غار و پناهگاه قلعه بزی در اصفهان

غار و پناهگاه قلعه بزی در اصفهان

  • مجله چتراتا
172

مجموعه قلعه بزی که به طور دقیقتر در بیست وپنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان می باشد، دارای ارتفاعی حدودا هزاروهشتصد متر از سطح دریا می باشد و با رفتن به این مکان زیبا شاهد دوپناهگاه (قلعه بزی ۱ و ۳) و یک غار (قلعه بزی۲) خواهید بود

غار و پناهگاه قلعه بزی در اصفهان 

این غار زیبا و دیدنی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در روستای حسن اباد استان اصفهان واقع شده است و دارای قدمتی بس کهن می باشد.   

مجموعه قلعه بزی که به طور دقیقتر در بیست وپنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان می باشد، دارای ارتفاعی حدودا هزاروهشتصد متر از سطح دریا می باشد و با رفتن به این مکان زیبا شاهد دوپناهگاه (قلعه بزی ۱ و ۳) و یک غار (قلعه بزی۲) خواهید بود  و در بخش شرقی کوه قلعه خان لن می توانید رودخانه زاینده رود را در کنار این قلعه مشاهده کنید و چشم انداز ومنظره بسیار شگفت انگیزی را ازدهانه غار میتوانید نظاره گر باشید.بهتراست بدانید که منبع تغذیه این رودخانه ،ارتفاعات کوهرنگ می باشد.

قدمت قلعه بزی

براساس گفته محققان و باستان شناسان شواهد و مدارکی موجود است مبنی بر اینکه قدمت این قلعه به دوران ساسانیان تعلق دارد که سده های اولیله اسلامی می باشد.

اولین سکونت‌گاه انسان‌ها در قلعه بزی

براساس گفته محققان و باستان شناسان وکاوشهای صورت گرفته ،میتوان گفت که این مکان قدمتی چهل ودو هزار سال دارد و به دوره پارینه سنگی اختصاص دارد که در مرکز فلات ایران می باشد و از این رو این شواهد بیانگر سکونتهای اولیه بشر است.

در دوره پارینه سنگی ،نخستین ابزارهای سنگی  و کاربردهای نمادین دست سازه های بشر در حال شکل گیری بوده است و سی کاووش به عمل آمده پنج پناهگاه و غار شناسایی شده است که تنها یکی از آنها به ثبت ملی رسیده است.

غار قلعه بزی

غاری که در این مکان کشف شده است، جز مرتفع ترین وبزرگترین غار می باشد که دارای ارتفاعی بالغ بر شانزده متر و عمقی حدودا سی وپنج متر می باشد و دهانه آن به سمت جنوب روبه صخره ای بزرگ قرار دارد وغارهای این مجموعه دارای قدمتی حدودا شصت  هزار ساله می باشد.

لازم به ذکر است که تا امروز هیچگونه اسکلت و استخوانی از انسانها کشف نشده است ولی محققان به طور قطع بیان می کنند که اگر سنگهای این غار را جابه جا کنیم میتوانیم به آثاری از  اسکلت و بقایای انسانهای ساکن در این غار  دست یابیم که اسکلت آنها بعد از ریزش سقف غار  بر زیر این آوارها مدفون شده است.

مرتبط:

آشنایی با معروفترین آتشکده های ایران