بررسی اجزای صنعت گردشگری

بررسی اجزای صنعت گردشگری

  • مجله چتراتا
172

به کلیه فعالیت هایی که مربوط به مسافرت کوتاه مدت افراد به مکانی دور از جایی است که در آن سکونت دارند، صنعت گردشگری می گویند. می تواند این مسافرت ها با هدف تجارت، دیدار دوستان و یا خانواده باشد و یا گذراندن اوقات فراغت انجام شود و یا اهداف دیگری مانند دلیل آن باشد.

بررسی اجزای صنعت گردشگری

به کلیه فعالیت هایی که مربوط به مسافرت کوتاه مدت افراد به مکانی دور از جایی است که در آن سکونت دارند، صنعت گردشگری می گویند. می تواند این مسافرت ها با هدف تجارت، دیدار دوستان و یا خانواده باشد و یا گذراندن اوقات فراغت انجام شود و یا اهداف دیگری مانند دلیل آن باشد.

بنابراین این مردم و افراد هستند که نقش اساسی در صنعت گردشگری را ایفا می کنند. چرا که این صنعت با افرادی ارتباط دارد که به هدف تجارت یا گذراندن اوقات فراغت و یا دلایل دیگر به داخل یا خارج از کشور سفر می کنند.

 همچنین این صنعت با  هتلداری ، حمل و نقل و  میهمانداری، و دیگر صنعت هایی که نیازهای گردشگران را در طول مدت مسافرت تامین می کنند، ارتباط دارد. در واقع این صنعت یکی از بزرگترین صنایع جهان است و باعث دگرگونی اقتصاد بسیاری از کشورهای توریست پذیر شده است.

بخش های صنعت گردشگری چیست؟

بخش حمل و نقل

این بخش امکانات جابه جایی مسافران از مبدا به مقصد و بالعکس را در طی مسافرت تامین می کند.این امکانات شامل خدمات سفر های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی می باشد. بعنوان مثال هواپیمایی نقشی مهم در صنعت مسافرتی ایفا می کند و امکان دسترسی به مسافران داخلی و خارج از کشور را برای مسافران فراهم می کند.

بخش مواد غذایی

نوشیدنی ها و خوراکی ها در تمام طول مسافرت جزء نیاز های اساسی مسافران بوده و تامین آن بسیار مهم  می باشد و منبع پر اهمیتی برای درآمد زایی در صنعت گردشگری است. رستوران ها یکی از اصلی ترین راه ها برای تامین این نیاز می باشد که در آن غذا های محلی، بین المللی و یا فست فود سرو می شود.

بخش جاذبه های توریستی

اکثریت گردشگران با هدف بازدید از مکان های توریستی سفر می کنند و معمولا جذب مکان هایی می شوند که در نزدیکی محل زندگیشان وجود ندارد. صنعت گردشگری معمولا امکان خرید و سرگرمی را برای گردشگران در این مکان های توریستی قرار می دهد و گاهی خرید کردن در وهله اول گردشگران را به خود جلب می کند.

بخش اجاره اتومبیل

دسترسی به اتومبیل برای بسیاری از مسافرین و توریست ها ، بخش مهمی از تجربه توریستی آنها است و به آنها اطینان خاطر می دهد که از آزادی و کاوش و مسافرت آزاد برخوردار هستند.

بنابراین خدماتی مثل کرایه اتومبیل این نوع دسترسی را فراهم می کند و اغلب در مجاورت فرودگاه ها یا حتی با همکاری شرکتهای هواپیمایی یا شرکتهای مسافرتی خاص کار می کند.

بخش اسکان

شاید بتوان گفت که اسکان و اقامت یکی از مهمترین قسمت های صنعت گردشگری می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. و ازآنجاییکه غالبا هتل ها اقامتگاه مورد نیاز مسافران را در اختیار انها قرار می دهند صنعت هتلداری به طور غیر قابل تفکیکی با صنعت گردشگری ارتباط دارد. در صنعت هتلداری با امکانات رفاهی در کوتاه مدت به مسافران اتاق یا اتاق هایی  ارائه می شود.

بخش چادر زدن

چادر زدن یا کمپینگ یا همان معنای اقامت شبانه در خارج از منزل ، در چادر یا نوع مشابه پناهگاه است.

 در حالی که مسافرین ممکن است در مکان های ناشناخته و بکر اردو بزنند ، اماکن اردوگاه های تجاری بسیار محبوب و اغلب مناسب تر هستند. این سایت ها به طور معمول برای دسترسی شارژ می شوند ، اما امکانات یا خدمات اضافی را نیز در اختیار شما قرار می دهند.

بخش سفرهای دریایی

در سفرهایی به طور معمول ، در طول سفر کابین شخصی به آنها اختصاص داده می شود و سفر خود به طول مدت زمان مشخصی را پشت سر می گذارد که گردشگران در اکثر مدت ها در کشتی مسافرتی اقامت دارند.

مزایای صنعت گردشگری

می توان گفت که این صنعت تعداد زیادی از مشاغل را برای افرادی که در صنعت حمل و نقل و میهمان نوازی کار می کنند ، فراهم می کند. همچنین، گردشگری این پتانسیل را دارد که روابط بین کشورها یا مشاغل کشور را بهبود ببخشد ، فرصتهایی را برای سرگرمی و تفریح ​​ایجاد کند و ارزش یک ارز را بهبود ببخشد. همچنین می تواند فرصت های تبادل فرهنگی را باز کند ، در حالی که برای گردشگران می تواند منجر به بهبود شادی ، رفاه و آموزش شود.

ارتباط تجارت و صنعت گردشگری

شاید بتوان صنعت گردشگری را یک تجارت بزرگ و پر رونق در تمام کشورهای جهان دانست زیرا میلیون ها دلار سالیانه در طی مسافرت میلیون ها نفر جا به جا می شود. با تغییر جمعیت و توسعه فناوری روند جدیدی در صنعت گردشگری به وجود آمده است.

جایگاه صنعت گردشگری درجهان وایران

ایران عزیزمان براساس امارهای منتشر شده نهادهای رسمی جهانی، رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم از نظر جاذبه‌های تاریخی را در کشورهای دنیا قرار دارد. اما متأسفانه در بهره‌گیری از این منابع، سهم کمتر از یک دهم درصد کل درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین طبق امارها پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد. فرصتی که ایران علیرغم برخورداری از تمدن و تاریخ کهن، تنوع طبیعی چهار فصل و آداب، رسوم و سنن اسلامی و باستانی به دلیل تکیه بر صنعت نفت در طی سال‌های متمادی کمترین بهره را از آن برده است.

امید است که دولتمردان ایرانی از این پتانسیل موجود در کشور ایران در زمینه گردشگری و توریسم بهره بیشتری ببرند و ما در سالهای پیش رو از صنعت گردشگری و فرصت های بی نظیر آن بتوانیم استفاده بهتری بکنیم.

 

مرتبط:

لیستی از بهترین اقامتگاه های شهر گلپایگان