیباتری مشاهده خواهید کرد.

جمعیت ساکن این روستا که حدودا دوهزار وششصد نفر هستند، که به دلیل فراوانی آب و وجود زمین های حاصل خیز، اکثریت به کشاورزی مشغولند.همچنین با توجه به توریستی بودن منطقه بسیاری از مردم جاغرق به شغل آزاد نیز روی آورده اند.

از میوه جات مهم جاغرق می توان به  سیب و گیلاس و توت اشاره کرد.

آثار تاریخی روستای جاغرق

روستای جاغرق علاوه بر جاذبه طبیعی ، دارای آثار تاریخی بیشماری نیز می باشد. بنابراین با مراجعه به جاغرق می توانید هم از طبیعت لذت ببرید و هم از آثار تاریخی بهره ببرید. مانند رباط های شاه عباسی و درخت چنار هفتصد ساله است. همچنین در ضلع شرقی این روستا، کوهی به نام قنبرکوه وجود دارد که می گویند یکی از غلامان امام اول در آن دفع است. همچنین به دلیل قدمت بالای این روستا می توان گورستان دارای شناسنامه ملی را مشاهده کرد.

مرتبط:

آشنایی با جنگل سنگده