از گردشگری غذایی چه می دانید؟

از گردشگری غذایی چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

امروزه گردشگری فقط محدود به دیدن یک مکان طبیعی، تاریخی و استفاده از تفریحات آن نیست بلکه خیلی ها به یک شهر یا کشور سفر می کنند، فقط به این دلیل که بتوانند غذای آن منطقه را امتحان کنند. این گردشگری در سرتاسر دنیا، یکی از انواع جذاب و پر طرفدار است و مدتی است در ایران هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

از گردشگری غذایی چه می دانید؟

امروزه گردشگری فقط محدود به دیدن یک مکان طبیعی، تاریخی و استفاده از تفریحات آن نیست بلکه خیلی ها به یک شهر یا کشور سفر می کنند، فقط به این دلیل که بتوانند غذای آن منطقه را امتحان کنند. این گردشگری در سرتاسر دنیا، یکی از انواع جذاب و پر طرفدار است و مدتی است در ایران هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

در ادامه با چتراتا  همراه باشید تا با مفهوم این نوع گردشگری، بیشتر آشنا شویم.

مفهوم گردشگری غذایی

این نوع از گردشگری در واقع یک فعالیت عمومی است و البته فقط شامل خوردن غذا نمی شود، بلکه همه ی جنبه های آن را از فروشنده های دوره گرد گرفته تا رستوران های لوکس را در بر می گیرد.

 به عبارت دیگر، هر کسی که به هر شکلی با غذا ارتباط دارد، جزیی از این صنعت است. خیلی ها فکر می کنند که گردشگری غذایی به معنای بررسی تخصصی غذاهای هر منطقه توسط افراد خبره در آشپزی است اما اینطور نیست، البته بخشی از آن هست اما در واقع قسمت کوچکی از آن محسوب می شود.

منحصر بفرد بودن، طعم و عطر و ارگانیک و طبیعی بودن غذا هم در کنار جذابیت غذا از نظر طعم و کیفیت و تازگی اهمیت زیادی دارد و همه ی این هاست که فرهنگ آشپزی یک منطقه را شکل می دهد و باعث جذب گردشگر می شود.

گردشگری غذایی چه اهدافی را دنبال می کند؟


می توان گفت که هدف از گردشگری غذایی، آشنایی با غذاهای مختلف و فرهنگ غذایی مناطق بدون رده بندی یا دادن نظرهای تخصصی است. در واقع در این نوع گردشگری، هر چه غذا ساده تر باشد، جذابیت بیشتری دارد.

رابطه غذاهای ایرانی و این نوع گردشگری

از نظر خیلی از راهنمایان گردشگری، ایران یکی از جذاب ترین مقاصد این نوع گردشگری می باشد. در کنار غذاهای محلی، تنقلات و شیرینی های محلی هم لطف خودشان را دارند. آگاه سازی مردم از فواید غذا‌های سنتی و سلامت آن می تواند تاثیری عمیق بر گسترش مصرف آن ها داشته باشد. این غذاها اغلب با مواد غذایی ارگانیک و بدون نگه دارنده ها پخته می شوند و از آن جا که روش پخت آرام و سالمی دارند می توانند محبوبیتی بیش از گذشته داشته باشند.

می توان به جاذبه های فرهنگی هر منطقه، غذاهای آن منطقه را هم اضافه کرد. حتی نام آن ها هم برگرفته از فرهنگ و زبان آن منطقه است و ارتباطی قوی می توان میان آن ها یافت.

مثال های فراوانی از این موراد در کشور عزیزمان ایران دیده می شود مانند: گاتخ شورباسی (آبگوشت ماست) و قورت شورباسی (آبگوشت کشک) در استان آذربایجان غربی و کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج) در استان آذربایجان شرقی نمونه ای از همین ارتباط است. یا نمونه های دیگر از رابطه گردشگری غذایی و غذاهای ایرانی مثل آش میوه، خورشت غوره بادمجان، آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره همدان تا کوفته هلو، رب پلو، آش انار، قنبرپلو، کلم پلو، دو پیازه و فالوده، شکرپنیر، بادام سوخته، مسقطی و انواع عرقیات معطر استان فارس و به ویژه شیراز.

یا در شمال کشور از کباب ترش گرفته تا  شیش انداز، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکوی خاویار، زیتون پرورده، حلوای درونگ، کلوچه در استان گیلان هم که برای همه آشنا است.

آشنایی با بهترین شهرهای جهان در زمینه تجربه گردشگری غذایی

1.    نیواورلئان در آمریکا

غذاهایی که در این منطقه از امریکا طبخ می شود بعلت اینکه ترکیبی از سنت بومیان آمریکا، ساکنان فرانسوی، آفریقایی ها، فرهنگ آمریکای جنوبی و نیز طعم های کارائیب و کاجون است از جاذبه فراوان برخوردار هستند. چهار غذای محبوب این منطقه عبارتند از پو بوی (ساندویچی متشکل از گوشت بیف یا گوشت میگو، ماهی یا خرچنگ)، گومبو(خورش متشکل از سبزی های غرب آمریکا مانند بامیه که با برنج سرو می شود)، جامبالایا(ترکیبی از غذاهای دریایی، گوشت، سبزیجات و برنج) و بِینیت beignet که شیرینی های دونات مانندی تهیه شده از خمیر کاملا سرخ شده و پودر شکر هستند.

2.    توکیو

توکیو بیش از 220 رستوران میچلین استار دارد که بیش از هر شهر دیگری در جهان است. سر آشپزهای توکیو، باترکیب کردن تکنیک های قدیمی و شیوه های مدرن، مهارت خاصی در خلق غذاهایی با کلاس جهانی دارند. از غذاهای تهیه شده از نودل تا سوشی های گران قیمت، کیفیت چیزیست که در تمام غذاها به چشم می خورد. دلیل دیگری که غذاهای توکیو را در جهان برجسته کرده، اهمیتیست که این شهر به استفاده از تازه ترین و در عین حال فصلی ترین سبزیجات می دهد.

3.    لیون فرانسه


فرانسه و به ویژه شهر پاریس در جذب توریست هایی که علاقه خاصی به تست کردن طعم غذاهای فرانسوی دارند، شهرت ویژه ای دارد. اما در واقع این لیون است که در جهان به عنوان یکی از بهترین شهرهای غذایی شناخته شده است. این نکته را هم باید بدانید که غذاهای لیون به خاطر غنا، سادگی و کیفیت فوق العاده خود شناخته شده هستند.

4.    سن سباستین در اسپانیا

مدت هاست که بر نواحی شمالی اسپانیا، پینتکسوس که در حقیقت سبک خاصی از غذا می باشد، مسلط شده است. این نوع که مشابهت زیادی با تاپاس دارد، پیش غذا یا خوراک های کوچک حاضری هستند که معمولا همراه نوشیدنی و در یک فضای اجتماعی سرو می شوند.

 در سن سباستین آشپزها، این غذاهای سبک را به منوهای خود افزوده اند و به جای انتخاب از سوی مشتری، به انتخاب خود آنها را به سفارش مشتری اضافه می کنند.

5.    فلورانس ایتالیا

فلورانس در سراسر جهان به خاطر هنر، تاریخ، معماری، مد و همچنین غذاهای منحصر به فرد خود شناخته شده است. غذاهای روستایی در طول سال های متمادی بی تغییر مانده و عمر آنها به تمدن های باستانی برمی گردد. امروزه نیز همان غذاها همچنان در وعده های غذایی مردم وجود دارند. این را هم باید بدانید که فلورانس در واقع به واسطه روغن زیتون، پنیر و گوشت های کبابی خود معروف است. غذاهای محبوب آن نیز سوپ های مقوی، گوشت خرگوش و گوزن است.

 

 

مرتبط:

لیستی از بهترین رستوران های شهر کرمان