برکه کل در کجاست؟

برکه کل در کجاست؟

  • مجله چتراتا
172

برکه کل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان گراش استان فارس واقع شده است .برکه کل در واقع آب انباری است که توسط همت حاج اسدالله گراشی و برادر فتحعلی خان معروف به بیگلر بیگی بنا شده است که متاسفانه بعد از زلزله لارستان سقف این مکان ریزش می کند و از بین می رود و از آب موجود در این برکه برای مصارف کشاورزی و آب اشامیدنی از آن بهره می بردند.

برکه کل در کجاست؟

در این مطلب از چتراتا به سراغ یک اثر تاریخی در شهر زیبا و استان تاریخی فارس  رفته ایم که هم از لحاظ قدمت و هم از لحاظ معماری هر فردی را به شگفتی وا می  دارد. پس اگر تمایل به آگاهی از این اثر تاریخی را دارید مارادراین مقاله همراهی کنید.

برکه کل

برکه کل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان گراش استان فارس واقع شده است .برکه کل در واقع آب انباری است که توسط همت حاج اسدالله گراشی و برادر فتحعلی خان معروف به بیگلر بیگی بنا شده است که متاسفانه بعد از  زلزله لارستان سقف این مکان ریزش می کند و از بین می رود و از آب موجود در این برکه برای مصارف کشاورزی و آب اشامیدنی  از آن بهره می بردند.

بررسی معماری برکه کل

برکه کل همانند بسیاری از آب انبارها از لحاظ ظاهری به شکل دایره می باشند .قطر سقف این آب انبار نوزده متر می باشد  ولی در قسمت کف آب انبار برای آکشی راحت تر قطر آن یک متر کمتر می باشد وعمده مصالح به کار رفته در آن سنگ تراش و ساروج می باشد. دیوار های آب انبار دارای قطر حدودا  یک الی دو  متر می باشد که  با افزایش ارتفاع و شروع قوس گنبدی به دو متر نیز می‌رسد.

این معماری در نوع و زمان خود بسیار بکر وخاص بوده است و یکی از بزرگترین آب انبارهای ایران محسوب می شود.در ساخت این بنا شش ورودی برای وارد شدن آب باران تعبیه شده است و از همان شش ورودی آب باران خارج می شود  .همه ورودیهای ساخته شده در این آب انبار از لحاظ ابعاد باهم فرق می کنند ولی از لحاظ شکل ظاهری طاق تیزه دار در همه آنها به کار رفته است.

زمانی که شما برای دیدن آب انبار بزرگ ایران به این منطقه می روید از معماری ومهندسی برکه کل آن هم در زمانهای دور بسیار شگفت زده خواهید شد وتحت تاثیر قرار میگیرید.

قدمت برکه کل

برکه کل جز بزرگترین آب انبارهای ایران محسوب می شود و محققان و باستان شناسان قدمت آن را به سیصد سال پیش در زمان قاجار  نسبت داده اند . این آب انبار که به واسطه قدمتی که دارد ومعماری منحصربه فردی که در ساخت آن استفاده شده است میتوان آن از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران به حساب آورد.

بهترین زمان رفتن به آب انبار

به دلیل اینکه برکه کل در جنوب کشور قرار دارد و دارای آب وهوای گرمسیری می باشد، بهتر است برای رفتن به برکه کل فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید، زیرا هم در این فصل آب وهوا مناسبتر و دلپذیرتر برای سفر  می باشد و هم این برکه با بارش باران پر آب می شود.

مرتبط:

معرفی پارک جنگلی قرق در گلستان