هرآنچه که لازم است تا در مورد ارگ راین بدانید؟

هرآنچه که لازم است تا در مورد ارگ راین بدانید؟

  • مجله چتراتا
172

ارگ راین به عصر ساسانی تعلق دارد. ارگ راین همچنین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی بوده است. این ارگ باشکوه همچنین محل زندگی اقوام و نزدیکان حکومتی و کشاورزان و تاجران و دیگر مشاغل بوده است

هرآنچه که لازم است تا در مورد ارگ راین بدانید؟

یکی از شهرهای دیدنی و کویری کرمان، راین است که به پردیس کویر ایران نیز شهرت دارد. این شهر کویری در گذشته بعنوان یک منزلگاه مهم داد و ستد کالا مورد توجه بوده است. وقتی وارد راین می شوید، برج‌ها و کنگره‌های قلعه‌ای خشتی را خواهید دید که روزگاری مأمن، پناهگاه و محل زندگی مردمان راین بوده است. این قلعه تاریخی را خواهر کوچک‌تر ارگ بم می‌شناسند.

هچنین ارگ راین کرمان دومین سازه خشتی بزرگ جهان است.این ارگ بعد از ارگ بم ،دومین بنای خشتی جهان است و بر بلندای تپه‌ای در دامنه کوه‌های هزار شهر راین قرار دارد. قلعه راین در دهه چهل شمسی ثبت  در فهرست میراث ملی کشور شده است.

ارگ راین به عصر ساسانی تعلق دارد. ارگ راین همچنین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی بوده است. این ارگ باشکوه همچنین محل زندگی اقوام و نزدیکان حکومتی و کشاورزان و تاجران و دیگر مشاغل بوده است.

بعد از شروع اسلام، قلعه راین جنبه نظامی و دفاعی داشته و مردمان هنگام خطر و هجوم دشمن به این مکان پناه می‌بردند.

در طول تاریخ و بخصوص در اثر حوادث طبیعی بارها آسیب‌هایی به ارگ راین وارد شده است؛ اما با مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که روی آن انجام شده، شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.

بررسی معماری ارگ راین

ارگ راین بر روی تپه‌ای در ارتفاع دو هزار و پانصد متری از سطح دریا قرار گرفته و بر نواحی پیرامون  تا شعاع 7 کیلومتری تسلط دارد. این ارگ بیش از بیست هزار متر مربع مساحت و بیش از بیست و هفت هزار متر مربع نیز زیر بنا دارد.

در معماری این ارگ ‌شباهت های زیادی به خواهر بزرگ‌تر خود یعنی ارگ بم دارد و اگر از آن دیدن کرده باشید، متوجه این شباهت خواهید شد. ارگ راین تقریبا مستطیل شکل است و ابعاد آن در طویل‌ترین و عریض‌ترین قسمت‌ها یکصدوهفتاد متر در یکصدوچهل و دو متر است.

احاطه شدن ارگ راین با خندق

ارگ راین درون حصاری با ارتفاع بیش از ده متر و پهنایی در پنج متر جای گرفته و دورتادور آن خندقی به طول یکصدوپنجاه متر در جهات مختلف حفر شده که هم جنبه دفاعی دارد و هم مسیر عبور باران و سیلاب بوده است.

 دیوار بیرونی ارگ راین نیز از دوازده حصار یا پاره دیوار به طول‌های مختلف تشکیل شده است. ارتفاع این کنگره‌ها دوازده سانتی‌متر و عرض آن‌ها یازده سانتی‌متر و فاصله هر کنگره تا کنگره بعدی  نیز نزدیک بیست و دو سانتی‌متر است.

ارگ باشکوه راین جمعا دارای شانزده باب برج در گوشه‌ها و میانه حصار بیرونی و درونی است که پانزده برج آن در فضای داخل و بیرون ارگ را تحت مراقبت و کنترل داشته‌اند و از یک برج مادر یا برج شماره یک به ‌منظور اطلاع‌رسانی استفاده می‌شده است.

قابل ذکر است که تمامی این برج‌ها 2 طبقه هستند و پله‌هایی از 2 سمت دارند که یکی به بالای برج و دیگری به مرد گرد و در ادامه به برج بعد می‌رسد. در بدنه همه برج‌های ارگ راین، روزنه‌های دیده‌بانی و تیرکش‌هایی برای دفاع تعبیه شده است.

مرتبط:

آشنایی با فقرگاه در مهاباد