معرفی کامل قلعه جونقان

معرفی کامل قلعه جونقان

  • مجله چتراتا
172

یکی از جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری قلعه جونقان است که این قلعه در شهر جونقان می باشد و درسال 56 جز لیست آثار ملی قرار گرفت.این شهر درگذشته از اب وهوای مطلوبتری برخوردار بوده و دارای زمین های حاصلخیزی بوده است . همچنین شما در این شهر می توانید آثار باستانی اعم از طاق های سنگی ساسانیان و سنگ نوشته اتابکان را پیدا کنید که همین آثار گویای قدمت و دیرینگی این شهر است.

معرفی کامل قلعه جونقان

چهارمحال بختیاری دومین استان کشورمان از نظر مساحت می باشد و یکی از استان‌ های مناطق کوهستانی فلات مرکزی کشورمان می باشد. این استان زیبا از شمال و شرق با اصفهان و از سمت غرب با خوزستان و از جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و در شمال غربی با لرستان هم مرز و همسایه است. در این مطلب از چتراتا می خواهیم یکی از جاذبه های تاریخی این استان را به شما معرفی کنیم.

قلعه جونقان

یکی از جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری قلعه جونقان است که این قلعه در شهر جونقان  می باشد و درسال 56 جز لیست آثار ملی قرار گرفت.این شهر درگذشته از اب وهوای مطلوبتری برخوردار بوده و دارای زمین های حاصلخیزی بوده است . همچنین شما در این شهر می توانید آثار باستانی اعم از طاق های سنگی ساسانیان و سنگ نوشته اتابکان را پیدا کنید که همین آثار گویای قدمت و دیرینگی این شهر است.

قدمت جونقان قلعه

قدمت این بنا را می توان به اواخر دوره قاجار نسبت داد و همچنین این کاخ زیبا که برگرفته از کاخ های اروپایی متعلق به قرن نوزدهم می باشد و آن را میتوان به کاخ سردار اسعد بختیاری نسبت داد.

معماری قلعه جونقان چگونه است؟

قلعه جونقان مشتمل بر دو طبقه است که طبقه فوقانی این بنا در سه جهت شرقی، جنوبی و شمالی  می باشد که  دارای ایوان با ستون‌های سنگی است و آجرکاری‌های متنوعی دارد. این بخش از بنا متعلق به طبقه  اعیانی و شاه‌نشین بوده و سقف اتاق‌ها به صورت هندسی توفال‌کوبی شده است.طبقه زیرین نیز که در عمق یک متری از همکف محوطه کاخ قرار دارد که برای  ورود به آن از زیرپله‌های طبقه فوقانی استفاه می شود.

در این طبقه سقف تمامی راهروها و اتاق‌های منشعب، به شیوه قمی‌پوش، طاق زده شده است.

ویژگی های تزیینی قلعه

قطعات سنگ نما با نقوش هندسی مستطیل و لوزی که برای  حجاری های نمای بیرونی طبقه ی زیرین استفاده شده است بر بدنه ی جرز های بین پنجره ها ، لچک ، پیشانی و لبه ایوان نیز نقوش اسلیمی و گل بوته وجود دارد.

ستون های سنگی که به صورت جفتی  در سه جبهه شرقی ، جنوبی و شمالی درکنار هم قرار گرفته اند، که در مجموع شش جفت در ایوان شمالی ، شش جفت در ایوان جنوبی و شش جفت در ایوان شرقی قرار دارد. همچنین سر ستون های طوماری که مزین  با گل چند می باشد.زیر ستون ها نیز به صورت مکعب مستطیل با نقوش یکنواخت است که شامل گل چند پر و نیلوفر  می باشد .

تمامی سر بخاریهای اتاقها ، زیرزمین و طبقه ی فوقانی دارای گچبری زیبایی می باشد و
شما میتوانید هنر آجر کاری را در تمامی سطوح بیرونی اعم از  دیوار غربی از بالای بنا و سطوح پیشانی ازاره های سنگی تا انتهای دیوار و نیز پخ های چهار زاویه قس های ایوان ها  مشاهده کنید.

برای شکوه  و جلای این بنا از معرق روی چوب و فلز کوبی که به شکل های متنوع می باشد استفاده کرده اند و بیشتر فضاهای فوقانی ، درهای ورودی راهروی اصلی را میتوانید با این هنر زیبا مشاهده کنید.

این کاخ زیبا و باشکوه در دوران مشروطیت از آن به عنوان یک پایگاهی برای جنبش مشروطه خواهی مردم این خطه استفاده می شده و همین مساله باعث شده است که توسط سازمان میراث فرهنگی وگردشگری به نام موزه مشروطیت شهرت یابد.

 

مرتبط:

با بهترین رستوران های شهر اردبیل آشنا شوید