همه چیز در مورد منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

همه چیز در مورد منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

  • مجله چتراتا
172

این منطقه با ارزش از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بخش باینگان شمالغرب استان کرمانشاه واقع شده است و جز مناطق نمونه گردشگری در کرمانشاه محسوب می شود. منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل دارای مساحتی بالغ بر دوهزار چهارصد هکتار می باشد و در سال هفتاد وهشت به عنوان منطقه ای حفاظت شده معرفی شد وثبت گردید. همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق می باشد

همه چیز در مورد منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

این منطقه با ارزش از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بخش باینگان شمالغرب استان کرمانشاه واقع شده است  و جز مناطق نمونه گردشگری در کرمانشاه محسوب می شود. منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل دارای مساحتی بالغ بر دوهزار چهارصد هکتار می باشد و در سال هفتاد وهشت به عنوان منطقه ای حفاظت شده معرفی شد وثبت گردید. همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق می باشد

 به دلیل متغیر بودن ارتفاع از سطح دریا و  تنوع اقلیمی و  شرایط خاص زیستی که در این منطقه موجود است ،باعث شده تا در این منطقه انواع گونه های گیاهی وجانوری با ارزش مشاهده ویافت شودکه در نوع خود بی نظیرند.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد و در واقع یک منطقه جنگلی و کوهستانی به حساب می آید و یکی از شاخصه های اصلی این مکان درخت بلوط می باشد که علاوه بر بلوط این مکان دارای گیاهان دیگری از قبیل : ون، بنه، کورد، کیکم، زالزالک، ارغوان، گلابی وحشی، ، زبان گنجشک، ، سیاه تلو، لاله واژگون ، آلوچه، ختمی و انواع گندمیان می باشد.

بررسی گونه جانوری منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل

شوکا، گوزن مینیاتوری

 این منطقه یک زیستگاه با ارزش برای شوکا یا گوزن مینیاتوری می باشد . شوکای با ارزش وزیبا ، گوزنی است که دارای رنگ سرخ یا سربی است و دوستدار زندگی در مکانهای سردسیر می باشد. این گوزن کوچک بومی جز منطقه اوراسیا به حساب می آید .

شوکا دوست داشتنی علف خوار می باشد و به همین دلیل نواحی جنگلی میتواند مکان مناسبی برای زندگی این گونه با ارزش باشد . در واقع زیستگاه اصلی شوکا حوالی دریای خزر است، اما متاسفانه تعداد اندکی از این گونه با ارزش در این منطقه  زندگی میکنند که تعداد آنها حدودا بیست الی سی تا می باشد.

از  حضور شوکا در این مکان به عنوان  نماد زیست محیطی ورزش استان کرمانشاه بهره بردند.گونه های دیگر جانوری این منطقه از قبیل خرس،خوک وحشی ، یله مارو ، سنجاب ،پلنگ، ، کل و بز، ، گرگ، ، تشی، سیاه گوش، روباه، انواع گنجشک‌سانان، کبک، تیهو، مار پلنگی، گرزه ‌مار می باشد.

حیواناتی که در این مطقه زندگی می کنند، وجودشان باعث زیبای کوهها وجنگل ها شده است و جلوه شگفت انگیزی را به این طبیعت داده است که سرتاسر با ارزش و وصف نشدنی است.  

 

مرتبط:

آشنایی با آبشار زیبای دودوزن در گیلان