آشنایی با مفهوم گردشگری فرهنگی

آشنایی با مفهوم گردشگری فرهنگی

  • مجله چتراتا
172

گردشگری فرهنگی یک شیوه گردشگری قدیمی است که در طول تاریخ، همواره آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها و ملل مختلف و دست یافتن به هویت فرهنگی آن‌ها و کسب تجربه از این طریق یکی از اهداف گردشگران بوده است.بخاطر اینکه در زمان های قدیم چیزی به نام اینترنت و دهکده جهانی وجود نداشت ، این نوع گردشگری بسیار اهمیت داشت.

آشنایی با مفهوم گردشگری فرهنگی

گردشگری انواع مختلفی دارد مثل  گردشگری از نوع تفریحی،گردشگری از نوع تجاری،گردشگری در حوزه آموزشی، اکوتوریسم، گردشگری درمانی  که در مطالب پیشین سایت به شرح تعدادی از این موارد پرداختیم. در این مقاله  از چتراتا قصد داریم به توضیح پیرامون گردشگری فرهنگی بپردازیم.

آشنایی با واژه فرهنگ

فرهنگ یعنی جمعی از باورهایمان، اموخته هایمان ، ذهنیت شکل گرفته هنرهایمان،اخلاق و عادات روزمره مان که در بین ما و شما در یک مملکت جمع می شود و مردم یک جامعه با آن زندگی می‌کنند.

تاریخچه گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی یک شیوه گردشگری قدیمی است که در طول تاریخ، همواره آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها و ملل مختلف و دست یافتن به هویت فرهنگی آن‌ها و کسب تجربه از این طریق یکی از اهداف گردشگران بوده است.بخاطر اینکه در زمان های قدیم چیزی به نام اینترنت و دهکده جهانی وجود نداشت ، این نوع گردشگری بسیار اهمیت داشت.

در واقع شما در دنیای مدرن امروزی از هرچیزی که اطلاع کافی نداشته باشید با یک سرچ کوتاه در صفح کامپیوتر یا موبایلتان به آن دست پیدا می کنید ولی در روزگار قدیم هر کشوری برای اینکه بتواند از تجربه دیگر کشورها در امور مختلف استفاده کند، از طریق سفر به آن کشورها و مشاهده فرهنگ آن‌ها کسب تجربه کرده و این تجربیات را به کشور خود منتقل می‌کرد.

ویژگی های گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی را می توان بیش از هر چیز به شیوه زندگی، تاریخچه، اندیشه و هنر مردمان یک جامعه ربط داد. به همین منظور گردشگر فرهنگی اغلب، اکثر تایم سفر خود را صرف بازدید از هر آن چیزی می‌کند که به نوعی به فرهنگ یک منطقه مثل موزه ها و بناهای تاریخی و اثار دینی مرتبط است.

اثرات گردشگری فرهنگی

گردشگری در آن واحد هم پدیده­ای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی و سیاسی است و انتقال سرمایه­ ها بین مردم و مکان ­ها را ممکن ساخته است. حتي اگر مردم از حس کنجکاوی يا حساسيت فرهنگی پایینی برخوردار باشند، باز هم مسافرت به اين دليل که امکان تماس با محيط های ديگر را فراهم می کند، گردشگران را تحت تأثير قرار می دهد.

اصلی ترین عوامل توسعه گردشگری فرهنگی

الف. ویژگی‌های خاص نیازهای فرهنگی گردشگری

در واقع گردشگری فرهنگی، نیازهای خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد که به راحتی در جامعه قابل مشاهده هستند و در یک مرحله خاصِ توسعه اجتماعی و اقتصادی در جوامع به منصه ظهور می‌رسند.اموری که مربوط به تغییرات شیوه زندگی مردم است. بنابراین گردشگری فرهنگی می‌تواند با بازگرداندن و بهبود شخصیت انسان از طریق سفر توریستی تعریف شود.

ب. ارزش‌های فرهنگی

پیش نیاز ویژه برای توسعه گردشگری فرهنگی همین ارزش‌های فرهنگی می باشند. آنها در ذات خود مجموعه‌ای از اشیاء و پدیده‌هایی هستند که اثرات شناختی آنها نیازهای فرهنگی گردشگری را برآورده می‌کند.

ارزش‌های فرهنگی بر بالا بردن میزان و آمار گردشگران فرهنگی، منحصر به فرد بودن یک محیط خاص به عنوان مکانی برای گردشگری فرهنگی، مدیریت گردشگری، توانایی حفظ علاقه گردشگران، برنده شدن در رقابت‌های مشابه و نظایر آن تأثیری درازمدت می‌گذارد.

پ. محصولات گردشگری

گردشگری فرهنگی با یک محصول توریستی خاص مشخص می‌شود که توسط کالاهای خاص و ارائه خدمات به به انگیزه‌ بخشی برای گردشگران فرهنگی می‌پردازد. با در نظر گرفتن ماهيت بومي گردشگري فرهنگي، تحليل تک تک عناصر وابسته به این صنعت، نشان مي‌دهد که جشنواره‌ها مي‌توانند ابزار بسيار جذاب و در عین حال قابل اعتمادي برای جذب گردشگرهاي فرهنگی باشند.

همچنین جشنواره‌ها هم به دلیل ایجاد درک متقابل و همکاري بين مردم دارای اهمیت هستند و هم به دلیل امکان رشد اقتصادي و اجتماعي مناطق گردشگرپذیر باید از جانب صنعت توریسم مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

یکی دیگر از محصولات گردشگری موزه‌ها هستند. البته ذکر این نکته اجتناب ناپذیر است که متأسفانه در سطح بین المللی، هنوز نگرش کاملی نسبت به گردشگری فرهنگی وجود ندارد. گردشگری فرهنگی وابسته به سازمان‌هایی جهانی زیادی است نظیر سازمان جهانی گردشگری (دبلیو تی اُ)، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، شورای بین المللی آثار و ابنیه تاریخی، سازمان شهرهای تاریخی جهان و اتحادیه اروپا و نهادهای فرهنگی آن است، اما هیچ کدام از این سازمان‌ها اطلاعات آماری عمومی دقیقی درباره این صنعت ثبت نکرده‌اند.

از جمله عوامل دیگر که در توسعه گردشگری فرهنگی نقش دارند، بالا بردن دانش عمومی نسبت به اهمیت میراث فرهنگی، در کنار سطح درآمد و مدت زمان اوقات فراغت مردم است. این نوع گردشگری با هزینه مناسب و زمان کوتاه آن، میتواند یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های توریستی برای سفرهای کوتاه مدت برای تعطیلات آخر هفته باشد چرا که دیدار از یک شهر به همراه ترکیبی از تعطیلات در کنار دریا و کوه‌ها از طریق تورهای روزانه و رفتن به مکان‌هایی با جاذبه‌های جغرافیایی فرهنگی و تاریخی ممکن است.

 

 

مرتبط:

همه چیز در مورد گردشگری ورزشی