اطلاعاتی در مورد ماداکتوی ایلام

اطلاعاتی در مورد ماداکتوی ایلام

  • مجله چتراتا
172

اولین شهر تاریخی دوره ساسانی محققان و زمین شناسان آثار تاریخی بسیاری از دوران ساسانی در استان ایلام کشف کرده اند و از لحاظ زمین شناسی، بزرگ‌ترین ژئوپارک جهان را به این منطقه نسبت داده اند .دره شهر در استان ایلام واقع شده است و میتوان قطب تاریخی این استان به حساب آورد.

اطلاعاتی در مورد ماداکتوی ایلام

در این مطلب از چتراتا به سراغ استانی در غرب ایران رفته ایم که از لحاظ قدمت از بسیاری استانهای ایران متمدن تر می باشد. پس اگر تمایل دارید یکی از جاذبه های این استان را با هم بررسی کنیم، ما را در این مطلب یاری کنید.  

اولین شهر تاریخی دوره ساسانی

 محققان و زمین شناسان آثار تاریخی بسیاری از دوران ساسانی در استان ایلام کشف کرده اند  و از لحاظ زمین شناسی، بزرگ‌ترین ژئوپارک جهان را به این منطقه نسبت داده اند .دره شهر در استان ایلام واقع شده است و  میتوان قطب تاریخی این استان به حساب آورد.

دره شهر(شهرقلعه های ایران)

این شهر در غرب ایران می باشد و در استان ایلام واقع شده است و به دلیل وجود قلعه های بسیار در این شهر،از آن به عنوان شهر قلعه های ایران یاد می کنند. محققان مساحت آن را بالغ بر دویست هکتار تخمین زده اند و دارای نامهای متعددی از قبیل :مهرگان کده ،مهرجان قذق ،ماداکتو ،مهرجان کده می باشد.

دره شهر جز شهرهای کوهپایه ای در ایران است ویکی از بزرگترین شهرهای  تاریخی ایران در  دره شهر واقع شده است.لازم به ذکر است که نام پیشین دره شهر، سمیره و نام قبلی  سمیره، ماداکتو بوده است.

ماداکتو

بسیاری از محققان آغاز شهرسازی را به دوران ساسانیان نسبت می دهند و بر این باورند که ماداکتو (سمیره) را پادشاه خسرو پرویز ساسانی بنا کرده است و روایت هایی موجود است مبنی بر اینکه اسکندر مقدونیه هنگام حرکت از شوش از این شهر عبور کرده است .

ویژگی های ماداکتو

عیلامیان روزگاری در عهد باستان فرمانروای کوههای لرستان و راه بزرگ ارتباطی منطقه و دره رودخانه  و مرز شمالی را  به تصرف خود در آوردند و شروع به ساخت  بناهای ختلف و  مستحکمی کردند و شهر ماداکتو را به عنوان  پایتخت دوم خود انتخاب کردند.

شهر ماداکتو در حمله و جنگ آشور ویران شد و در دوران حکومت هخامنشینان از رونق آن کاسته شد ولی در زمان ساسانیان مجددا این شهر احیا گردید و آبادانی قبل خود را بدست آورد.این شهر در زمان آبادانی خود حدودا پنج هزار خانه داشته است که مشتمل بر :بنای مسجد ،اماکن مسکونی ،خانه اربابی  ،برج نگهبان ، سیستم آبکشی ودفع فاضلاب ... بوده است .

همچنین در معماری این بنا از گچ بری هایی استفاده شده است که بسیار زیبا وبی نظیر بودند و اخیرا سکه هایی پیدا شده است که متعلق به خسرو سوم وجانشینان او می باشد.

قدمت ماداکتو

شهر متمدن و قدیمی ماداکتو را حدودا به هزار وچهارصدسال پیش نسبت می دهند، زمانی که سلسله ساسانیان بر ایران حکومت داشته اند، ولی متاسفانه این شهر براثر زلزله تخریب شده است و امروزه شما شاهد قسمتی از آن هستید.

لازم به ذکر است که شهرتاریخی ماداکتو در روزگارهای قدیم پایتخت عیلام (ایلام) بوده است.

مرتبط:

معروفترین مراکز خرید همدان