معرفی روستای زشک در مشهد

معرفی روستای زشک در مشهد

  • مجله چتراتا
172

روستای زشک از لحاظ موقعیت مکانی در امتداد رشته کوه زیبای بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و البته در فاصله بیست کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. فاکتورهای متعددی در روستای زشک وجود دارد که باعث شده این روستا در بین گردشگران بومی و غیر بومی همواره محبوب باشد. از این موارد می توان به وجود چشمه سارهای متعدد و باغات سرسبز و محیط زیبا و طبیعی اشاره کرد.

معرفی روستای زشک در مشهد

همه ما شهر مشهد را بیشتر بخاطر وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم می شناسیم اما مشهد و شهرهای اطراف آن از جاذبه های دیدنی و زیبایی برخوردار است. با چتراتا همراه شوید تا شما را با یکی از همین جاذبه ها یعنی روستای زشک بیشتر آشنا کنیم.

معرفی روستای زشک

روستای زشک از لحاظ موقعیت مکانی در امتداد رشته کوه زیبای بینالود و در سرچشمه دره  شاندیز و البته در فاصله بیست کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است.

فاکتورهای متعددی در روستای زشک وجود دارد که باعث شده این روستا در بین گردشگران بومی و غیر بومی همواره محبوب باشد. از این موارد می توان به وجود چشمه سارهای متعدد و باغات سرسبز و محیط زیبا و طبیعی اشاره کرد.

 بهترین تایم برای سفر به روستای زشک، بهار و تابستان است اما دیدنش در فصل پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست.

رودخانه ای دائمی در این منطقه جریان دارد که از جنوب روستا گذشته و باعث به وجود آمدن باغ های بسیار زیبا با هوای مطبوع در این منطقه گشته که هر بیننده ای را مجذوب و محسور خود خواهد کرد. این روستا از معدود ییلاقات شهر مشهد است که با وجود حفظ نفوذ جامعه ی شهری و نیز همجواری با شهر مشهد توانسته است تا همچنان هویت طبیعی خود را حفظ نماید. جالب است درباره ی این روستا این نکته را بدانید که زشک در لغت برگرفته شده از واژه ی زو اشک است.که در زبان محلی به معنای چشمه های جوشان می باشد.

روستای زشک به دلیل دارا بودن طبیعت بسیار زیبا، آب و هوایی معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می شود. البته خوبی این چشمه سارها تنها برای نام گذاری این روستا کاربرد نداشته است بلکه به علت وجود این چشمه های جوشان و متعدد در این منطقه، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی در اختیار باغداران است

محصولات باغات روستای زشک شامل گلابی و گیلاس، گردو و آلو قرمز و هلو می باشد. شاید به خاطر برکت این رودخانه ها و چشمه ها باشد که شغل اکثر مردم روستای مذکور، باغ داری، شیلات و  پرورش دام وطیور و صنایع دستی می باشد.

در این روستای زیبا علاوه بر باغ های حاصلخیز، طبخ نان محلی خوشمزه نیز رواج زیادی دارد و گردشگرانی که به این روستا می آیند از نان های محلی روستای زشک نیز استفاده می کنند و کلی لذت می برند.

در سفرتان به این روستا می توانید از خدمات مجموعه ی گردشگری و رستوران کوروش ابرده که بین میلاد سه و چهار قرار گرفته است استفاده نمایید. رستوران ایرانیان ابرده نیز نبش میلان ۲۳ است و رستوران آفتابگردان نیز بین ییلاق ۴ و ۶ قرار گرفته اند و با انواع کباب های محلی از شما پذیرایی می کنند.

جاذبه های روستای زشک

چشمه قلقلی: یکی از پرآب ترین و دیدنی ترین چشمه ها در ییلاقات اطراف مشهد، همین چشمه قلقلی است.  نام این چشمه بخاطر این است که همچون لوله آبی که ترکیده باشد با قل قل از زمین می جوشد.

قله شیرباد: بلندترین قله کوهستان بینالود ، قله شیرباد است که بیش از سه هزار متر ارتفاع دارد و بسیاری از ورزشکاران و کوهنوردان به این قله صعود می کنند.

چگونه به روستای زشک در مشهد برویم؟

از مشهد تا روستای زشک تنها یک ساعت زمان و فاصله می باشد. برای سفر به زشک ابتدا باید به شهر شاندیز بروید و سپس یک جاده مستقیم از پارک وکیل آباد مشهد، شما را به این شهر می رساند. همچنین از  شاندیز تا روستای زشک نیز حدود پانزده کیلومتر راه است.

 

مرتبط:

آشنایی با روستای دستک